Зелен фасул

Зелен Фасул

Зеленият фасул (Phaseolus vulgaris) представлява едногодишно растение, чиито сезон е от юни до есенните месеци август-октомври. Зеленият фасул всъщност са неузрелите плодове на боба, представляващо шушулка и скрити в нея семена. Той е извънредно чувствително към студ растение, като обича влага и умерено слънце.

Зеленият фасул е широко разпространена полска култура у нас, като се отглежда и в оранжерии, откъдето се бере между април и декември. В света са култивирани над 100 вида зелен фасул, като най-мащабно е отглеждането му в Европа и Африка - в Германия, Италия, Испания, Холандия, Турция, Египет.

Зеленият фасул се счита за едно от най-старите култивирани растения, а за негова родина се сочи Африка и Азия. Археологически разкопки} свидетелстват, че в Южна Америка, [Мексико са се отглеждали семена от царевица, тиква и зелен фасул още през 3000 г. пр.н.е.

Задължително условие за качественият зелен фасул е да е „без конци”. Първият вид такъв фасул е култивиран през далечната 1894 г. от Келвин Кени (Calvin Keeney), наричан бащата на този вид боб. Зеленият фасул не е популярен само на Стария континент и в Африка. В САЩ той е една от задължителните притурки към ястията за Деня на благодарността. Съществуват два основни сорта зелен фасул - увивни и неувивни растения.

Състав на зелен фасул

Картофи със зелен фасул

Зеленият фасул е много добър източник на витамин А и витамин С. Една порция зелен фасул може да достави на организма ви 17% от дневната препоръчителна доза от витамин А и 20% от нуждите ви за витамин С. Освен това това бобово растение е богато на хранителни влакна или фибри, бедно е на калории, съдържа известни дози желязо и калий.

Калориите от мазнини, които постъпват в тялото ни от зеления фасул са едва 1 ккал. В една пълна чаша зелен фасул се съдържат 2 г протеини. Добре е да знаем, че само зелен фасул сам по себе си не може да задоволи хранителните нужди на човек. Добре е той да се консумира като добавка към основно ястие или салати.

Това бобово растение с ниско съдържание на натрий и много ниско съдържание на наситени мазнини и холестерол. То е и добър източник на протеини, тиамин, рибофлавин, ниацин, витамин В6, калций, магнезий, фосфор, мед, и чудесен източник на витамин К, фолиева киселина и манган.

За 100 г суров зелен фасул

Енергия - 129 кДж (31ккал)

Въглехидрати - 7, 1 грама

Фибри - 3, 6 грама

Захари - 3, 26

Мазнини - 0, 1 грама

Белтъчини - 1, 8 грама

Витамин С - 16 мг (27%)

Желязо - 1 мг (8%)

Калий - 200 мг (4%)

Вода - 90 мл

За 100 г консервиран зелен фасул

Енергия - 15 ккал

Въглехидрати - 3.50 грама

Фибри - 1.50 грама

Захари - 0 грама

Мазнини - 0.10 грама

Белтъчини - 0.80 грама

Витамин С

Желязо

Калий

Вода - 95 мл

Избор и съхранение на зелен фасул

Важно е да избирате свеж и пресен зелен фасул, защото застоялият не е добър на вкус и е трудно за приготвяне. Когато избирате зелен фасул, внимавайте шушулките да са без кафяви петна или наранявания, набръчквания. Особено важно е шушулките да не са меки и да са лесно чупливи. Това е сигурен знак, че продуктът е пресен и е запазил в максимална степен хранителните си качества.

Продължителността на съхранението на зелен фасул не е голяма. Подобно на повечето пресни зеленчуци, за 2 дена фасулът може да увехне, да загуби свежия си зелен цвят и да се появят петна. Съхранявайте го за около 2-3 дена в долната кутия на хладилник, в подходящ плик. Ако искате да удължите трайността му, може да го бланширате в подсолена вода, а с добавка на малко сода бикарбонат, цветът му ще се запази наситен. След това го поставите в пластмасова кутия с капак и го замразете.

Зелен фасул със свинско

Готвене на зелен фасул

За да подготвите зеления фасул за готвене, първо трябва да го изчистите. С помощта на нож изрежете връхчетата от двете страни на шушулката и измийте фасула. В кулинарията зеленият фасул е популярен като гарнитура и добавка към различни салати, месо и риба. И нас със зелен фасул се приготвят яхнии, гювечи и зимнина. Сред продуктите и подправките, с които зеленият фасул се съчетава добре, са чубрица, лук, чесън, пушен бекон, магданоз, мащерка и майорана. Приготвен на пара заедно с други зеленчуци, зеленият фасул в перфектната гарнитура.

Ползи от зелен фасул

Зеленият фасул е диетичен хранителен продукт, защото съдържа много малко калории, а е богат на важни за човешкото здраве витамини и минерали. Той е един от продуктите, които редовно трябва да присъстват на нашата трапеза, защото има способността да укрепва имунната система и да подобрява обмяната на веществата, благодарение на състава си.

Зеленият фасул е подходяща храна за хора, които страдат от диабет. Освен това помага при високо кръвно налягане и пикочни възпаления. Народната медицина препоръчва срещу тези заболявания да се използва отвара от изсушени обвивки от зелен фасул.

Зелен фасул с пармезан

Вреди от зелен фасул

Според специалисти суровият зелен фасул е непрепоръчително да се яде в сурово състояние, защото в него е открито наличие на токсичния белтък фазин. Най-много този белтък се съдържа в младите наедряващи зърна а след консумацията му е възможно да възникнат стомашно-чревни разстройства.

Токсичният фазин обаче се трансформира в безвреден след варене. Най-добре е да запарвате зеления боб поне за 10 минути, за да сте сигурни, че няма да останат следи от токсина и той ще е напълно разграден.

5 2
4 3
3 1
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Ноколов
Ноколов
23.07.2011 15:16
Неточностите в текста оставят впечатление за неразбиране или безотговорно копиране от друго място на информацията.
1
1