Родни производители на хранителни стоки алармират, че храните може да поскъпнат с до 8 на сто, ако промените в Закона за защита на конкуренцията (станал известен като Закон за веригите) бъдат приети на първо четене.
Според Сдружението за модерна търговия промените в закона са насочени преди всичко до хипермаркетите.
Председател на въпросното сдружение е Йордан Матеев, който видя 5 спорни точки във внесения за гласуване закон.
Според него те са в даването на определение значителна пазарна сила, регулацията на т.нар. собствени марки, одобряването на общите условия в типовите договори на веригите с доставчиците, намеса в ценообразуването и забраната на спорни търговски практики.
Матеев определи внесения законопроект като изключително вреден, водещ до увеличаване на рисковете за бизнес средата и прогонващ инвеститорите. Той изрази директни съмнения, че същинската му цел е да бъдат изгонени големите чужди инвеститори от България и да бъдат заменени с местни такива.
С новите промени се налага забрана за т.нар. логистичен бонус, който веригите начисляват на доставчиците си за логистика на стоките им. Повечето вериги имат централизирана система за снабдяване, при която стоката се получава в един склад и след това се разпределя по отделните магазини от веригата.
Премахването на логистичния бонус ще оскъпи продуктите с поне 3-5 процента заради повишените разходи за доставка, които ще бъдат поемани от веригата.
Големите играчи недоволстват и срещу предвидените забрани за събиране на такса за позициониране на стоки в касовата зона, което по традиция е най-оборотното, респективно най-скъпото място в магазина. Те оприличават това със забрана за продажба на реклама.
Една от промените, които са залегнали в новия закон за защита на конкуренцията, е изискването, ако някой български производител произвежда стока с марка на дадена варига и същия продукт, но със собствен бранд, веригата да е длъжна за продава и двата продукта.
По този начин законът задължава веригите да увеличат асортимента си, което води до трудности с позиционирането на стоките, по-сложна логистика и допълнителни разходи за веригите, които в крайна сметка отново ще бъдат калкулирани в крайната цена на предлаганите продукти.
Коментари