Бета Каротин

Зеленчуци с бета каротин

Бета каротинът е може би най-добре познатият от приблизително 50-те известни каротеноиди. Той представлява провитамин А съединение, което може да се конвертира в тялото в ретинол, активна форма на витамин А. Бета-каротинът е естествен пигмент, който произвежда цветове в оранжево и жълто и поради тази причина повечето от съдържащите го храни са в тези цветове. Счита се, че бета каротинът повишава значително имунната система.

Функции на бета каротин

Превенция на недостатъчността от витамин А - храни, които съдържат бета-каротин помагат за предотвратяването на дефицита от витамин А. В допълнение към алфа каротина и бета криптоксантин, бета-каротинът е сред най-често консумираните каротеноиди при различните видове диети.

Антиоксидант и повишаващ имунната активност – бета-каротинът помага в борбата с рака и е съединение, използвано против стареене. Той е мощен антиоксидант, защитава клетките на тялото от щетите, причинени от свободните радикали.

Насърчава правилната клетъчна комуникация - изследователите вярват, че слабата комуникация между клетките може да се окаже една от причините за прекомерното нарастване на клетките - състояние, което в последствие води до рак. Чрез насърчаване на добрата комуникация между клетките, каротеноидите играят важна роля в превенцията на раковите заболявания.

Бета каротинът подкрепя и репродуктивното здраве - счита се, че той има важно участие при репродуктивността на жените.

Дефицит на Бета Каротин

Ниският прием на храни, съдържащи каротеноиди като бета каротин, не е известно директно да причинява болести или здравословни усложнения, поне в краткосрочен план. Все пак, ако приемът на бета каротин и други каротеноиди е твърде нисък, може да причини симптоми, свързани с дефицит на витамин А. В дългосрочен план този недостатъчен прием се свързва с хронични заболявания, включително сърдечни заболявания и различни ракови заболявания.

Предозиране на бета каротин

От своя страна високият прием на храни и добавки, съдържащи каротеноиди, не е свързан с токсични странични ефекти. Знак на прекомерна консумация на бета каротин е жълтеникавия цвят на кожата, който най-често се проявява на дланите на ръцете и стъпалата на краката. Това състояние се нарича каротенодермия и е обратимо и безвредно.

Бета каротинът е по-полезен от обикновеният витамин А, тъй като прекомерната употреба на втория може да доведе до странични ефекти - гадене, повръщане, болки и дискомфорт в стомаха, сърбеж и други, които не могат да се проявят при предозиране с бета каротин.

Бета-картоин има в морковите

Ползи от Бета Каротин

Каротеноидите като бета каротинът са вещества, разтварящи мазнините и като такива изискват наличието на диетични мазнини за правилното усвояване чрез храносмилателния тракт. Следователно статутът на бета каротин в тялото може да бъде нарушен от диета, която е изключително ниска на мазнини или ако е налично заболяване, което причинява намаляване на способността за усвояване на хранителните мазнини като ензимен дефицит на панкреаса, болест на Крон, кистична фиброза, хирургично отстраняване на част от стомаха, заболяване на жлъчката и черния дроб.

Що се отнася до ползите на бета каротинът за кожата, приеман в умерено и препоръчително количество, той може само да допринесе за нейния здрав и хубав вид. Съдейства за подмладяването на кожата, прави я нежна и сияйна. В случай че сте от хората с непоносимост или свръхчувствителност към слънчеви лъчи, приемът на бета каротин може да ви помогне, тъй като той намалява чувствителността на кожата към слънце. Съдейства за увеличаване действието на слънцезащитните козметични продукти.

Ценният елемент може да помогне и при псориазис, екзема, твърде суха кожа, лющене, премахване на циреи и старчески петна. Ускорява процеса на заздравяване на рани, както и лечението на кожни лезии.

Бета каротинът помага при различни проблеми с косата. Освен че насърчава растежа и здравината ѝ, той бори и някои медицински състояния, свързани с нея. Важно е антиоксидантът да се приема от естествени хранителни източници при проблеми с косата. Може да се отървете от неприятния пърхот, хапвайки храни, богати на бета каротин. Той ще ви отърве от проблема със сухия скалп и безжизнената коса, което съответно е предпоставка за появата на пърхот. Елементът действа положително и при косопад, възстановявайки силата и здравината на космените фоликули.

Ако напълните диетата или хранителния си режим с повече бета каротин от естествени източници, тоест наблегнете на плодовете и зеленчуците, които го съдържат, бързите и ефективни резултати са гарантирани. Полезна и вкусна храна и едновременно с това - хубавата фигура, за която мечтаете.

Установено е, че пушачите и хората пристрастени към алкохол консумират по-малко храни, които съдържат каротеноиди. Също така е доказано, че цигареният дим разрушава каротеноидите. Това води до необходимост тези хора да си набавят необходимите количества бета каротин и каротеноиди чрез различни храни и добавки.

Лекарствата за понижаване на холестерола, свързани с изолиране на жлъчна киселина, водят до по-ниски кръвни нива на каротеноидите. Също така и някои храни като маргарин, обогатен с растителни стероли и заместителите на мазнини, които се добавят в някои снаксове могат да намалят абсорбцията на каротеноидите.

Каротеноидите са от изключителна важност за човешкото здраве и помагат за превенция на редица заболявания като СПИН, заболявания свързани с възрастта макулна дегенерация, ангина, астма, катаракта, рак на шийката на матката, цервикална дисплазия, заболяване на сърцето, рак на ларинкса, рак на белия дроб, мъжки и женски стерилитет, остеоартроза, пневмония, рак на простатата, ревматоиден артрит, рак на кожата, вагинален кандидос и др. Понижава риска и от диабет.

Бета каротин в тиквата

Източници на Бета Каротин

Бета каротинът се съдържа в различни храни, включително сладки картофи, моркови, зеле, спанак, зелена ряпа, зимни тикви, кантарион, прясна мащерка, пъпеш, маруля и броколи. От плодове ще го намерите в нектарини, кайсии, пъпеш, диня, манго, сливи, череши, портокал, гуава. От билките, може да откриете бета каротин в мащерката, босилека, кориандъра и магданоза. Що се отнася до ядките, може да си го набавите от орехи и шам фъстък.

Тези храни е необходимо да се консумират сурови или леко задушени, за да се запази тяхното съдържание на каротеноиди. В някои случаи обаче, готвенето може да подобри наличността на каротеноиди в храните. Например леко задушените моркови и спанак подобряват способността на тялото да абсорбира каротеноидите в тези храни.

Мощният антиоксидант спада към мастноразтворимите витамини, поради което се усвоява по-бързо и лесно от организма, ако е придружен от мазнини. Добър избор е комбинацията от моркови с растително масло например. Други идеи за по-лесното разграждане на витамина са: сотиране на зеленчуци със зехтин, хумус в дресинга, овкусяване на салатите с пресен сок от лимон или балсамов оцет. Принципът е един и същ - добавяне на малко мазнина за по-ефективното усвояване на елемента.

Жълтите хранителни продукти съдържат най-малко бета картоин, оранжевите - средно количество, а тези с ярък червен цвят са с най-голямо изобилие от антиоксиданта. Все пак морковите държат първото място по съдържание на веществото. Всъщност, името на антиоксиданта произлиза именно от латинското наименование за морков - carrot, тъй като за първи път се извлича от корените на морковите.

Необходимо е човек да консумира пет или повече порции плодове и зеленчуци всеки ден, тъй като това ниво на прием осигурява около три до шест милиграма бета каротин.

Бета каротинът е полезен за всеки човек, но има няколко групи хора, които трябва да го приемат задължително, за да запазят своето добро здравословно състояние. Това са:

- хора, които приемат медикаменти, които възпрепятстват усвояването на мазнини в организма;

- хора, които често са изложени на рентгеново облъчване по една или друга причина;

- при бременност и кърмене

- хора, които живеят в по-замърсени райони, където екологичното равновесие е нарушено.

Рейтинг

5 4
4 3
3 4
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (5)

Изпрати
Доц.Д-р Петров
Доц.Д-р Петров
18.04.2013 23:41
Да опасно е - има шанс да еволюиараш във Бъгс Бъни.
0
1
Бибита
Бибита
24.01.2012 16:16
Да, има опасност да ти пораснат дълги уши и пухкава козинка /ще станеш заек/ :)))))))))
1
0
haripoter
haripoter
16.11.2011 17:50
Добрева, описано е много четливо, най - вероятно е да станеш жълта.
0
0
Vasil
Vasil
09.04.2011 15:45
Не, напротив.
0
0
dobreva aneta
dobreva aneta
21.03.2011 01:15
Пия сок от 2 кг. моркови. Опасно ли е това ?
3
0