Фосфор

Храни с фосфор

Фосфорът е минерал и важен хранителен елемент за растежа и развитието на костите и меките тъкани. Той се съхранява предимно в костите ви и е от жизнено значение за производството на енергия, както и за структурата на вашата ДНК. Нови проучвания предполагат, че храната, съдържаща фосфор, играе основна роля в развитието на костната маса и се състои от половината от теглото на костите. По своята същност фосфорът е важен химичен елемент, който влиза в състава на нуклеиновите киселини и участва в обмяната на веществата. Фосфорът има важно влияние върху дейността на сърцето.

Количеството фосфор, от което се нуждае човешкия организъм е 1200 мг (1.2 г). Тялото на човека съдържа средно 1.5 кг. от елемент номер 15. От това количество почти 1.4 кг се намира във костите, а около 12 г в мозъка и нервите.

Думата „фосфор” значи носител на светлина. През 1669 година немският алхимик Бранд, търсейки «философския камък», който превръща неблагородните метали в злато, загрявал урина. След изпарението й останала черна утайка, която той продължил да нагрява. По вътрешните стени на ретортата се отложило бяло вещество, подобно на восък, което светело и Бранд бил убеден, че е получил „философския камък”. За добро или зло обаче, че това е химичният елемент фосфор. През 1860 г. фосфорът бил открит отново от английският физик Робърт Бойл. През 1743г. Марграф публикувал официално данните за новото вещество и то заело мястото си под номер 15 в периодичната система на Менделеев. Дълго време след откриването на фосфора той нямал приложение в живота. Едва след 200 години станало ясно, колко ценен елемент е фосфорът на природата и живота.

Днес фосфорът се получава в електрически пещи от природните минерали апатит и фосфорит. Така се добива бял фосфор, който е много опасно и извънредно отровно вещество. Той е мек и може лесно да се реже с нож. На въздуха лесно се окислява и се самозапалва, затова се държи във вода.

Ползи от фосфор

Фосфор в Риба

Правилната употреба на фосфор помага за възстановяването на счупени кости, да възстанови загубата на минерали при неподвижни крайници. Фосфорът се използва за лечение при симптоми на зависимост към алкохола. Забелязва се и, че фосфор, намалява умората при инсулин-зависими диабетици, както и за намаляване на развитието на бъбречни камъни.

Дефицит на фосфор

Симптоми, че имате дефицит на фосфор са слаба костна плътност, камъни в бъбреците, слабост, умора, потрепване и спазъм на мускулите, особено тези по лицето, ръцете и краката. Най-добрите форми за добавки са калциев фосфат и мононатриева фосфат. Висок прием на алкохол може да намали нивата на фосфор. Фосфорът и калцият са тясно свързани помежду си и се откриват заедно в кръвния серум в човешкия организъм. За да бъде поддържан правилния химичен баланс, човек се нуждае от два пъти повече калций, отколкото фосфор.

Дефицит или излишък на един от двата елемента води до прекомерно използване или "претрупване" на другия. Например, когато количеството на приемания фосфор е високо, нивото на калций спада. Без фосфор асимилацията на ниацин е невъзможна. Този минерал също така стимулира сърдечната дейност и е от важно значение за функционирането на бъбреците и за предаването на нервни импулси. Дефицит на фосфор се среща изключително рядко и е възможен при вегетарианци, изключващи и млечните продукти. Елементът се съдържа в почти всички храни в различно количество и по принцип не може да причини интоксикация.

Предозиране с фосфор

Горната граница усвоен фосфор за човек е 1 500 мг на ден. Големите дози на фосфор може да намалят нивата на калций в организма. Въпреки че фосфорът е важен за стимулацията на мускулните контракции и за усвояването на протеините, въглехидратите и мазнините, завишеният прием не води до доказуеми външни ефекти. Въпреки това не е за пренебрегване фактът, че този елемент участва в много от жизненоважните функции на организма и се среща във всяка телесна клетка.

Най-важната му роля е в клетъчна митоза (делението на клетките). Без него клетката не би се разделила и така няма да има нарастване на мускулната маса и възстановяване на наранени тъкани. Здравите зъби и производството на аденозин трифосфат също изискват наличието на достатъчно фосфор. Като цяло консумацията на бяла захар нарушава калциево-фосфорния баланс. Продължителната употреба на антиациди може също да доведе до намаляването в организма на фосфорните нива. Кола, газираните напитки съдържат много фосфорна киселина и при твърде голяма употреба може да намали нивата на калций.

Приложение и източници на фосфор

Риба с фосфор

Фосфорът се използва в повече от сто отрасли на народното стопанство. Той се съдържа в най-големи количества в храните: риба, месо, мляко, сирене, хляб. Богат източник на фосфор за човешкия организъм са фасул, грах, орехи, моркови, ягодови култури.

Съединенията на фосфора се употребяват в керамичната и текстилната промишленост, както и в производството на различни хранителни продукти. Напоследък стремително се развива химията на фосфорните органични съединения, които се употребяват в борбата с вредителите на полските култури.

Тялото се нуждае от храни, богати на фосфор, за да стимулира здравето на костите и зъбите. Фосфорът също така подобрява метаболитните функции.

Яденето на храни, богати на фосфор, е чудесен начин за засилване на здравето на костите и зъбите, като същевременно се подобряват ключовите метаболитни функции.

Богати на фосфор храни

Фосфорът е химичен елемент, който се счита за минерал, когато се обсъжда храненето.

Диета, богата на фосфор, е важна за нормалните модели на растеж в организма, така че е основна хранителна съставка от раждането.

За възрастни, стандартната препоръка е да консумират най-малко 580 мг фосфор на ден, за да се избегне недостиг на фосфор.

Фосфорът се намира в много често консумирани храни, така за хората, които се хранят балансирано, той обикновено той не е дефицитен.

Ако обаче се подлагате на диети непрекъснато или сте подложени на неблагоприятен начин на живот, може също да страдате от недостиг на фосфор.

Кои са богатите на фосфор храни?

Най-добрите храни, богати на фосфор, са: миди, слънчогледови семки, тиквени семки, свинско месо, говеждо месо.

Можете също така да хапвате сьомга, бразилски орехи, нискомаслени млечни продукти и леща.

Сирене

В една порция домашно сирене можете да поемете над 30% от нуждите си за ден. Добавяйте сиренето в повече гръцки салати, доматени салати, баници с яйца, вегетариански сандвичи, зеленчукови запеканки, омлети със зеленчуци.

Сьомга

Фосфор в храните

Филе от сьомга в 1 порция ще достави около 400 мг ключови хранителни вещества в ежедневната ви диета. Сьомга на тиган, салата със сьомга и сандвич със сьомга не бива да липсват от диетата ви.

Ракообразни

85 грама миди могат да съдържат между 30-50% от необходимия фосфор. Хапвайте повече миди в масло, паеля, панирани миди, салата с миди.

Слънчогледови семки

Консумацията на 100 грама от тези семена изтласква консумацията на фосфор над 120% от деня! Добавяйте ги в меки бисквити, сурови бонбони, веган блокчета.

Бразилски ядки

Чаша ядки ще ви донесе пълно количество прием на фосфор. Можете да ги ползвате за аранжиране на млечни кремове, парфета, веган мусове, кремове без яйца.

Боб

Чаша от различни сортове боб има между 200 и 220 мг фосфор, повече от 33% от дневната нужда. Гответе си повече постен боб, боб яхния, боб чорба, салата от боб.

Леща

Бобът съдържа фосфор

Една чаша леща ще осигури малко над 35% фосфор за следващия ден. Така че си заслужава да похапнете супа от червена леща, кремсупа от леща или дори салата от леща.

Соеви продукти

Сервирането на тофу ще осигури около една четвърт от необходимия фосфор.

Яйца

Едно голямо яйце съдържа 100 мг фосфор. Добра причина да хапвате бъркани яйца, яйца по панагюрски, омлет с гъби, пълнени яйца или яйчена салата.

Тиквени семена

Чаша тиквени семки съдържа повече от 150% от дневната нужда от прием на фосфор. Добавяйте ги в безглутенови хлебчета, памук погачи, протеинови хлебчета.

Свинско

100 грама свинско месо съдържа повече от 240 мг фосфор, повече от 40% от дневната нужда. Свинско задушено, свински джоланчета, пържоли на скара, свинска супа, свинско руло, свинска пача - какво повече ви трябва, за да ви е вкусно?

Рейтинг

5 4
4 2
3 2
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (2)

Изпрати
Галина Ташева
Галина Ташева
30.06.2012 17:30
Къде са тези здравни и кулинарни съвети Къде пише какви храни можеш да ядеш и какви да ограничаваш Какви лекарства можеш да приемаш за свалянето на фосфора
3
1
Галина  Ташева
Галина Ташева
30.06.2012 17:26
Мен ме интересува какво трябва да се прави когато имаш повишен фосоор в организма А в гореизложеното не пише апсолютно нищо
3
2