неделя, 26 октомври

Витамин B12

3,7058823529412 от 17 Гласа

Витамин В12 е един от най-спорните членове на семейството на "В-комплекс" витамините. Той е необичаен по отношение на своя произход. Докато повечето витамини се съдържат в голямо разнообразие от растения и животни, В12 не се произвежда от растителни и животински видове и изключителен източник на този витамин са малки микроорганизми като бактерии, дрожди, плесени и водорасли.

Витамин В12 е познат под много наименования, а именно: кобринамид, кобинамид, кобамид, кобаламин, хидроксобаламин, акуокобаламин, нитротокобаламин и др. Всяко едно от тези наименования съдържа форма на думата кобалт, тъй като кобалтът е минерала, който се съдържа в основата на витамин В12.

Витамин В12 също е необичаен поради това, че е зависим от вещество, наречено вътрешноприсъщен фактор, за да си проправи своя път от стомашно-чревния тракт до останалата част на тялото.

Основни функции на витамин В12

- Формиране на червените кръвни клетки. За съзряването си червените кръвни клетки се нуждаят от информация, предоставена от молекулите на ДНК. Без наличие на В12, синтеза на ДНК е неправилен и така липсва необходимата информация за образуване на червени кръвни клетки.

- Развитие на нервните клетки. Покритието, което обхваща нервите, наречено миелин обвивка, се формира по-неуспешно, когато В12 е в недостатъчни количества. Въпреки че В12 играе непряка роля в този процес, е доказано, че той е ефективен при облекчаване на болката и други симптоми на различни заболявания на нервната система.

- Други роли на витамин В12. Протеините - компоненти на храната, необходими за растежа и възстановяването на клетките - зависят от В12 за правилното им преминаване през тялото. Много от ключовите компоненти на протеините, наречени аминокиселини, стават недостъпни за използване при липса на витамин В12.

Дефицит на витамин В12

Стомашните проблеми могат да допринесат за дефицита на витамин В12 по два начина. Първо, дразненето и възпалението на стомаха може да попречи на стомашните клетки да функционират правилно. При неправилното функциониране на клетките може да спре производството на веществото, необходимо за усвояване на витамин В12, а именно на вътрешноприсъщия фактор. Вторият начин е свързан с неадекватната секреция на стомашни киселини.

Липсата на стомашни киселини, състояние, наречено хипохлоридрия, може да попречи за усвояване на витамин В12, тъй като повечето от количеството витамин В12 в храната е свързано с протеините и стомашните киселини са необходими, за да се освободи витамин В12 от тези протеини.

Категориите лекарства, които могат да намалят доставките до организма на витамин В12 включват антибиотици, противоракови медикаменти, антиконвулсанти, лекарства против подагра, медикаменти за болест на Паркинсон, антипсихопатични лекарства, противозачатъчни хапчета, холестерол-понижаващи лекарства и заместители на калий.

Еленово Месо

Симптомите, които са потенциално свързани с дефицит на витамин В12 включват: поява на пърхот, нервност, намаляване съсирването на кръвта, изтръпване на краката, бавни рефлекси, депресия, зачервен и възпален език, пребледняване, затруднено преглъщане, умора, сърдечна слабост, сърцебиене, проблеми с паметта, менструални проблеми, слаб пулс и други.

Предозиране на витамин В12

Прекалено големия прием на витамин В12 може да доведе до поява на кръвни съсиреци, диария, кожни сърбежи и сериозна алергична реакция. При появата на някои от тези симптоми веднага се консултирайте с лекуващия ви лекар.

Ползи от витамин В12

Витамин В12 може да помогне при предотвратяването и / или лечението на следните заболявания: алкохолизъм, анемия, ревматоиден артрит, бронхиална астма, атеросклероза, рак, болест на Крон, дерматит, умора, левкемия, лупус, множествена склероза, нервна дегенерация и др.

Източници на витамин В12

Тъй като витамин В12 не може да бъде произведен от всички животни или растения, съдържанието му в животни и растения зависи от способността им да съхраняват този витамин и тяхната връзка с микроорганизми (като бактерии в почвата). Поради по-голямата им способност за съхранение на витамин В12, животните съдържат повече от този витамин в сравнение с растенията. Отличните източници на витамин В12 са ограничени до животинските храни. Тези храни включват вид костенурка и телешки черен дроб.

Много добър източник на витамин В12 са еленово месо, скариди, миди, сьомга и говеждо месо. Морските растения (като Келп), синьо-зелените водорасли, дрождите (като пивоварни дрожди) и ферментирали растителни храни (като месо или тофу) са най-често консумираните растителни източници на витамин В12.

Като хранителна добавка В12 може да се намери най-често под формата на цианокобаламин.

Полученият от животински храни, витамин В12 сравнително добре се запазва при повечето начини на готвене на храната. Способността на строги вегетариански диети да предоставят адекватни количества витамин В12 остава спорен, въпреки увеличаването на доказателства в подкрепа на вегетарианството и неговата хранителна адекватност.

Бъди първият, който ще даде своя отзив тук!

Намираш се статия за Витамин B12 от рубриката за различните витамини, минерали и аминокиселини в Готвач.бг. Ако смяташ, че информацията за Витамин B12 е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формата за контакт. Търсиш допълнителна информация за Витамин B12? Пиши ни и нашите автори ще разширят категорията.