Зеле

Зелето е член на семейство Кръстоцветни, чиито членове са също къдравото зеле, броколи и брюкселско зеле. Зелето има кръгла форма и се състои от слоеве листа.

Зелето има дълга история на употреба както като храна и като лечебно средство. То е разработено от дивото зеле. Дивото зеле се въвежда в Европа около 600 г. пр. Хр от групи келтски скитници. То е отглеждано в Древна Гърция и Римската Империя, като се счита за изключително лечебно средство.

Зелето, в съвременния си вид се разработва и разпространява в цяла Европа и най-вече в Северна Германия, Полша и Русия, където то става много популярно в местните традиционни кухни. Италианците от своя страна са спомогнали за разработването на савойското зеле. Русия, Полша, Китай и Япония са някои от водещите производители на зеле днес.

Някои наричат зелето "северен лимон", поради високото съдържание на витамин С, което е повече от това в лимоните и портокалите.

Състав и калории на зелето

Зелето е отличен източник на витамин C. То е също много добър източник на фибри, манган, фолат, витамин В6, калий и омега-3 мастни киселини. Зелето е добър източник на тиамин (витамин В1), рибофлавин (витамин B2), калций, калий, магнезий, витамин А и протеини.

Зелето съдържа също фитохимикали, наречени индоли и сулфорафан. 150 гр. зеле съдържат 33 калории, 1.53 гр. протеини и 0.65 гр. мазнини.

Зеле

Видове зеле

Бяло зеле - това е най-разпространеният вид зеле в България. Понякога е наричано зелено зеле. Представлява зеленчук с разкошни вкусови качества, който може да се използва целогодишно заради сравнително лесното си съхранение. Бялото зеле е изключително полезно - съдържа много захари, аминокиселини, минерални соли, витамини. Съдържа около 92% вода. Солите на калия в зелето са повече от солите на натрия, което възпрепятства задържането на вода в тялото.

Червено зеле - по външен вид, вкусови качества и химичен състав се доближава значително до бялото зеле. Има характерен червено-виолетов цвят, който се дължи на съдържащите се в него багрилни вещества, от групата на антоцианите. Появява се през 16 век в Западна Европа. Съдържа около 90% вода, витамини В1, В2, С и РР. Богато е на пантеонова киселина, калций, калий, фосфор и магнезий.

Брюкселско зеле - селекционирано за пръв път в Белгия през 16 век. Изключително богато е на белтъчини, а при готвене не бива да се преварява, защото губи своите качества. Най-добрия начин за неговото съхранение е замразяването.

Китайско зеле - има лек вкус и по-висока концентрация на витамин А. Китайското зеле е с бледо зелени къдрави листа и е много подходящо за салати. Отличава се със свеж и много приятен вкус.

Карфиол - отглежда се по-трудно, в сравнение с другите видове зеле. Има много предимства пред бялото зеле, но консумацията му не е толкова разпространена в нашата страна.

Зелка

Броколи - изключително са богати на витамините А и D. Консумацията на броколи се увеличи в последните години, защото освен много полезни, те са бързи за приготвяне и изключително вкусни.

Избор и съхранение на зеле

Необходимо е да се подбира това зеле, което е с твърди и плътни листа, с лъскав, свеж цвят, без пукнатини, натъртвания и повърхностни дефекти. Трябва да се избягва да се купува предварително нарязано или настъргано зеле, тъй като веднъж нарязано, то започва да губи своето ценно съдържание на витамин C.

Селектирането на хубаво зеле е свързано с това, че трябва да се избират твърди, тежки глави от зеле. Необходимо е да се избягва зеле, което е с обезцветени вени или щети, нанесени от червеи. Трябва да се търси зеле със здрави, ниско подрязани стебла, които не изглеждат сухи.

Съхранението на зелето на студено място ще го запази свежо и ще помогне за запазване съдържанието на витамин C. Зелевата глава е необходимо да се постави цяла в найлонова торбичка и да се съхранява в хладилник. Червеното и зеленото зеле ще се запазят по този начин за около 2 седмици, докато савойското зеле ще се запази за около 1 седмица.

Зелето съдържа гойтрогени, естествени вещества, съдържащи се в някои храни, които могат да повлияят на работата на щитовидната жлеза. Хора с вече съществуващи и нелекувани проблеми на щитовидната жлеза трябва да избягват консумацията на зеле поради тази причина.

Свинско със зеле

Кулинарна употреба на зелето

Зелето е вкусен зеленчук, който заема почетно място на българската трапеза. Използва се в много месни и зеленчукови ястия, салати и предястия. В България най-много се използва бялото зеле, което намира място в много туршии и леки салати. Свинското със зеле е емблематична гозба за българската кухня. То може да се консумира както сурово, така и задушено и печено на фурна - еднакво вкусно е.

Китайското и червеното зеле се използват предимно в салати. Брюкселското зеле се задушава за много кратко - около 7 минути, след което може да се консумира според вкуса /само с масло, с други зеленчуци или месо. Броколите се допълват чудесно от готварска сметана, различните видове сирена и кашкавал.

Ползи от зелето

- Зелето оптимизира клетъчната детоксификация и има пречиствателна способност

- фитохранителните вещества в зелето са съединения, които действително сигнализират гените, за да увеличат производството на ензими, участващи в детоксификацията, процесът на пречистване, чрез който органите се освобождават от вредните съединения.

- Зеленчуци като зеле, карфиол, броколи, къдраво зеле и брюкселско зеле могат да помогнат за предотвратяване на рак на дебелото черво и изобщо на стомашно-чревни проблеми.

- Зелето е полезно за здравето на жените. Много изследвания са съсредоточени върху полезните фитохранителни вещества в зелето, особено неговите индол-3-карбонол (I3C), сулфорафан и индоли. Тези съединения активират и стабилизират антиоксидантната активност и детоксификацията и водят до отстраняване на произвеждащите рак вещества. Изследвания потвърждават, че жените, които ядат повече зеленчуци от семейство Брасика, като зелето са с много по-нисък риск от рак на гърдата.

- Суровият зелев сок е изключително ефективен при лечение на пептична язва;

- Червеното зеле помага за защита срещу болест на Алцхаймер;

- Зелето е полезно за здравето на сърдечносъдовата система.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest

3.5
Общо 11 гласували
5 4
4 2
3 2
2 2
1 1
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
В.Ботев
В.Ботев
25.05.2012 14:49
Здравето е в Суровоядството Живот без болести.
Това е което му е нужно на Тялото за да е ЗДРАВО.
ЗЕЛЕН4УЦИ, ПЛОДОВЕ И ВОДА.
БЪДЕТЕ ЗДРАВИ
1
0

Водещи от категорията

Подобни Статии

Избрано

Gotvach.bg във Фейсбук

От другите сайтове

Свързани Рецепти