Искате ли да впечатли гостите с бутилка отлежало вино, но не можете да си позволите скъпа и изтънчена марка? Просто купете евтино и им кажете, че е скъпо. Почти е сигурно, че те ще ви повярват и дори ще го харесат.
Може да ви звучи пресилено, но проучване в известния английски изследователски център по социология Джърнъл оф Маркетинг показва, че предубежденията относно цените могат действително да променят химията на мозъка, така че гостите ви да се насладят на евтино вино по същия начин, както биха оценили и по-скъпа бутилка.
В експеримента участвали 50 доброволци. Докато мозъците им били сканирани, авторите на изследването им дали да дегустират пет вида вина с различни цени.
На участниците им било съобщавано преди да опитат виното каква е и неговата цена. Специалистите установили, че мозъците на доброволците оценявали напитката най-вече според стойността ѝ, вместо по вкусовите ѝ качества.
Проучването показва колко силен може да бъде маркетинговият плацебо ефект. В действителност мозъците ни оценяват продуктите според начина, по който са представени на пазара, казва авторът на проучването Хилке Палсман, професор по неврология в университета в Бон, Германия. Според него това се дължи на ниската информираност на физическите сетива и високата нужда от познавателните способности.
Проучването слага прът в колелото на дегустаторския бизнес. Многобройни изследвания на способностите на винени дегустатори показват, че експертите често се колебаят в своите предположения за това какво вино ще се хареса.
Те също често залагат на цената. Колкото по-скъпа е една бутилка вино, толкова по-висока оценка ѝ дават, макар че и по-евтино вино може да има същите или по-добри качества.
Известният изследовател и ценител на виното Робърт Ходжсън също поставя под съмнение способностите на дегустаторите. Според него професионалните съдии, отговорни за присъждането на отличия от конкурси за вино, привидно присъждат точки на случаен принцип - често дават на едни и същи вина напълно различни резултати и то по различни поводи.
Така че следващия път, когато сте изкушени от бутилка скъпо вино в супермаркета, просто си купете евтино и променете етикета. Вече е доказано, че дори професионалистите няма да забележат.
Коментари
Лек ден ви желая