От тридесет години насам важен икономически ориентир за редица бизнес експерти по света е индексът Биг Мак. Макар и да не е измислен от Макдоналдс, тази стойност се изчислява въз основа на един от най-разпознаваемите продукти на компанията. По-специално става въпрос за това колко време хората в различните държави трябва да работят, за да могат да си позволят да си закупят вкусния бургер.
Експертите са се спрели на стойността на артикула поради факта, че цената му е сравнително еднаква във всичките обекти на международната верига ресторанти за бързо хранене, като въз основа на тази стойност определят качеството на живот по света.
За да се изчисли с по-голяма точност, индексът Биг Мак взима под внимание и размера на минималната заплата в различните страни. Разбира се, месечното възнаграждение не може да определи качеството на живот в различните страни. Причината е, че има много други величини, които влияят на крайния резултат. Така например в Полша минималната заплата е 430 евро, а в България е 210 евро. Данъците и удръжките в северната страна са два пъти по-големи от българските.
Другият и може би най-важен фактор за изчисляване на индекса е паритетът или установеното законно съотношение между паричните единици на различните страни, изразено в злато. Така според изследването страните с по-висока стойност на националната си валута имат по-висок индекс от тези с по-ниска стойност. Това ги и изкачва нагоре в класацията на Биг Мак за стандарт на живот.
Тази година индексът на големия бургер на Макдоналдс поставя България на незавидното 38 място. Според изчислението едни средностатистически българин трябва да работи 247 минути, за да може да си позволи да си купи Биг Мак.
Непосредствено зад нас на 39 място се намира Мексико, чиито жители трябва да се трудят 280 минути. Пред нас на 37 място е Турция с 232 минути. На върха е Дания. Според индекса скандинавците трябва да работят едва 16 минути, за да си купят бургера.
Коментари