Витамин C

Витамин C

Поради широкото му използване като хранителна добавка, Витамин C е изключително познат на широката публика, в сравнение с останалите хранителни вещества.

Витамин C, наричан също аскорбинова киселина, се разтваря във вода на биогенни елементи, които лесно се извеждат от организма, когато не са необходими. Той изпълнява множество функции в организма. Много е важно да знаете, че витамин С не се произвежда в организма, а трябва да се набавя чрез храната или таблетки.

Функции на Витамин C

На първо място витамин С подобрява дейността на белите кръвни телца, които от своя страна имат функцията да откриват и унищожават бактериите, вирусите и дори раковите клетки. Витамин С е изключително важен антиоксидант. Той успява да засили действието на други много ценни антиоксиданти - витамини А и Е.

Витамин C има предимно защитна роля в организма. Той е познат като "антискорбутен фактор, " тъй като помага за предотвратяване на заболяване, наречено скорбут. Когато количеството на витамин C в организма падне под 300 милиграма, венците и кожата губят защитния ефект на този витамин.

Сърдечно-съдовите заболявания, ракови заболявания, ставни заболявания и катаракта са също свързани с дефицит на Витамин C. Витамин C постига много от своите защитни ефекти чрез действието си като антиоксидант и предотвратяване на породените от кислорода увреждания на клетките. Структури, които съдържат мазнини (като липопротеинови молекули) са също особено зависими от защитната функция на Витамин C.

Дефицит на Витамин C

Симптомите на дефицит на Витамин C са свързани най-вече със заболяването скорбут - кървене на венците и промяна цвета на кожата, въпреки че в наши времена това заболяване се среща изключително рядко. Други по-познати симптоми на дефицит на Витамин C в днешно време са бавното заздравяване на рани, слаба имунна функция, включително и податливост към простудни и други инфекции, респираторна инфекция на белите дробове и др.

Наблюдават се и състояния, предизвикани от токсичност на Витамин C, но те са предизвикани от приемането му във вид на хранителна добавка, а не във вид на естестваната му форма, съдържаща се в храните. При високи дози, включващи 5 или повече грама Витамин C, течността в червата стават прекалено концентрирана и може да се предизвика осмотична диария.

Предозиране с Витамин C

Големи допълнителни дози Витамин C могат също да увеличат нивата на пикочна киселина в урината. Витамин C може да увеличи и усвояването от организма на желязо от растителните храни и поради това лица, които имат здравословни проблеми, свързани с излишък на желязо в клетките, трябва да избягват приемане на високи дози витамин C.

Витамин C

Поради тези причини Националната академия на науките на САЩ е определила горна граница за прием на Витамин C от 2000 милиграма (2 грама) за възрастни на 19 и повече години.

Витамин C е изключително чувствителен на въздух, вода и температура. Около 25% от съдържанието на Витамин C в зеленчуците и плодовете може да се изгуби при бланширане или замразяване. Готвенето на зеленчуци и плодове за по-дълъг период от време (10-20 минути), може да доведе до загуба на повече от половината от общото съдържание на витамин C. Когато плодовете и зеленчуците са консервирани и след това претоплени, само 1 / 3 от първоначалното съдържание на Витамин C може да се запази.

Категориите лекарства, които могат да доведат до намаляване доставката на Витамин C в организма включват: перорални контрацептиви (противозачатъчни хапчета), НСПВС (нестероидни противовъзпалителни средства, включително аспирин), кортикостероиди (напр. кортизон), сулфонамиди (често се използват като антибиотици или за лечение на рак), както и барбитурати.

Ползи от Витамин C

Повечето форми на сърдечно съдови-заболявания, ставни заболявания, рак, очни заболявания, болести на щитовидната жлеза, чернодробни заболявания и белодробни заболявания изискват специален акцент върху приема на витамин C. Процесът на застаряване също е свързан с специално внимание при приема на витамин C. В допълнение към тези широки категории заболявания, специален прием на витамин C изискват и заболявания като: акне, алкохолизъм, болест на Алцхаймер, астма, аутизъм, депресия, диабет, чревни заболявания, болест на Паркинсон и др.

Източници на Витамин C

Хранителните добавки обикновено съдържат Витамин C под формата на аскорбинова киселина. Тъй като Витамин C се абсорбира по-добре в присъствието на флавоноиди, много от тези хранителни добавки съдържат и флавоноиди.

Често достъпни са и буферирани версии на Витамин C, при които обикновено се съчетава Витамин C с минерали като калций, магнезий, калий.

Също така широко достъпна е и метаболитна сложна форма на Витамин C, продавана в търговската мрежа под името Ester-C (TM), при която аскорбиновата киселина е комбинирана с няколко от нейните естествени метаболити.

Отлични хранителни източници на Витамин C са: броколи, пипер, зеле, карфиол, ягоди, лимони, синап, ряпа, брюкселско зеле, папая, спанак, киви, грах, пъпеш, портокали, грейпфрути, зелени лимони, домати, тиквички, малини, аспержи, целина, ананас, маруля, диня, копър, мента и магданоз.

5 3
4 3
3 2
2 1
1 4
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
траянка
траянка
08.09.2013 23:09
Статията е преписна от някъде и не е пълна.Нищо не се пише за ацеролата-най богата на витамин С/може би автора не знае/,за синтетичния витамин С или аскорбинова киселина,която се намира в много хранителни продукти и почти не се усвоява от човешкия оргнизъм.Мит е,че в цитрусовите плодове има голмо количество витамин С.Бих препоръчала витаминС с екстракт от покълнали семена на елда и екстракт от горчив портокал най-добрия в Европа-натурален,биоусвояем като храната,какъвто е и неговия произход на фирмата КОЛВИТА.
0
3