Кои витамини са мастноразтворими

Мастноразтворими витамини

Витамините са основни хранителни вещества, от които тялото ви се нуждае в малки количества за различните функции в човешкото тяло. Витамините се делят на две групи: витамини, разтворими във вода (B-комплекс и С) и мастноразтворими витамини (A, D, E и K). За разлика от водоразтворимите витамини, които се нуждаят от редовна смяна в тялото, мастноразтворимите витамини се съхраняват в черния дроб и мастните тъкани и се елиминират много по-бавно от водоразтворимите витамини.

Тъй като мастно-разтворимите витамини се съхраняват за дълги периоди от време, те обикновено представляват по-голям риск за токсичност от водоразтворимите витамини, ако се консумира в излишък. Нормалното хранене, добре балансираната диета няма да доведе до токсичност при здравите индивиди. Въпреки това, като витаминните добавки, които съдържат мега дози на витамините А, D, E и K може да доведат до токсичност. Не забравяйте, че тялото се нуждае само от малки количества от всеки витамин.

Въпреки че са редки заболяванията, причинени от липсата на мастно-разтворими витамини, симптомите на лек дефицит може да се развиват без адекватни количества витамини в храната. Освен това, някои здравословни проблеми, може да намалят абсорбцията на мазнини, и на свой ред, да намаляват усвояването на витамините А, D, E и K.

Витамин А

Моркови и броколи

Витамин А, наричан още ретинол, има много функции в организма. В допълнение към това, той помага на очите да се адаптират към леки промени, витамин А играе важна роля за растежа на костите, развитието на зъбите, размножаването, клетъчното делене и генната експресия. Също така, кожата, очите и лигавиците на устата, носа, гърло и бели дробове зависят от витамин А, за да останат влажни.

Най-добрият начин да се гарантира, че тялото ви получава достатъчно витамин А е да се ядат разнообразни храни. Витамин А се доставя предимно от определени храни от животински произход, като мляко и млечни продукти, риба и черен дроб. Някои храни от растителен произход съдържат бета-каротин, антиоксидант, който тялото преобразува във витамин А.

Бета-каротин, или провитамин А, идва от плодове и зеленчуци. Моркови, тиква, зимни тикви, тъмнозелените листни зеленчуци и кайсии са богати източници на бета-каротин. Нощна слепота и много сухата, груба кожа може да показват липса на витамин А. Други признаци на възможен недостиг на витамин А включват намалена устойчивост към инфекции, дефект в развитието на зъбите, и по-бавен растеж на костите.

Витамин D

Херинга

Витамин D играе важна роля в усвояването от организма на калций и фосфор. Той повишава количеството на калция, който се абсорбира от тънкото черво и спомага за формирането и поддържането на костите. Деца особено се нуждаят от адекватни количества витамин D, за да развият здрави кости и здрави зъби.

Основните хранителни източници на витамин D са млякото и други млечни продукти, обогатени с витамин D. Витамин D също е съдържа в мазната риба (например херинг, [сьомга и сардини), както и масло от черен дроб на треска. В допълнение към витамин D от храната, ние получаваме витамин D чрез нашата кожа от слънчевата светлина.

Витамин Е

Есенни плодове и зеленчуци

Витамин Е действа като антиоксидант, защитава витамините А и C, червени кръвни клетки и есенциалните мастни киселини от унищожение. Изследвания от преди десетилетие установиха, че приемът на антиоксидантни хранителни добавки, като витамин Е по-специално, може да помогнат за предотвратяване на сърдечни заболявания и рак. От друга страна, има много проучвания, които показват връзка между редовното ядене на богати на антиоксиданти плодове и зеленчуци и по-ниския риск от сърдечни заболявания, рак и редица други заболявания.

Витамин К

Естествено, произведен от бактериите в червата, витамин К играе съществена роля за нормалното съсирване на кръвта и помага за насърчаване на здравето на костите. Добри хранителни източници на витамин К са зелените зеленчуци като ряпа, спанак, карфиол, зеле и броколи, и някои растителните масла, включително соево масло, памучно масло, рапично масло и зехтин. Животински храни, като цяло, съдържат ограничени количества от витамин К.

5 1
4 2
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати

Топ Статии Днес