5 сезонни продукта, които трябва да ядете този февруари

Целина

Сезонните продукти са по-свежи, естествено узрели и са събрани в точното време, следователно имат много по-наситен вкус и аромат и имат по-висока хранителна стойност.

Консумацията на сезони плодове и зеленчуци също така поддържа естествените хранителни нужди на организма ни и създава балансирано разнообразие в нашата диета през годината.

Ето пет, които трябва да ядете този месец.

1. Целина

До края на дългия си сезон (септември-април) целината не се използва широко у нас. Нейната необичайна външност може да откаже хората от приготвянето ѝ, но тя е много лесна за използване и има чудесен деликатен вкус. Добавяйте я в любимата си супа или в приготвена на бавен огън яхния.

Французите я консумират най-често със сос Ремулад (Rémoulade): настъргана сурова целина, домашна майонеза, дижонска горчица и прясно изцеден лимонов сок.

Знаете ли, че целината е получена от култивирането на дива целина, която има малък корен, годен за консумация, и се споменава дори в Одисеята на Омир.

Хранителни бележки: Редица витамини и минерали присъстват в целината, особено витамин С, калий и фосфор.

2. Пащърнак

Пащърнак

Въпреки че има своя характерен вкус, пащърнакът е евтин и прост корен, който може да се използва в най-различни комбинации. Пробвайте го, като направите марината със зехтин, мед, прясна мащерка и морска сол да го изпечете във фурната. Вкусът и ароматът се увеличава с понижаването на външните температури, така че пащърнака е с най-добрите вкусови качества, когато е изваден в средата или в края на зимните месеци.

Пащърнакът може да се използва при приготвянето на зимнина, сладкиши и конфитюри.

Знаете ли, че в Италия свинете, отглеждани за висококачествената Пармска шунка (Parma ham), често се хранят с пащърнак.

Хранителни бележки: Пащърнакът е добър източник на витамин С, фибри, фолат и калий.

3. Нар

Нар

През сезона до март кожата на нара има розов цвят, а сърцевината му съдържа стотици ярки розови сочни семена, които могат да бъдат използвани за сладкиши или за направата на различни сладки изкушения. Бялата ципа, която разделя зърната, е много горчива - почти негодни за консумация - така че най-лесният начин да приготвите плодовете, е да ги разрежете наполовина, да държите разрязаната половинка над широка купа и леко да удряте кожата с дървена лъжица, за да освободите семената.

Знаете ли, че английското наименование на нара pomegranate произлиза от средновековния латински - pōmum /ябълка/ и grānātum /семена/.

Хранителни бележки: Наровете имат много високи антиоксидантни свойства и са богати на калий, витамин С, ниацин и фибри.

4. Ревен

Ревен

Листните дръжки се използват за храна. Те са особено популярни в Германия, напоследък се внасят в България от някои големи хранителни вериги. Този многогодишен и лесен за отглеждане зеленчук заслужава да намери място и в България. Дръжките се използват за гарнитура, супи, сосове, сладка, компоти. Берат се май-юни, когато са млади. После загрубяват и имат лико. Листата са отровни, тъй като съдържат оксалова киселина.

Ревенът всъщност е зеленчук от семейство Лападови (Polygonaceae).

Хранителни бележки: Ревенът е добър източник на фибри и съдържа умерени нива на витамин С и калций. Изследванията свързват получаване на влакна от ревен с намалени нива на холестерола.

5. Червени портокали

Червен портокал

За разлика от традиционните портокали, червените портокали са само в сезон от декември до май, защото те разчитат на определени климатични условия, за да развият своя червен цвят. Пурпурният пигмент се дължи на наличието на антоцианини, антиоксиданти, които се срещат и при боровинки, малини, черен ориз и други храни. Отличителният аромат на червения портокал работи особено добре в зимна зелена салата.

Знаете ли, че цветът оранжево е кръстен на плода, а не обратното, а думата orange в английския език идва от санскритски език naranga, което означава ароматно.

Хранителни бележки: Червените портокали са богат източник на фибри и витамин С, но очевидно, когато сърцевината на плода или сокът са изложени на въздух, съдържанието на витамин С намалява сравнително бързо.

Рейтинг

5 2
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати