Портокали от по 50 стотинки за килограм се предлагат от нашите търговци в разрез с европейските правила за продажба на плодове, информира вестник Преса.
Боядисаните портокали, освен с ниската си цена, могат да се разпознаят и по необикновената си големина, както и по-различният им цвят.
Плодовете нямат никакви документи, удостоверяващи качеството им, заради което са толкова евтини.
По принцип подобни портокали трябва да бъдат пренасочени за преработка, гласят евростандартите. У нас обаче търговците ги предлагат за директна консумация.
Предполага се, че портокалите са брани в Северна Африка, а на нашите пазари са попаднали, като са внесени през Гърция. Плодовете са обрани, докато са още зелени, а в България са доузрявали при температура от 28 градуса.
След това кората на портокалите е боядисана, за да придобият примамлив търговски вид, боята е изсушена, а накрая плодовете са лакирани и изпратени за продажба. Този процес до момента се е прилагал само при бананите.
Подобна практика при плодовете не се забранява от закона, казва Едуард Стойчев – председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища. Самият Стойчев дори споделя, че наскоро си е купил грейпфрути, които били боядисани.
Наличието на боядисани плодове по нашите пазари обаче не означава, че българите консумират само такива цитруси. Всеки може да си купи узрели и качествени портокали, но техните цени са по-високи.
Въпреки че боите, които се използват за тази процедура, са безвредни, не е препоръчително кората им да се консумира.
Ако получа сигнал къде точно се извършва манипулацията, веднага ще изпратя проверка – заявява шефът на Българската агенция по безопасност на храните професор Пламен Моллов.
Моллов добавя още, че ако обработката на портокалите се извършва с разрешени материали, няма проблем те да се продават.
При някои ябълки също се извършва подобна процедура, като те потапят в специални течности с олеинови съставки, за да не презряват бързо, заради което са мазни на пипане. Тези съставки не са отровни и с нищо не застрашават здравето на хората.
За потребителите обаче си остава проблемът, че няма как да различат боядисаните плодове, тъй като те нямат етикет, който да показва наличието на бои.