Сирена

Витамин B2

Витамин B2 е част от витамин В комплекс и е известен още като рибофлавин. Цялата група обхваща микроелементи, важни за засилването на метаболизма в човешкото тяло и са фундаментални за основния хранителен режим. Витамин В2 играе изключително важна роля в синтеза на хемоглобин, както и в метаболизма на мазнините и въглехидратите. Открит е през 1879 година, но голямото му значение става ясно едва през 1930 година. Пет години по-късно започва да се произвежда по синтетичен път.

Витамин B2 е много чувствителен към слънчевата светлина. Излагането на слънце или изсушаването на храните на открито, унищожава количеството на витамина в тях. Обикновената термична обработка не може да наруши структурата на витамина, но готвенето в твърде големи количества вода може да причини загуба на голяма част от полезното му съдържание.

Функции на витамин В2

Рибофлавинът е основна съставна част на кръвта, като участва в производството на червените кръвни телца. По този начин В2 съдейства за движението на кислородните молекули в кръвта. На цвят е наситено жълт или оранжево-жълт, което е предпоставка често да се ползва като оцветител. По опаковките на продуктите се обозначава като Е101.

Витамин В2 е важен за организма, защото участва активно в обмяна на мазнините, белтъците и въглехидратите. Той е от съществено значение за доброто зрение и защитата на кожата от ултравиолетовите лъчи. Витамин В2 увеличава чувствителността на ретината затова има значение за здравето на човешкото зрение.

Рибофлавинът е от главно значение за спортистите и затова те трябва да си набавят допълнително количество витамин В2. Рибофлавинът е един от витамините, които спомагат за "извличането" на енергия от аминокиселините. Той е важен и за активирането на витамин В6 и влиза поддържането в добро състояние на нашата кожа и коса.

Банани

Ползи от витамин В2

Витамин В2 помага на растежа и възпроизвеждането. Освен, че осигурява здравината на кожа, нокти и коса той допринася за елиминиране на възпалителните процеси в областта на устата, устните и езика. Рибофлавинът действа ползотворно на зрението и облекчава умората на очите. Той функционира съвместно с други вещества за правилното асимилиране на въглехидратите, мазнините и белтъчините.

Тъй като витамин В2 е топлоустойчив той трудно може да бъде загубен при термичната обработка на продуктите, освен ако не се третират с твърде много вода. Основни унищожители на витамин В2 са содата бикарбонат, светлината, особено ултравиолетовата. В2 е особено важен, ако искате здрави кожата и косата, а ноктите ви да са твърди. Освен това предпазва от инфекции на устата, езика и устната кухина.

Източници на витамин В2

В2 е водноразтворим - излишните количества от тялото се изхвърлят с водата. Той лесен за абсорбация и подобно на останалите В-витамини не се акумулира и трябва редовно да бъде набавян чрез пълноценни храни и добавки.

Витамин В2 се съдържа предимно в говеждото месо, яйца, кашкавал и извара, бира, бирената мая, черния дроб, мляко и млечни продукти, гъби, соя, спанак и други листни зеленчуци, банани, бадеми и др. Единственото доказано научно предимство на бирата е, че в нея се съдържат дози от витамин В2.

Препоръчителната дневна доза Витамин В2

Препоръчителната дневна доза за деца, в зависимост от теглото е между 0.6 до 0.9 милиграма, за жени – 1.1 милиграма, а за бременни или жени, които кърмят приемът трябва да стига до 1.5 милиграма дневно. За мъже – 1, 3 милиграма, а за активните спортисти препоръчителното количество на ден е 1.5 - 2.4 милиграма на ден или 300 - 500 грама, които се набавят от хранителните продукти, които го съдържат.

Дефицит на витамин В2

Дефицит на витамин В2 може да се получи ако не спазвате рационален хранителен режим. Ако изключвате от менюто си протеини от животински произход, както и пресни зеленчуци, дефицитът ще е налице. Липсата на витамин В2 води до нарушено усвояване на желязо. Симптоми на липсата на рибофлавин са умората без видима причина, болките и кръвоизливите в очите.

Липсата на Витамин В2 предизвиква проблемно зрението, изсъхване на устните, бръчки в областта на ъгълчетата на устата, както и косопад. При недостатъчно количество на този витамин се наблюдават кожни проблеми, нарушения в растежа на децата - това се дължи на факта, че белтъчния метаболизъм се затруднява при недостиг на витамин В2.

3.8
Общо 10 гласували
5 4
4 2
3 2
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати