Отслабване и хранене след химиотерапия

1 от 9 Снимки

Когато сме здрави, тялото ни се нуждае от различни хранителни вещества, които приемаме чрез разнообразна и здравословна храна всеки ден. При наличие на онкологично заболяване и лечение с химиотерапия (ХТ) и/или лъчетерапия (ЛТ), организмът изразходва повече енергия от обикновено. Затова е много важно тялото да се запази силно, за да понесе страничните ефекти от лечението. Понякога това се оказва голямо предизвикателство. Препоръчва се да се направи индивидуален хранителен режим с диетолог.

ХТ е насочена към убиване на раковите клетки. Наред с това, тя уврежда и здравите клетки. Това води до странични реакции, част от които са свързани с храносмилателната система и с храненето:

- загуба на апетит;

- гадене, повръщане;

- промяна във вкуса и обонянието;

- сухота в устата;

- възпаление на лигавицата на устата;

- диария или запек;

- проблеми с преглъщането;

- наддаване или загуба на тегло.

След хирургическа намеса (при някои онкологични заболявания) се наблюдава забавяне на храносмилането. Има 5 основни групи храни, които са важни за наличие на добро здраве:

1. Плодове и зеленчуци: те са добър източник на витамини и минерали. При загуба на апетит обаче, те трябва да се заменят с по-високоенергийни храни.

2. Месо и риба, бобови растения (боб, леща, ядки): те са добър източник на протеини, необходими за растеж на тъканите, за мускулна сила и за заздравяване на рани. Съдържат витамини и минерали, а някои и мазнини.

3. Мляко и млечни продукти: съдържат белтъчини, мазнини, витамини и минерали. При загуба на тегло се избират продукти наситени с мастни киселини.

4. Храни, съдържащи мазнини: те са добър източник на енергия и калории.

5. Хляб, други зърнени култури и картофи.

По време на лечението, а и след него, има добри и лоши дни, но както споменахме по-рано, важно е да се поддържа тялото силно. Затова, не отказвайте помощ от близки и приятели, когато не се чувствате добре. Спазвайте някои основни принципи на храненето:

- хранете се на малки порции, 6-8 пъти дневно;

- стремете се да не пропускате ядене;

- неблегнете на лесни за храносмилане храни, богати са на протеини и калории, високоенергийни, включващи всички групи;

- ястията да изискват малко подготовка и да са любими (за да се подобри апетита);

- гответе здравословно: с варене, задушаване, печене. Избягвайте пържене и грил;

- добавете подхранващи напитки. Понякога хранителната напитка е по-лесна от яденето;

- към храните може да добавите бульони, сосове, дресинги, готови протеинови добавки, за да се подсили храната и да се улесни преминаването ѝ;

- смученето на бонбони, честите разходки и леките упражнения понякога помагат за увеличаване на апетита;

- приемът на вода трябва да се увеличи (8-12 чаши дневно), особено след вливания, за да може тялото да се изчисти от токсините. Дръжте постоянно бутилка с вода до себе си. Полезни са чайовете с джинджифил;

- по време на хранене не се пият течности. Те се приемат 30мин. преди или след ядене;

- месото трябва да е добре изпечено, а яйцата да са твърди, не рохки. Избягват се сурови меса и риби;

- по време на лечението организмът става податлив към всякакви инфекции. Затова се полагат специални грижи към храните, които се консумират. Плодовете и зеленчуците се измиват хубаво на течаща вода с четка или гъба. Накисват се за около 30 минути във вода (може с лимон), за да се изчистят от нитратите. Пазаруват се плодове и зеленчуци, които не са опаковани в пликове или фолио, защото именно те са с много високо съдържание на нитрати. Не трябва да са наранени или да имат петна и плесени. Следят се етикетите и сроковете на годност!

Не всеки пациент има проблеми с храненето. Това зависи от вида и дозата на терапията, както и от емоционалното състояние, диабет, сърдечно-съдови заболявания и ред други странични фактори.

Важни нутриенти:

1. Оксиданти и антиоксиданти: те неутрализират свободните радикали в организма. Съдържат се в плодовете и зеленчуците.

2. Калций: намалява риска от остеопороза и от развитие на рак на дебелото черво, пречи на образуването на полипи по лигавиците. Съдържа се в млечни продукти, зелените листни зеленчуци, сьомга, сардини.

3. Витамин D: подпомага клетъчната репликация и абсорбцията на калций в червата. Дневният прием за възрастни е 1000UI. Съдържа се в яйчния жълтък, тлъстите риби.

4. Фолиева киселина: подпомага изграждането и възстановяването на клетъчната ДНК стена. Не е съвместима с алкохол. Съдържа се в зелените листни зеленчуци, бобовите растения, цитруси, зърнени храни.

5. Фибри: подпомагат храносмилането и абсорбцията на различни ценни за организма вещества, но могат да спомогнат и за абсорбцията на канцерогени. Полезни са фибрите, които образуват тънък предпазващ филм, съдържащи пектин и растителна гума - ябълки, моркови, овес, грах, ечемик, боб, цитруси, ядки.

6. Селен: той потенцира действието на антиоксидантите. Съдържа се в някои ядки, зърнени храни, птиче месо.

7. Омега-3 мастни киселини: намаляват риска от възпаление в тялото. Съдържат се в риби, орехи, лен, зехтин.

8. Ликопен: силен антиоксидант, влияе върху размножаването на раковите клетки. Съдържа се в червено-розовите плодове и зеленчуци - домати, ягоди, гуава, папая, червено грозде, диня.

9. Екстракт от гроздови семки: силен антиоксидант.

10. Ресвератрол: съдържа се в люспите на червеното грозде, черници и фъстъци, в червеното вино.

11. Витамин Е: важен антиоксидант: съдържа се в спанак, зехтин, бадеми, маслини, папая, боровинки и слънчогледово семе.

12. Витамин С: подпомага растежа и развитието на клетките. Дневният прием достига до 1000 мг. Съдържа се в много плодове и зеленчуци.

Храни, които не дразнят стомаха:

- супи: месни и зеленчукови бульони;

- напитки: вода, негазирани напитки, сокове;

- основни ястия: месо (пилешко, телешко, заешко, пуешко), млечни продукти (сирене, кашкавал, извара), яйца (твърдо сварени), авокадо, паста, картофи (белени, варени или задушени, пюре), зеленчуци, риба;

- десерти и закуски: банани, яйчни кремове, кисело мляко.

Храни, бедни на фибри (при диария):

- основни храни: пилешко и пуешко месо, без кожа, овес, просо, яйца, риба, картофи, бял хляб, бял ориз;

- плодове и зеленчуци: термично обработени моркови, гъби, зелен фасул;

- десерти и закуски: яйчни и желатинови кремове, кисело мляко, храни съдържащи грахам.

Храни, богати на фибри:

- плодове и зеленчуци: горски плодове, ябълки, сушени плодове, броколи, зеле, царевица, зелени растения, грах, гулия и др.;

- основни храни: термично обработени бобови храни, ядкови масла, продукти от трици, слънчогледово и тиквено семе.

Храни, лесни за дъвчене и преглъщане:

- бебешки храни, пюрета, кремове, крем супи, смутита, сварени храни, кисело мляко.

Примерни рецепти:

- при загуба на апетит: бананов млечен шейк (1 банан, 1ч. прясно мляко, няколко капки ванилия);

- при запек: кисел от сливи или ябълки (1/3 ч. трици, 1/3 ч. ябълково пюре или пюре от сливи - 1-2с.л. преди лягане с 250мл вода);

- при непоносимост към лактоза: шоколадов пудинг (2 парчета черен шоколад, 1 ч. соево или оризово мляко, 1с.л. царевично нишесте, 1/4ч. нерафинирана кафява захар, ванилия);

- при възпаление на устата и гърлото: плодове и крем, миксирани и охладени;

- при загуба на тегло: концентрирано протеиново мляко, високо протеинови шейкове

Често пациентите страдат от липса на протеини, което води до недохранване и до загуба на тегло. Приемът на протеини може да се повиши като към менюто се включат:

- сирена: в сандвичи, супи, сосове, пюрета;

- млека: към супи и десерти;

- яйца: винаги добре обработени;

- ядки, семена, кълнове: към салати и сосове;

- ядкови масла: към закуски, десерти, в шейкове с плодове и зеленчуци;

- червено месо, птиче месо и риба;

- бобови храни и тофу: към паста, месни ястия, супи и пюрета.

Приемът на калории може да се увеличи с:

- пълномаслени млека: към зърнени закуски, при печене на месо, в шейкове;

- сирене;

- мюсли;

- сушени плодове;

- яйца.

Правилното хранене е част от лечението. Допринася да се чувствате по-добре, да имате сили и енергия, да се справяте със страничните ефекти на лечението. Намалява риска от инфекции и подпомага възстановяването на организма. "Рецептата" за правилното хранене е да се приемат разнообразни храни с всички необходими хранителни вещества.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати