Витамин C

Витамин C

Поради широкото му използване като хранителна добавка, Витамин C е изключително познат на широката публика, в сравнение с останалите хранителни вещества. Той е и първото, към което посягаме за лечение на настинка и грип.

Витамин C, наричан също аскорбинова киселина, се разтваря във вода на биогенни елементи, които лесно се извеждат от организма, когато не са необходими. Той изпълнява множество функции в организма. Много е важно да знаете, че витамин С не се произвежда в организма, а трябва да се набавя чрез храната или таблетки.

Функции на Витамин C

На първо място витамин С подобрява дейността на белите кръвни телца, които от своя страна имат функцията да откриват и унищожават бактериите, вирусите и дори раковите клетки. Витамин С е изключително важен антиоксидант. Той успява да засили действието на други много ценни антиоксиданти - витамини А и Е.

Витамин C има предимно защитна роля в организма. Той е познат като "антискорбутен фактор, " тъй като помага за предотвратяване на заболяване, наречено скорбут. Когато количеството на витамин C в организма падне под 300 милиграма, венците и кожата губят защитния ефект на този витамин.

Сърдечно-съдовите заболявания, ракови заболявания, ставни заболявания и катаракта са също свързани с дефицит на Витамин C. Витамин C постига много от своите защитни ефекти чрез действието си като антиоксидант и предотвратяване на породените от кислорода увреждания на клетките. Структури, които съдържат мазнини (като липопротеинови молекули) са също особено зависими от защитната функция на Витамин C.

Дефицит на Витамин C

Симптомите на дефицит на Витамин C са свързани най-вече със заболяването скорбут - кървене на венците и промяна цвета на кожата, въпреки че в наши времена това заболяване се среща изключително рядко. Други по-познати симптоми на дефицит на Витамин C в днешно време са бавното заздравяване на рани, слаба имунна функция, включително и податливост към простудни и други инфекции, респираторна инфекция на белите дробове и др.

Наблюдават се и състояния, предизвикани от токсичност на Витамин C, но те са предизвикани от приемането му във вид на хранителна добавка, а не във вид на естествената му форма, съдържаща се в храните. При високи дози, включващи 5 или повече грама Витамин C, течността в червата стават прекалено концентрирана и може да се предизвика осмотична диария.

Рискови фактори за дефицит на витамин С

Има определени рискови фактори, които могат да доведат до недостиг на аскорбинова киселина:

Непълна или неправилна диета

Недостигът или дефицитът на витамин С е рядкост в развитите страни, но може да се развие в географски райони, където хората спазват ограничителна диета или райони, където хората не ядат почти никакви плодове и зеленчуци. Следователно, непълната или неправилна диета може да доведе до дефицит на витамин С.

Период на бременност и кърмене

Витамин C

По време на бременност и кърмене тялото на жената е по-склонно да страда от дефицит на витамин С, тъй като, както през плацентата, така и чрез кърмата, тялото на бебето извлича хранителни вещества, необходими за развитието, включително витамин.

Пристрастяване към наркотици или алкохол

Хората, които са пристрастени към наркотици или алкохол, са изложени на по-висок риск от дефицит на витамин С.

Пушене

Пушачите са друга рискова категория. Тези хора се нуждаят от повече витамин С в тялото си поради повишения оксидативен стрес, причинен от тютюнопушенето.

Медицинско състояние

Най-честите рискови фактори за дефицит на витамин С са в допълнение към неправилната или лоша диета: алкохолизъм и някои медицински състояния като анорексия, тежки психични заболявания.

Препоръчителна дневна доза витамин С

За да се предотврати дефицитът на витамин С, тялото се нуждае от определено количество, в зависимост от възрастта:

• Бебета от 0 до 6 месеца: 40 mg/ден

• Бебета между 7 и 12 месеца: 50 mg/ден

• Малки деца, между 1 и 3 години: 15 mg/ден

• Деца между 4 и 8 години: 25 mg/ден

• Деца между 9 и 13 години: 45 mg/ден

• Момчета от 14 до 18 години: 75 mg/ден

• Мъже над 19 години: 90 mg/ден

• Момичета от 14 до 18 години: 65 mg/ден

• Жени над 19 години: 75 mg/ден

• Бременни жени под 18 години: 80 mg/ден

• Бременни жени на възраст над 19 години: 85 mg/ден

• Жени, които кърмят, на възраст под 18 години: 115 mg/ден

• Жени, които кърмят, над 19 години: 120 mg/ден

Ако решите да приемате добавки с витамин С, важно е да се консултирате с Вашия лекар преди да започнете да ги прилагате. Приемът на витамин С чрез добавки има много предимства за тялото ви.

Предозиране с Витамин C

Витамин C

Големи допълнителни дози Витамин C могат също да увеличат нивата на пикочна киселина в урината. Витамин C може да увеличи и усвояването от организма на желязо от растителните храни и поради това лица, които имат здравословни проблеми, свързани с излишък на желязо в клетките, трябва да избягват приемане на високи дози витамин C.

Поради тези причини Националната академия на науките на САЩ е определила горна граница за прием на Витамин C от 2000 милиграма (2 грама) за възрастни на 19 и повече години.

Витамин C е изключително чувствителен на въздух, вода и температура. Около 25% от съдържанието на Витамин C в зеленчуците и плодовете може да се изгуби при бланширане или замразяване.

Готвенето на зеленчуци и плодове за по-дълъг период от време (10-20 минути), може да доведе до загуба на повече от половината от общото съдържание на витамин C. Когато плодовете и зеленчуците са консервирани и след това претоплени, само 1/3 от първоначалното съдържание на Витамин C може да се запази.

Категориите лекарства, които могат да доведат до намаляване доставката на Витамин C в организма включват: перорални контрацептиви (противозачатъчни хапчета), НСПВС (нестероидни противовъзпалителни средства, включително аспирин), кортикостероиди (напр. кортизон), сулфонамиди (често се използват като антибиотици или за лечение на рак), както и барбитурати.

Ползи от Витамин C

Повечето форми на сърдечно съдови-заболявания, ставни заболявания, рак, очни заболявания, болести на щитовидната жлеза, чернодробни заболявания и белодробни заболявания изискват специален акцент върху приема на витамин C.

Витамин С предотвратява появата на много видове рак, като се бори със свободните радикали. Малък брой проучвания свързват приема на витамин С с по-нисък риск от развитие на някои видове рак. Повечето проучвания обаче показват, че витамин С не влияе на риска от развитие на рак.

Витамин С вероятно е ефективен и за облекчаване на дихателни проблеми, като инфекции на горните дихателни пътища, причинени от интензивно физическо натоварване. Използването на витамина преди изискване за физическо натоварване, като бягане на маратон, може да предотврати инфекции на горните дихателни пътища, които могат да възникнат след такова интензивно физическо натоварване.

Процесът на застаряване също е свързан с специално внимание при приема на витамин C. В допълнение към тези широки категории заболявания, специален прием на витамин C изискват и заболявания като: акне, алкохолизъм, болест на Алцхаймер, астма, аутизъм, депресия, диабет, чревни заболявания, болест на Паркинсон и др.

Източници на Витамин C

Хранителните добавки обикновено съдържат Витамин C под формата на аскорбинова киселина. Тъй като Витамин C се абсорбира по-добре в присъствието на флавоноиди, много от тези хранителни добавки съдържат и флавоноиди.

Често достъпни са и версии, при които обикновено се съчетава Витамин C с минерали като калций, магнезий, калий.

Също така широко достъпна е и метаболитна сложна форма на Витамин C, продавана в търговската мрежа под името Ester-C (TM), при която аскорбиновата киселина е комбинирана с няколко от нейните естествени метаболити.

Отлични хранителни източници на Витамин C са: броколи, пипер, зеле, карфиол, ягоди, лимони, синап, ряпа, брюкселско зеле, папая, спанак, киви, грах, пъпеш, портокали, грейпфрути, зелени лимони, домати, тиквички, малини, аспержи, целина, ананас, маруля, диня, копър, мента и магданоз.

Рейтинг

5 3
4 7
3 2
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
траянка
траянка
08.09.2013 23:09
Статията е преписна от някъде и не е пълна.Нищо не се пише за ацеролата-най богата на витамин С/може би автора не знае/,за синтетичния витамин С или аскорбинова киселина,която се намира в много хранителни продукти и почти не се усвоява от човешкия оргнизъм.Мит е,че в цитрусовите плодове има голмо количество витамин С.Бих препоръчала витаминС с екстракт от покълнали семена на елда и екстракт от горчив портокал най-добрия в Европа-натурален,биоусвояем като храната,какъвто е и неговия произход на фирмата КОЛВИТА.
1
3