Плодовете и зеленчуците с най-много витамин С

Храни с витамин C
Пластмасов разпределител за прибори с 4 отделения
Практичен аксесоар за вашия дом:
Пластмасов разпределител за прибори с 4 отделения
7.99 лв.
Виж ››

Витамин С е водоразтворим витамин, който се среща в много храни - особено в плодовете и зеленчуците. Известно е, че е мощен антиоксидант, както и че има положителни ефекти върху здравето на кожата и имунната функция. Също така е жизненоважен за синтезата на колаген, съединителната тъкан, костите, зъбите и малките кръвоносни съдове.

Човешкото тяло не може да произвежда или съхранява витамин С. Затова е важно той да се консумира редовно в достатъчно количество.

Препоръчителната дневна доза витамин С е 30 мг до 60 мг спрямо възрастта; при бременни и кърмачки нуждата от витамин C e 100 мг дневно. Ако е налице сериозно болестно състояние, нуждите на организма могат да нараснат дори между 500-1000 мг.

Симптомите на недостиг на витамин C включват кървене на венците, чести натъртвания и инфекции, лошо заздравяване на рани, анемия и др.

Ето и кои са храните с високо съдържание на витамин С.

1. Какаду сливи

Какаду сливи (Terminalia ferdinandiana) е австралийска храна, съдържаща 100 пъти повече витамин С от портокалите. Този плод има най-висока концентрация на витамин С - до 5 300 мл на 100 грама. Само една слива има 481 мг витамин С, което е 530% от дневния прием за възрастен.

2. Вишни

Вишни
Снимка: Стоянка Русенова

Само половин чаша (49 г) вишни доставят 822 мл витамин С или 913% от дневната доза. Проучвания при животни, използващи екстракт от ацерола, показват, че може да имат свойства за борба с рака, да попречат на увреждането от UV лъчи на кожата и дори да понижат увреждането на ДНК, причинено от лоша диета.

3. Шипки

Шипките отдавна за известни с голямото си съдържание на витамин С, което ги прави незаменими през по-студените месеци.

4. Чили чушки

Люти чушки

Зелените люти чушки съдържат 242 мл витамин С на 100 грама. Ето защо една зелена чушка доставя 121% от дневния прием, докато една червена - 72%.

5. Гуава

Този розов тропически плод расте в Мексико и Южна Америка. Една гуава съдържа 126 мл витамин С или 140% от витамин С.

6. Жълти пиперки

Жълти чушки

Съдържанието на витамин С в сладките пиперки се увеличава, когато узряват. Само половин чаша (75 грама) жълти чушки осигурява 137 мл витамин С или 152% от ДВ, което е двойно повече от количеството, което се намира в зелените чушки. Жълтите чушки съдържат най-високата концентрация на витамин С на всички сладки пиперки с 183 мл на 100 грама.

7. Черно френско грозде - касис

Половина чаша (56 грама) касис (Ribes nigrum) съдържа 101 мг витамин С или 112% от дневния прием.

8. Мащерка

Прясна мащерка

Прясната мащерка има три пъти повече витамин С от портокалите и е една с най-високите концентрации от всички кулинарни билки с витамин С.

9. Магданоз

Две супени лъжици (8 грама) пресен магданоз съдържат 10 мг витамин С, осигурявайки 11%.

10. Кейл

Кейл

Една чаша нарязан суров кейл осигурява 80 мг витамин С.

11. Киви

Проучванията показват, че богатите на витамин С киви могат да помогнат за намаляване на оксидативния стрес, понижаване на холестерола и подобряване на имунитета.

12. Броколи

Броколи

Броколите са кръстоцветни зеленчуци. Половина чаша сварени броколи осигурява 51 мл витамин С.

13. Брюкселско зеле

Подобно на повечето кръстоцветни зеленчуци, брюкселското зеле също има високо съдържание на фибри, витамин К, фолат, витамин А, манган и калий.

14. Лимони

Лимонив

Лимоните съдържат 77 мл витамин С на 100 грама, като един среден лимон доставя 92% от ДВ.

15. Личи

Един плод личи осигурява почти 7 мл витамин С или 7.5% от нужните за ден, докато една чаша - 151%.

16. Райска ябълка

Райска ябълка
Снимка: Албена Атанасова

Персимоните са оранжев плод, който прилича външно на оранжев домат. Има много различни сортове, всички от които са отлични източници на витамин C.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати