Швейцарско цвекло

Швейцарско Цвекло

Швейцарското цвекло е висок и зелен листен зеленчук с плътно хрупкаво стебло с бяла, червена или жълта окраска и с широки фуниевидни листа. То е от същото семейство на цвеклото и спанака и има аналогичен вкусов профил- характерната горчивина на цвеклото и лекия солен вкус на спаначените листа. И листата, и стъблото му са ядивни.

Швейцарското цвекло всъщност не е родом от Швейцария, но през 19 в. швейцарският ботаник Кох дава научното му име, поради което този зеленчук наследява и неговата националност. Истинският дом на Швейцарското цвекло е доста по на юг, в средиземноморския регион. Гръцкият философ Аристотел споменава за този зеленчук още през 4 в.пр.Хр., а по-късно и римляните, наред с гърците, са възхвалявали този вид цвекло заради благотворните му и лечебни свойства.

Състав на швейцарско цвекло

Швейцарското цвекло е богат източник на витамин К, витамин А, витамин С, магнезий, манган, калий, желязо, витамин Е, диетични фибри, мед, калций, витамин В2 и В6, протеини и др.

Избор и съхранение на швейцарско цвекло

Избирайте държаното на хладно цвекло, тъй като така то запазва хрупкавата си текстура и сладък вкус. Листата трябва да са ярко зелени, без признаци на покафеняване или пожълтяване.

За да го съхраните, поставете цвеклото в найлонови торбички в хладилника, което ще го запази прясно за няколко дни.

Кулинарна употреба на швейцарско цвекло

- Измийте го добре, за да премахнете останалия пясък или почва, скрити в листата му.

- Подрежете долната част на стъблото.

- Не го приготвяйте в алуминиев съд, тъй като съдържащите се в него оксилати ще въздействат на метала и ще променят цвета му.

- Тъй като стеблата са с по-плътна текстура в сравнение с листата, тяхната топлинна обработка трябва да започне по-рано.

- Препоръчително е Швейцарското цвекло да се подлага на бърза топлинна обработка, тъй като така то губи горчивината си и става по-сладко.

Ползи от швейцарско цвекло

- Играе важна роля в изграждането на костите ни. Витамин К, който се намира в Швейцарското цвекло е изключително важен за здравословното състояние на костите ни. В една чаша сготвено цвекло се съдържат 306.3% витамин К от дневната стойност.

- Излиза на челно място в класацията за съдържанието си на провитамин А. Швейцарското цвекло е изключителен източник на витамин А заради концентрираното съдържание на бета-каротин (бета-каротинът помага за предпазване от определени форми на рак). Една чаша Швейцарско цвекло съдържа само 35 калории, но ни снабдява с 109.9% от дневната стойност на витамин А.

- Спомага за здравословното състояние на белия ни дроб. Ако Вие или някой, когото обичате, е пушач, възприемайки храните, богати на витамин А (като Швейцарското цвекло), като част от здравословното хранене, може да спаси живота Ви. Бензопирина в цигарения дим води до дефицит на витамин А, но обогатената с този витамин диета може да помогне в борбата с този ефект, редуцирайки по този начин риска от енфизема.

- Градивност. Магнезият, съдържащ се в швейцарското цвекло, помага за регулиране на тонуса на мускулите и нервите ни, балансирайки действието на калция. В много нервни клетки магнезият служи като природна блокада, предпазвайки нахлуването на калций в нервните клетки и активирайки самите нерви. Блокирайки го по този начин, магнезият запазва релаксирането на нервите ни. Чаша сготвено Швейцарско цвекло ни доставя 37.6% от дневната стойност на магнезий и 10.2% от дневната стойност на калций.

Зелено Швейцарско Цвекло

- Швейцарското цвекло ни предоставя здравословна доза витамин С за антиоксидантна защита и поддръжка на имунната ни система.

Швейцарското цвекло е превъзходен източник на витамин С- само една чаша от този зеленчук ни дарява 52.2% от дневната стойност на витамин С, който е основният водоразтворим антиоксидант в тялото, предпазващ ни от свободните радикали. Затова ежедневният прием на витамин С се свързва с намален риск от рак на колона ( част от дебелото черво).

- Благодарение на съдържанието на калий, Швейцарското цвекло защитава сърцето ни. Играейки ролята на важен електролит за нервите и за свиването на всички мускули, включително и на сърцето, калият е жизненоважен за нормалното кръвно налягане и сърдечна дейност.

- Желязото, съдържащо се в Швейцарското цвекло, ни дава енергия. Швейцарското цвекло е изключителен източник на желязо- минерал, който е толкова витален, че се намира във всяка човешка клетка. Една чаша приготвено Швейцарско цвекло ни дава 22.0% от дневната стойност на желязо

- Швейцарското цвекло има антивъзпалителни функции и действа благотворно на сърдечносъдовата ни система благодарение на:

- съдържащият се в него витамин Е, който е основен антиоксидант, неутрализиращ свободните радикали.

- съдържащите се в него фибри, даващи ни 14.7% от дневната дажба само чрез една чаша приготвено цвекло.

- енергията, давана ни от мангана и защитата ни от антиоксиданти.

- защита на сърдечносъдовата ни система чрез съдържащия се в него рибофлавин и витамин В6.

Богатите на витамин Е „зеленяши” забавят загубата на менталните функции. Менталните функции обикновено се забавят с възрастта, но се предполага, че с редовния прием на зелените, жълтите и кръстоцветните зеленчуци, този процес ще бъде намален до 40%.

Ако не забравяте всеки ден да се наслаждавате на поне три порции добре приготвени „зеленяши”, е сигурно, че няма да забравяте и много други неща!

Рейтинг

5 1
4 3
3 0
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Симона Калева
Симона Калева
05.06.2014 15:15
с какво мога да заместя швейцарското цвекло,което да е близко до неговото съдържание.
0
0
elaSt
elaSt
21.10.2014 22:46
Няма нужда да го заменяш. Посади няколко стръка млад разсад (на разстояние 20 cm) в сандъче/голяма саксия. Сложи го на слънчево място и го поливай, когато е необходимо. Благодарно е за отглеждане и за бога, НЕ ГО ГОТВИ!
3
0

Топ Статии Днес