Жасминов Ориз

Жасминов ориз

Оризът е една от най-разпространените храни в света, познат е отпреди 6000 години. Днес се произвежда предимно в Азия, но се консумира по целия свят. Оризът е една от основните съставки на вкусната азиатска кухня, но е широко застъпен и в нашата кухня.

Оризът бива различни видове, като едно от разделенията му е според географското разположение. Първият е белият ориз, който се смята за свещена храна в Азия. Има африкански ориз и див ориз, който може да вирее навсякъде. Африканският и белият ориз могат да бъдат различни видове, като всеки един има свой аромат, вкус, цвят, дължина и степен на залепване.

Сред най-разпространените видове ориз са червен ориз, черен ориз, ориз басмати, дългозърнест ориз, жасминов ориз, ориз арборио и др.

Ще се се спрем по-подробно на жасминовия ориз. Той произхожда от Тайланд и се употребява много често в южноазиатската кухня. Жасминовият ориз е изключително ароматен и е отлична алтернатива на обикновения дългозърнест ориз.

Жасминовият ориз има приятен флорален аромат, а в сготвен вид придобива мека и лепкава структура. Много хора биха объркали жасминовия ориз с басмати ориза и въпреки че те доста си приличат, между тях има и съществения разлики.

Жасминовият ориз е с фин аромат и мека лепкава консистенция, а зърната му са по-къси и дебели от тези на ориза басмати. Оризът басмати трябва да се накисне за поне 30 минути преди готвене, защото така зърната ще абсорбират повече вода и ще се сварят равномерно. Оризът традиционно се приготвя чрез варене, докато жасминовият ориз повече се приготвя на пара или по метода на абсорбция, което означава, че се приготвя в определено количество вода, която се асборбира напълно от ориза.

Жасминов ориз

Някои хора сравняват аромата на жасминовия ориз с този на цветя. Това е така, защото оризовите полета, в които вирее, се напояват само с чиста вода от планините. Зрънцата на жасминовия ориз имат по една лентичка по дължината си. При готвене тази лентичка се пропуква и именно така се освобождава нежният аромат на този вид ориз.

Видове Жасминов ориз

Тайландският и камбоджанският жасминов ориз са с почти едни и същи характеристики, защото растат в един и същ географски район. Камбоджанският жасминов ориз е бял (избелен и полиран) и кафяв ориз. Жасминов ориз се отглежда и в Лаос и Виетнам, но не е толкова разпространен, колкото тайландският жасминов ориз. Той също може да бъде кафяв и бял, а по-голямата част от него се изнася за Европа и Северна Америка.

Гликемичен индекс на Жасминов ориз

Жасминовият ориз е с гликемичен индекс 68-80. Храни с гликемичен индекс, по-малък от 70, са предпочитани в здравословните диети, защото тяхното по-бавно усвояване предпазва от пикове в кръвната захар. Това прави жасминовия ориз един от най-здравословните видове ориз.

Белият жасминов ориз е много ароматен и когато е сварен, е с по-лепкава консистенция. Кафявият жасминов ориз запазва светлокафявия външен слой на оризовото зърно. Той е по-полезен за здравето от белия, защото съдържа веществото оризанол, който може да намали холестерола. Кафявият ориз е богат на витамини А и В, бета-картоин, съдържа антиоксиданти, подпомагащи работата на нервната система.

100 г жасминов ориз съдържа 355 калории и 0.7 г мазнини, от които 0.2 г са наситени; 6 г белтъчини; 81 г въглехидрати и едва 0.01 г сол.

Готвене на Жасминов ориз

Ориз с тиква

Първата стъпка в кулиарната обработка на жасминовия ориз е неговото изплакване. Винаги го измивайте добре в студена вода и мийте, докато водата е чиста. Отцедете добре ориза и след това пристъпете към неговото готвене. Трябва да имате предвид, че жасминовият ориз не поема толкова вода, колкото обикновеният.

Както знаем, обикновеният ориз се вари с вода в съотношение 1:3, докато жасминовият ориз се вари в съотношение 1:1.5. След като кипне оризът, го оставете да се вари около 20 минути, махнете от огъня и оставете да престои така 5-10 минути.

Сготвеният жасминов ориз е мек и много бял, не се слепва много. Комбинира се добре със зеленчуци, месо, морски дарове. Може да експериментирате, като го готвите в сладко-кисели съчетания, както и с екзотични плодове като ананас. Благодарение на нежния му дъх може да го консумирате самостоятелно като основно ястие без различни добавки.

Ползи от Жасминов ориз

Когато се комбинира с пиене на много вода, жасминовият ориз подобрява перисталтиката и предотвратява запека. Кафявият жасминов ориз съдържа ценни неразтворими фибри и така помага на храната да преминава по-бързо през стомашно-чревния тракт, като същевременно омекотява изпражненията.

Витамините и минералите в жасминовия ориз предпазват от някои видове рак. Сложните въглехидрати в този вид ориз осигуряват продължителна енергия. Жасминовият ориз е много по-хранителен от обикновения бял ориз - има два пъти повече фибри, три пъти повече магнезий и пет пъти повече витамин Е. Замяната на обикновения ориз с жасминов ориз намалява риска от диабет тип 2.

Рейтинг

5 2
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати