След като стана ясно, че голяма част от сиренето на родния пазар е с високо водно съдържание, от изследването на асоциация Активни потребители показват същите тревожни тенденции и при кашкавала.
При голяма част от марките се наблюдава влошен външен вид, консистенция и вкусови характеристики, твърди проучването. Активни потребители са изследвали 10 търговски марки с ценови диапазон между 9 и 12 лева.
При 6 от марките от Асоциацията са установили неправилно етикиране, но най-често е констатирано високо водно съдържание в продукта. В 7 от 10-те изследвани марки е имало вода над 56%, което е стойността по Български държавен стандарт.
Степента за зрялост на кашкавал, която е основен показател за качеството на стоката, по БДС, не може да е по-малко от 20%. На този показател са отговорили 8 от 10-те изследвани марки.
Само две от марките са били имитации, спрямо този критерии – Трапезица, който е бил произведен от немлечни мазнини и сухо мляко, и Соколово, в който е добавян суровъчен протеин и нишесте.
![Кашкавал](/files/lib/600x350/bio-sirene-kashkaval1.webp)
Влагането на немлечни мазнини в продукт, който носи името кашкавал, е забранено съгласно Закона за храните у нас. При тестове на Активни потребители обаче редовно се откриваха подобни измами.
В настоящия тест само в 2 от марките бе установена замяна на млечните мазнини с хидрогенирани растителни мазнини. Това са били марките Трапеза и Здравец.
Анализът на резултатите е категоричен, че при 3 от търговските марки най-често се влагали сухо мляко и суроватъчен белтък вместо сурово прясно мляко – Трапеза, Здравец и Соколово.
Оказва се, че на-безобидното отклонение при качеството на кашкавала е ниската степен на зреене, твърдят от Активни потребители.
Коментари