СЗО: Балансираната диета може да спре сърдечните болести и рака

Хранителни продукти

Разнообразна и балансирана диета е основата за здравословен живот.

Неправилното хранене в допълнение към психическото състояние е един от основните рискови фактори за появата на много хронични заболявания.

Според Световната здравна организация около 1/3 от сърдечно-съдови заболявания и рак могат да бъдат избегнати чрез балансирана и здравословна диета.

Човешкото тяло се нуждае от всички видове хранителни вещества, за да функционира правилно. Някои от тях са от съществено значение, за да се отговори на необходимостта от набавяне на енергия. От друга страна, е необходимо клетките да за се хранят и непрекъснато да се подменят. За правилното протичане на физиологичните процеси е необходимо храненето да е балансирано. А това става, като ежедневно си набавяте нужно количество от следните хранителни групи:

Зърнени култури

Лимец

Пшеница, царевица, овес, ечемик, лимец, и храни, получени от тях (хляб, макаронени изделия, ориз), набавят на тялото въглехидрати, които са основен източник на енергия за организма. Освен това съдържат В-комплекс витамини и минерали в допълнение към количествата протеини.

Плодове и зеленчуци

Зеленчуци

Те са важен източник на фибри, съществен елемент в процеса на храносмилането. Плодовете и зеленчуците са богати на витамини и минерали и са от съществено значение за правилното функциониране на физиологичните механизми. Те съдържат антиоксиданти, които имат защитно действие.

Месо, риба, яйца и бобови растения

Тези храни са в основата на изпълнението на множество функции. Участват в строителството на различните компоненти на тялото, насърчават химическите реакции, които протичат в тялото, като доставяне на хранителни вещества в кръвта. Участват в изграждането на имунитета и са от основните компоненти за осигуряване на резерв от енергия.

Помагат за усвояването на някои витамини и антиоксиданти, които са важни елементи в изграждането на някои биологични молекули.

Риба

Недостатъчен прием на протеини може да наруши тези функции (например можете да загубите мускулна маса), но излишъкът е също толкова неуместен: протеините в действителност се превръщат в мастни натрупвания и шлаката от тази трансформация се превръща във вещества, които могат да навредят на черния дроб и бъбреците.

Месото, особено червеното, съдържа наситени мазнини и холестерол. Затова те трябва да се консумират в умерени количества.

Би било добре по-често да се консумира риба, която има защитен ефект срещу сърдечно-съдови заболявания (съдържа омега-3 мастни киселини) и бобови растения, които са най-богатият източник на растителни протеини, а също така са богати и на фибри.

Млечни продукти

Нискомаслено мляко

Храни, богати на калций - основен минерал в костния строеж. За предпочитане е консумацията на обезмаслено мляко и нискомаслени млечни продукти.

Вода

Около 70% от човешкото тяло се състои от вода и нейното количество в организма е от съществено значение за поддържане на живота. Водата в действителност е от съществено значение за осъществяване на всички процеси, физиологични и биохимични реакции, които настъпват в организма. Играе жизнено важна роля в храносмилането, абсорбцията, транспорта и използването на хранителните вещества.

Това е основното средство, чрез което се елиминират отпадъците.

Ето защо подходящият баланс на количеството вода в организма е от решаващо значение за поддържане на добро здраве в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план.

Рейтинг

5 2
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати