Спад в продажбите на корнфлейкс и мюсли у нас сочи статистика по данни на Nielsen. За последните 3 години делът на зърнени закуски за директна консумация на пазара е намалял с пет процентни пункта. Това значи, че все по-малко предпочитаме да слагаме в пазарската кошница сириълс (корнфлейкс, продукти от екструдирани брашна), зърнени закуски и десертни блокчета и т.н.
За изминалата 2011 г той е 64% в обем и 71.5% в стойност, сочи статистиката. Зърнените закуски, готови за консумация (ready-to-eat), са и най-голямата категория на така очертания пазар и макар, че има все по-голямо разнообразие на такива готови продукти на зърнена основа, пазарът им като цяло пада.
Агенцията за маркетингови изследвания го оценява на почти 25.5 млн. лева и над 2.8 т през 2011 г. Което означава, че е намалял със 7% в стойност и с над 6% в обем спрямо предходната година.
Според данните от проучването нашенеца традиционно предпочита с малка положителна разлика продуктите тип корнфлейкс, макар те да са двойно по-скъпи от мюслите.
Средните им цени за 2011 г са съответно 12.92 лв./кг и 6.81 лв./кг. Пазарът е поделен в полза на корнфлейкса спрямо мюсли в съотношение 54/46 в обем и 70/30 в стойност.
Категорията на овесените ядки е увеличила пазарния си дял в обем с 5 пункта до 27.9%, а в стойност с 2 и 1/2 пункта до 11.5% от 2009 до 2011 г. Делът на мюсли/сириълс десертните блокчета е нараснал по-слабо в обем – с 0.4 процентни пункта до 7.9%, и по-видимо в стойност - с над два пункта до 17%.
Стана ясно, че нашенеца се е насочил към зърнени продукти в опаковките - плик, които са по-евтини от тези в кутия. Средната цена на зърнените закуски за директна консумация в плик е около 7.50 лв./кг, а в кутия – 14.50 лв./кг.
Също така потреблението се насочва към продуктите за цялото семейство за сметка на детските. Средната цена на детските мюсли/сириълс е 14 лв./кг, а на семейните - 9 лв./кг.
Като цяло средната цена на категорията е намаляла с 50 ст. от 2009 до 2011 г и е 10.11 лева/кг.
Зърнените закуски с предварително приготвяне в България е категория, доминирана от овесените продукти, които заемат около 90% от пазара. Следват продуктите на база ръж с дял от около 4.7% и житото с 3.7% в категорията.
Ситуацията при зърнените десертни блокчета е, че колкото са по-натрални, толкова са по-скъпи. Средната цена на категорията е 19.48 лв./кг през 2011 г и се е увеличила спрямо 2009 г с 50 ст.
Десертите с покритие са най-евтините в категорията и са единственият сегмент в категорията, който поевтинява през 2011 спрямо 2010 г Към 95% от пазара са на десерти без покритие.
Коментари