Здравословно седмично меню при диабетици
gotvach.bg»Статии»Диета при здравословни проблеми»Здравословно седмично меню при диабетици

Здравословно седмично меню при диабетици

Хранене при диабетици

Живеем във време на глобално затлъстяване. Статистиките сочат, че между 9 и 30% процента от населението страда от наднормено тегло, което увеличава риска от захарен диабет от 2-ри тип.

От съществено значение е балансирането на теглото, защото излишни килограми предразполагат към повишаване на чувствителността на тялото към инсулин.

Диабетът е много зависим от хранителния режим. При лека форма се определя диета, която има терапевтична цел. Стриктното спазване на нормите при хранене е особено важно при средна форма и необходима мярка при тежка форма на диабет.

Нормално е на ден да се приемат около 55-60% въглехидрати, 30% мазнини и 11-16% белтъчини.

Задължителен е приемът на достатъчно количество вода, за да се осигури добро протичане на обменните процеси в тялото.

Картофи с чушки

Въглехидратите в растенията са основен източник на енергия и няма пряка зависимост между калоричността и нивото на захар в кръвта. Мазнините също са източник на енергия, а белтъчините са основен градивен материал на организма, мускулите, кожата, кръвните клетки и мозъка. За сметка на това белтъчините са беден източник на енергия.

През 70-те години се открива, че има връзка между консумацията на храна с високо съдържание на мазнини и сърдечните заболявания, а рискът при диабетно болните е голям. Днес на болните от захарна болест се препоръчва да консумират продукти, съдържащи сложни въглехидрати, влакнини, бедни на захар и мазнини.

Режимът на хранене при диабет е не само част от лечението, но и средство за терапия.

Сега ще ви запознаем с някои от основните правила в храненето:

- Необходимо е да се храните поне 3 пъти на ден.

- Ограничете до минимум напитки и продуктите със съдържание на захар.

- Предпочитайте храни, богати на влакнини. Това са пълнозърнест хляб, фасул, грах и леща. Тази храна повишава незначително захарта в кръвта и забавя процесите на усвояване на глюкозата.

- Консумирайте повече плодове и зеленчуци, като избягвате сладките – грозде и манго.

- Сушени плодове също са позволени, но в малки количества.

Скумрия със зеленчуци

- Трябва да следите количеството на приети мазнини. Едва 10% от калориите, приети през деня трябва да са извлечени от мастни вещества.

- Ограничете до минимум употребата на сол, тя повишава кръвното налягане.

- Алкохол е позволен, но само в умерени количества. Той понижава нивото на захар в кръвта под допустимия минимум – 3, 3 ммо/л. Ликьорът е напълно забранен, сладките и полусладки вина също. Допустимо е да се приема до 250 мл. полусухи и сухи вина, както и 50 мл. концентриран алкохол.

- Продуктите, които основно съдържат въглехидрати като шоколад, бисквити, хляб, картофи, сладка и др., повишават нивото на кръвната захар. Трябва да ги консумирате в много умерени количества, защото не са хранителни. Доставят повече от нужната енергия на организма, а излишното количество се превръща в мазнини.

Специалистите препоръчват да се приемат храни с нисък гликемичен индекс, защото се разграждат по-бавно, което поддържа нормалното ниво на захарта.

Избирайте храни със сложни въглехидрати, защото са богати на витамини, минерални соли и белтъчини. Такива са картофите, макаронените изделия, хляб, ориз, много зеленчуци и бобови култури.

Изключват се мазнините от животински произход. Позволени са тези от растителен – олио от рапица и зехтин.

Препоръчителна е консумацията на мазна риба два пъти седмично – сьомга или скумрия, тъй като са богати на омега-3 мастни киселини.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest

Рейтинг

5 0
4 2
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (3)

Изпрати
Юлияна М.
Юлияна М.
01.05.2014 18:12
"По 4-5 пъти на ден плющите, биете си инсулин и сте доволни. После , защо сме дебели, защо сме болни..." Как може да правите такива коментари...обидно е. Може би ако детето ви се разболее от диабет и го гледате как четири пъти на ден се боде с игли и как всичко вкусно е забранено...тогава друга песен ще запеете, а колкото до статията едва ли тя ще определи какво да дам на детето си да яде и какво не. Има доста литература за диабета и здравословното хранене.
0
2
Васко А.
Васко А.
02.01.2014 23:17
Ако се храните по тези препоръки, ако имате късмет ще си останете вечния диабетик. Ако не, ще си умрете от диабетните усложнения в скоро време.
Престанете с това ядене бре хора. Само се тъпчете и мрънкате. "Аз, без хляб немога...", "Без сладко не мога...".
По 4-5 пъти на ден плющите, биете си инсулин и сте доволни. После , защо сме дебели, защо сме болни...
Това здравословно меню за диабетици е препоръчвано от съвремената ни медицина, която няма нужда от умрели или здрави хора. А само от болни зависими консуматори. Колкото по-дълго болни толкова по-добре. За да си купуват доживот хапчета и инсулини. Да се тъпчат с рафинирана, бедна на хранителни вещества, пълна с токсични и канцерогени вещества храна. Която те разболява, праща те при лекаря да те позакрепи и те хвърля обратно да се тровиш и тъпчеш.
По надолу има една статия, която е доста по-полезна:Диета при инсулинова резистентност.
Лили, картофите както и да ги сготвиш вдигат кръвната захар доста. Рибата си е ок. Яж колкото си искаш. Пеката, морска и мазна е за предпочитане. А стойности от 7.7 не са страшни.
5
7
Лилия Велчева
Лилия Велчева
06.06.2013 15:00
Защо след като е посочено, че продуктите които съдържат основно въглехидрати като бисквити, хляб, шоколад, КАРТОФИ , сладка и други, повишават нивото на кръвната захар САМО СЛЕД НЯКОЛКО ИЗРЕЧЕНИЯ/ в петото по ред/ се препоръчват храни със сложни въглехидрати и КАРТОФИТЕ ОТНОВО СА ЦИТИРАНИ заедно с макаронени изделия, хляб , ориз, много зеленчуци и бобови изделия.
Нещо подобно се случва и с РИБАТА, КОЯТО НА ЕДНО МЯСТО НЕ СЕ ПРЕПОРЪЧВА ПРИ ПОВИШЕНИ НИВА НА КРЪВНАТА ЗАХАР, А ТУК СЕ ПРЕДЛАГА ДВА ПЪТИ СЕДМИЧНО.
КОГАТО ЧОВЕК РАЗБЕРЕ , ЧЕ ИМА 7,7 стойност на кръвната захар и това му дойде като "гръм от ясно небе", започва да чете..., да се чуди и да се ядосва!!!!
Моля отговорете ми: Да комсумирам ли картофи или не?!?
Ще ви бъда благодарна!
18
2