Зеле

Зеле

Червено зеле

Зелето е член на семейство Кръстоцветни, чиито членове са също къдравото зеле, броколи и брюкселско зеле. Зелето има кръгла форма и се състои от слоеве листа.

Зелето има дълга история на употреба както като храна, така и като лечебно средство. То е разработено от дивото зеле. Дивото зеле се въвежда в Европа около 600 г. пр. Хр от групи келтски скитници. То е отглеждано в Древна Гърция и Римската Империя, като се счита за изключително лечебно средство.

Зелето, в съвременния си вид се разработва и разпространява в цяла Европа и най-вече в Северна Германия, Полша и Русия, където то става много популярно в местните традиционни кухни. Италианците от своя страна са спомогнали за разработването на савойското зеле. Русия, Полша, Китай и Япония са някои от водещите производители на зеле днес.

Някои наричат зелето "северен лимон" поради високото съдържание на витамин С, което е повече от това в лимоните и портокалите.

Състав и калории на зелето

Зелето е отличен източник на витамин C. То е също много добър източник на фибри, манган, фолат, витамин В6, калий и омега-3 мастни киселини. Зелето е добър източник на тиамин (витамин В1), рибофлавин (витамин B2), калций, калий, магнезий, витамин А и протеини.

Зелето съдържа също фитохимикали, наречени индоли и сулфорафан. 150 гр. зеле съдържат 33 калории, 1.53 гр. протеини и 0.65 гр. мазнини.

Видове зеле

Зеле

Бяло зеле - това е най-разпространеният вид зеле в България. Понякога е наричано зелено зеле. Представлява зеленчук с разкошни вкусови качества, който може да се използва целогодишно заради сравнително лесното си съхранение. Бялото зеле е изключително полезно - съдържа много захари, аминокиселини, минерални соли, витамини. Съдържа около 92% вода. Солите на калия в зелето са повече от солите на натрия, което възпрепятства задържането на вода в тялото.

Червено зеле - по външен вид, вкусови качества и химичен състав се доближава значително до бялото зеле. Има характерен червено-виолетов цвят, който се дължи на съдържащите се в него багрилни вещества, от групата на антоцианите. Появява се през 16 век в Западна Европа. Съдържа около 90% вода, витамини В1, В2, С и РР. Богато е на пантеонова киселина, калций, калий, фосфор и магнезий.

Брюкселско зеле - селекционирано за пръв път в Белгия през 16 век. Изключително богато е на белтъчини, а при готвене не бива да се преварява, защото губи своите качества. Най-добрия начин за неговото съхранение е замразяването.

Китайско зеле - има лек вкус и по-висока концентрация на витамин А. Китайското зеле е с бледо зелени къдрави листа и е много подходящо за зелеви салати. Отличава се със свеж и много приятен вкус.

Карфиол - отглежда се по-трудно, в сравнение с другите видове зеле. Има много предимства пред бялото зеле, от което обаче отстъпва леко по популярност, макар че карфиолът е един от задължителните зарзавати за традиционните ни туршии.

Броколи - изключително са богати на витамините А и D. Консумацията на броколи се увеличи в последните години, защото освен много полезни, те са бързи за приготвяне и изключително вкусни.

Избор и съхранение на зеле

Зеле

Необходимо е да се подбира това зеле, което е с твърди и плътни листа, с лъскав, свеж цвят, без пукнатини, натъртвания и повърхностни дефекти. Трябва да се избягва да се купува предварително нарязано или настъргано зеле, тъй като веднъж нарязано, то започва да губи своето ценно съдържание на витамин C.

Селектирането на хубаво зеле е свързано с това, че трябва да се избират твърди, тежки глави от зеле. Необходимо е да се избягва зеле, което е с обезцветени вени или щети, нанесени от червеи. Трябва да се търси зеле със здрави, ниско подрязани стебла, които не изглеждат сухи.

Съхранението на зелето на студено място ще го запази свежо и ще помогне за запазване съдържанието на витамин C. Зелевата глава е необходимо да се постави цяла в найлонова торбичка и да се съхранява в хладилник. Червеното и зеленото зеле ще се запазят по този начин за около 2 седмици, докато савойското зеле ще се запази за около 1 седмица.

Зелето съдържа гойтрогени, естествени вещества, съдържащи се в някои храни, които могат да повлияят на работата на щитовидната жлеза. Хора с вече съществуващи и нелекувани проблеми на щитовидната жлеза трябва да избягват консумацията на зеле поради тази причина.

Кулинарна употреба на зеле

Свинско със зеле

Зелето е вкусен зеленчук, който заема почетно място на българската трапеза. Използва се в много месни и зеленчукови ястия, салати и предястия. В България най-много се използва бялото зеле, което намира място в много туршии и леки салати. Свинското със зеле е емблематична гозба за българската кухня. То може да се консумира както сурово, така и задушено и печено на фурна зеле - еднакво вкусно е.

Китайското и червеното зеле се използват предимно в салати. Брюкселското зеле се готви, като се задушава за много кратко - около 7 минути, след което може да се консумира според вкуса /само с масло, с други зеленчуци или месо. Броколите се допълват чудесно от готварска сметана, различните видове сирена и кашкавал.

Ползи от зелето

Зеле

- Зелето оптимизира клетъчната детоксификация и има пречиствателна способност;

- Фитохранителните вещества в зелето са съединения, които действително сигнализират гените, за да увеличат производството на ензими, участващи в детоксификацията, процесът на пречистване, чрез който органите се освобождават от вредните съединения;

- Зеленчуци като зеле, карфиол, броколи, къдраво зеле и брюкселско зеле могат да помогнат за предотвратяване на рак на дебелото черво и изобщо на стомашно-чревни проблеми;

- Зелето е полезно за здравето на жените. Много изследвания са съсредоточени върху полезните фитохранителни вещества в зелето, особено неговите индол-3-карбонол (I3C), сулфорафан и индоли. Тези съединения активират и стабилизират антиоксидантната активност и детоксификацията и водят до отстраняване на произвеждащите рак вещества. Изследвания потвърждават, че жените, които ядат повече зеленчуци от семейство Брасика, като зелето са с много по-нисък риск от рак на гърдата;

- Суровият зелев сок е изключително ефективен при лечение на пептична язва;

- Червеното зеле помага за защита срещу болест на Алцхаймер;

- Добре е да го добавите към менюто си, тъй като този зеленчук е много богат на така важните органични киселини и хранителни вещества. Именно това го прави много добро профилактично средство срещу авитаминоза;

- Бялото зеле е най-полезно, когато се консумира свежо, защото така се съхраняват всички ценни витамини и хранителни вещества в него. Ако сте диабетик, тогава е по-добре да го сварите първо. Така се намалява съдържанието на захар, но за съжаление при термичната обработка се намаляват и неговите полезни хранителни свойства;

- Според статистиката мъжете са по-склонни към сърдечно-съдови заболявания, отколкото жените. Имено затова за силния пол е особено важно да добави зеле в менюто си, защото то укрепва кръвоносните съдове. Ако имате някакви сърдечни заболявания, тогава е добре да не консумирате зеленчуци с високо съдържание на оксалова киселина. Бялото зеле е именно такова и в 100 грама от продукта се съдържа само 1 грам от тази киселина. Именно затова то е не само полезно за мъжете и също така е отлично профилактично средство срещу атеросклероза;

- Киселото зеле придава енергия и е полезно за потентността на силния пол;

Зеле

- Що се отнася до здравето на жените, тартроновата киселина в състава на зелето контролира правилното разпределение на мазнините и въглехидратите, които получавате заедно с храната;

- Зелето стимулира метаболизма, което е особено полезно, ако искате да свалите излишните килограми;

- Основното предимство на зелето за бременните е високото съдържание на фолиева киселина, която е изключително полезна за бъдещите майки; Витамин В9 е важен и на етапа, когато планирате да си имате дете с вашата половинка. Като цяло фолиевата киселина се произвежда в доста малки количества в организма и може да се набавя с храна. В този случай зелето е изключително полезно за жените;

- По време на кърмене жените се нуждаят от продукти, които са с високо съдържание на витамини. Все още съществува мит, че зелето провокира колики при бебетата. Въпреки това няма точни доказателства за това и следователно, ако бебето не е показало някаква негативна реакция под формата на алергии, обриви или запек, тогава този зеленчук може безопасно да бъде включен в диетата на жената в разумни количества;

- Зелето е полезно за здравето на сърдечносъдовата система.

Разкрасяване със зеле

Зеле

Зелето се използва и в козметологията, тъй като сокът от него е универсален антисептик. Той се добавя в редица лосиони, маски и кремове. Основно се прилага:

1. За избелване на лунички и старчески петна

За целта можете просто намокрите салфетки със зелев сок и да си направите домашна маска за около 6-7 минути.

2. Като омекотяващ крем на ръцете

Можете да си направите домашна маска, добавяйки една чаена лъжичка сок към бебешки крем. Нанесете го на ръцете си и ще усетите разликата веднага, тъй като този ъпгрейднат крем ще направи кожата на ръцете и на тялото ви мека, нежна и еластична.

3. Като тоник за лице

Смесете сока от краставица и зеле в съотношение 1:1 и нанасяйте домашната маска веднъж седмично на лицето ви.

4. Като маска при увредена коса

За целта смесете малко зелен и лимоно сок, а след това нанесете сместа за 10-на минути и я изплакнете с хладка вода.

Противопоказания за употреба на зеле

Има редица причини и фактори, при които зелето може да бъде забранено за употреба. Първо, дори здравият човек не трябва да злоупотребява с този продукт. Вредата от бялото зеле се крие в това, че то има излишък на фибри и органични киселини, което може да причини проблеми с храносмилателния тракт. Хората, които имат дефицит на йод в организма си, трябва да консумират този зеленчук с повишено внимание. Като цяло не бива да консумирате зеле при следните патологии:

- гастроентероколит;

- панкреатит;

- гастрит с повишена киселинност на стомаха;

- заболяване на щитовидната жлеза;

- синдром на раздразнените черва;

- чернодробни заболявания;

- след инфаркт.

Интересни факта за зелето

Зеле

1. В миналото киселото и ферментиралото зеле се е правило във вани с големината на човек. Самите глави са се мариновали цели, което е увеличавало срока на съхранение на зелето според хората тогава;

2. Зелето е богато на протеини, калций, калий, фосфор, магнезий, натрий и желязо;

3. Брюкселското зеле външно наподобява на миниатюрна версия на добре познатото ни бяло зеле. Има диуретично, жлъчегонно и слабително свойства, както и противовъзпалителен ефект;

4. Консумацията на зелето води до повишено образуване на газове и само термичната му обработка може да намали този ефект;

5. Киселото и прясното зеле са най-добрите средства за лечение на възпаления и скорбут, а също така почиства тялото от радионуклиди и тежки метали;

6. Бялото зеле е богато на пектини, захари, протеини, органични киселини, синапено масло, нишесте, фибри, макро- и микроелементи и редица важни витамини;

7. По съдържание на витамин С то дори превъзхожда лимона и много други цитрусови.

Зелето е много популярен продукт в редица страни по света. Причината за това е не само лесното отглеждане на зеле, но и това че той е много полезен за здравето. И не на последно място, зелето може да се съхранява доста дълго време както свежо, така и кисело.

И ако ви се намира глава хубаво прясно зеле, пригответе някое от нашите предложения за полезна зелева супа. И понеже традиционната ни кухня е нещо, което винаги ни влече, пригответе за бллизките си и пиле със зеле по някоя от нашите рецепти.

Рейтинг

5 5
4 3
3 2
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
В.Ботев
В.Ботев
25.05.2012 14:49
Здравето е в Суровоядството Живот без болести.
Това е което му е нужно на Тялото за да е ЗДРАВО.
ЗЕЛЕН4УЦИ, ПЛОДОВЕ И ВОДА.
БЪДЕТЕ ЗДРАВИ
2
0