Средиземноморската диета - мехлем за сърцето

Средиземноморска диета

Средиземноморската диета не е само екзотичен и здравословен начин да се избавите от някой и друг излишен килограм. Наред със всички ползи за здравето и красотата, редица изследвания сочат като главна причина за високата средна продължителност на хората в района на Средиземно море спазването на този режим на хранене.

Скорошно изследване на британски специалисти показва, че спазването на този режим на хранене може да намали риска от инфаркт. Статистиката показва, че жителите на Италия, Франция, Гърция, Испания и дори някои части от Северна Африка са в много по-малка степен застрашени от сърдечно-съдови заболявания сравнение с жителите на други развити страни.

Салати

Средиземноморската диета е световно известен феномен. Този режим на хранене предполага консумацията на много риба и морски дарове, за сметка на червените меса и сладкиши, които са позволени само 2-3 пъти в месеца. Жителите на тези региони консумират много сезонни плодове и зеленчуци, като част от ежедневното си меню.

На трапезата им присъстват още орехи, бадеми, ориз, боб, леща, грах, кедрови ядки. Салатите, като задължителна част от всяко дневно ядене се подправят богато със зехтин и се гарнират с маслини. Зърнените храни се консумират основно под формата на тестени и макаронени изделия. Ежедневно, но в умерени количества, на масата присъстват и млечни продукти като обезмаслено мляко, сирене, кашкавал.

Проучването е обхванало почти 7500 души, които в продължение на 5 години е трябвало да спазват стриктна средиземноморска диета или друг режим, който включва по-малък прием на мазнини. Участниците в експеримента са били на възраст от 55 до 80 години. Близо половината от добровлците са били дами.

Спагети с доматен сос

Общото между всички, които са се подложили на изследването е било, че всички са имали влошено здравословно състояние. Страдали са от диабет, наднормено тегло, някои са били пушачи или са имали фамилна обремененост към болести на сърцето и сърдечносъдовата система.

Участниците в изследването са спазвали средиземноморски режим на хранене. Приемали са порции зеленчуци поне пет пъти дневно, под формата на салати подправени със зехтин. За целта учените са използвали само студено пресован зехтин, защото се смята, че той има повече полезни свойства в сравнение с рафинирания или олекотен зехтин. Три пъти седмично в менюто им е включвана риба и други морски дарове.

Средиземноморски режим

Консумацията на алкохол по време на проучването е била ограничена само до чаша или две вино, но за сметка на това всеки ден. Доброволците са били насърчавали напълно да изключат от менюто си червените меса както и сладкишите.

Резултатите от това изследване недвусмислено показали, че хората, които се придържат към средиземноморска диета имат с 30% по-нисък риск от развитите на сърдечно-съдови болести, инфаркт или инсулт.

Данните били толкова категорични, че дали основание на авторите му да го прекратят предсрочно. Според д-р Рамон Еструч, водещ автор на проучването: “Учените се обединяват около мнението, че диетата е по-добра алтернатива от лекарствата“.

Рейтинг

5 2
4 4
3 4
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати