четвъртък, 23 октомври

Бета каротин

5 от 8 Гласа

Бета каротинът е може би най-добре познатият от приблизително 50-те известни каротеноиди. Той представлява провитамин А съединение, което може да се конвертира в тялото в ретинол, активна форма на витамин А. Бета-каротинът е естествен пигмент, който произвежда цветове в оранжево и жълто и поради тази причина повечето от съдържащите го храни са в тези цветове.

Функции на бета каротин

Превенция на недостатъчността от витамин А - храни, които съдържат бета-каротин помагат за предотвратяването на дефицита от витамин А. В допълнение към алфа каротина и бета криптоксантин, бета-каротинът е сред най-често консумираните каротеноиди при различните видове диети.

Антиоксидант и повишаващ имунната активност – бета-каротинът помага в борбата с рака и е съединение, използвано против стареене. Той е мощен антиоксидант, защитава клетките на тялото от щетите, причинени от свободните радикали.

Насърчава правилната клетъчна комуникация - изследователите вярват, че слабата комуникация между клетките може да се окаже една от причините за прекомерното нарастване на клетките - състояние, което в последствие води до рак. Чрез насърчаване на добрата комуникация между клетките, каротеноидите играят важна роля в превенцията на раковите заболявания.

Бета каротинът подкрепя и репродуктивното здраве - счита се, че той има важно участие при репродуктивността на жените.

Дефицит на Бета Каротин

Ниският прием на храни, съдържащи каротеноиди като бета каротин, не е известно директно да причинява болести или здравословни усложнения, поне в краткосрочен план. Все пак, ако приемът на бета каротин и други каротеноиди е твърде нисък, може да причини симптоми, свързани с дефицит на витамин А. В дългосрочен план този недостатъчен прием се свързва с хронични заболявания, включително сърдечни заболявания и различни ракови заболявания.

Предозиране на бета каротин

От своя страна високият прием на храни и добавки, съдържащи каротеноиди, не е свързан с токсични странични ефекти. Знак на прекомерна консумация на бета каротин е жълтеникавия цвят на кожата, който най-често се проявява на дланите на ръцете и стъпалата на краката. Това състояние се нарича каротенодермия и е обратимо и безвредно.

Ползи от Бета Каротин

Каротеноидите като бета каротинът са вещества, разтварящи мазнините и като такива изискват наличието на диетични мазнини за правилното усвояване чрез храносмилателния тракт. Следователно статутът на бета каротин в тялото може да бъде нарушен от диета, която е изключително ниска на мазнини или ако е налично заболяване, което причинява намаляване на способността за усвояване на хранителните мазнини като ензимен дефицит на панкреаса, болест на Крон, кистична фиброза, хирургично отстраняване на част от стомаха, заболяване на жлъчката и черния дроб.

Моркови

Установено е, че пушачите и хората пристрастени към алкохол консумират по-малко храни, които съдържат каротеноиди. Също така е доказано, че цигареният дим разрушава каротеноидите. Това води до необходимост тези хора да си набавят необходимите количества бета каротин и каротеноиди чрез различни храни и добавки.

Лекарствата за понижаване на холестерола, свързани с изолиране на жлъчна киселина, водят до по-ниски кръвни нива на каротеноидите. Също така и някои храни като маргарин, обогатен с растителни стероли и заместителите на мазнини, които се добавят в някои снаксове могат да намалят абсорбцията на каротеноидите.

Каротеноидите са от изключителна важност за човешкото здраве и помагат за превенция на редица заболявания като СПИН, заболявания свързани с възрастта макулна дегенерация, ангина, астма, катаракта, рак на шийката на матката, цервикална дисплазия, заболяване на сърцето, рак на ларинкса, рак на белия дроб, мъжки и женски стерилитет, остеоартроза, пневмония, рак на простатата, ревматоиден артрит, рак на кожата, вагинален кандидос и др.

Източници на Бета Каротин

Бета каротинът се съдържа в различни храни, включително сладки картофи, моркови, зеле, спанак, зелена ряпа, зимни тикви, кантарион, прясна мащерка, пъпеш, маруля и броколи. Тези храни е необходимо да се консумират сурови или леко задушени, за да се запази тяхното съдържание на каротеноиди. В някои случаи обаче, готвенето може да подобри наличността на каротеноиди в храните. Например леко задушените моркови и спанак подобряват способността на тялото да абсорбира каротеноидите в тези храни.

Необходимо е човек да консумира пет или повече порции плодове и зеленчуци всеки ден, тъй като това ниво на прием осигурява около три до шест милиграма бета каротин.

Отзиви (5)

  • 0
    0
    Отговор
    Доц.Д-р Петров

    2013-04-18, Оценка 4 от 5 за Бета каротин

    Да опасно е - има шанс да еволюиараш във Бъгс Бъни.
  • 0
    0
    Отговор
    Бибита

    2012-01-24, Оценка 4 от 5 за Бета каротин

    Да, има опасност да ти пораснат дълги уши и пухкава козинка /ще станеш заек/ :)))))))))
  • 0
    0
    Отговор
    haripoter

    2011-11-16, Оценка 4 от 5 за Бета каротин

    Добрева, описано е много четливо, най - вероятно е да станеш жълта.
  • 0
    0
    Отговор
    Vasil

    2011-04-09, Оценка 4 от 5 за Бета каротин

    Не, напротив.
  • 0
    0
    Отговор
    dobreva aneta

    2011-03-21, Оценка 4 от 5 за Бета каротин

    Пия сок от 2 кг. моркови. Опасно ли е това ?

Тук виждаш материал за Бета каротин от рубриката за различните витамини, минерали и аминокиселини в Готвач.бг. Ако мислиш, че информацията за Бета каротин е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формуляра за контакт. Търсиш още информация за Бета каротин? Пиши ни и нашите автори ще разширят рубриката.