Митове за сланината

Сланина на скара

Съвсем незаслужено сланината е вече забравен гост на нашите трапези. Навремето бабите и дядовците ни са я ползвали за мезе, за мазнина, в която задушавали и пържели ястията. Да сънуваш сланина се смята за добър знак – ще имаш богатство и здраве.

А на днешната дата 8 декември се отбелязва Ден на сланината, така че нека поговорим малко повече за това все още доста любимо на нашенеца мезе.

Сланината не е била популярна единствено в топлите страни, където бързо се разваляла. Нискокалоричните диети, оформящи тънки талии, изпратиха в списъка със забранени продукти и сланината.

Мит 1 - От сланина се пълнее

Напълняване

Сред най-големите митове за сланината е, че от нея се напълнява. Килограми се качват но не от сланината, а от количеството, което е погълнато. Ако вие водите заседнал начин на живот, 10 г сланина дневно са ви достатъчни.

Истинската сланина е подкожната мазнинка, която обикновено се продава направо с кожичката. Най-полезната сланина е солената, която може да се овкуси с чесън или червен пипер.

Мит 2 - Сланината е тежка храна

Оосолена сланина

Вторият мит гласи следното – сланината е тежка храна. Това обаче не е съвсем така. Хората, които имат здрави стомаси, добре усвояват истинската сланинка.

Най-ценни за човешкото тяло са мазнините, които се разтопяват при температурата на тялото ни, т.е. около 37 градуса. Начело на списъка на тези мазнини е познайте кой? Сланинката.

При нарушения, свързани с жлъчката, лекарите препоръчват да не се консумира сланина.

Мит 3 - Сланината е само мазнина

Сланина

Третият мит е, че сланината е само мазнина. И това не е така, защото тя е пълна с биологично активни вещества. Сред тях е полиненаситената арахидонова киселина. Тя се среща много рядко и напълно отсъства в растителните масла. Тя е много полезна за сърдечния мускул, без нея не могат да работят добре хормоните, имунните реакции и холестероловият обмен.

Освен това сланината съдържа и други незаменими мастни киселини. Това са линолевата, линоленовата, палмитиновата и олеиновата киселина.

Да не забравяме и мастноразтворимия витамин А, както и витамин D, витамин Е и каротин.

Биологичната активност на сланината е пет пъти по-висока от тази на маслото.

Мит 4 - Сланината носи страховит холестерол

Висок холестерол

Последният мит е, че сланината е страшен холестерол. Той присъства в нея, но дори по-малко, отколкото в кравето масло. Последните проучвания доказват, че количеството на холестерол в кръвта и тъканите зависи от холестероловия обмен.

5 6
4 4
3 4
2 2
1 1
Дай твоята оценка:

Коментари (4)

Изпрати
лили
лили
10.02.2014 21:35
чудесна статия. научих много нови неща. а сланинката ми е любима и от сега нататък ще ми е още по любима
9
1
Вени
Вени
11.11.2013 14:09
Много хубава и полезна статия.Баба ми цял живот готвеше със свинска мас ,беше 50 кг. и умря на 92 години от старост.
20
1
Ха
Ха
22.06.2013 08:56
Сланината от векове се препоръчва на хората с язва, гастрит и други стомашни проблеми. Животинските мазнини са едни от най полезните. Няма как сланината да е вредна особено ако е и домашна. Когато е осолена, тя е и антиоксидант.... Мита за холестерола е развенчан отдавна, проблем е не холестерола а обмяната на веществата и неправилното хранене. Разбира се всичко опира до количеството, по добре е да има мяра във всичко с което се храним.
12
1
Милена
Милена
31.01.2014 15:13
Напьлно подкрепям коментара Ви,както и статията по-горе.А на г-н Стан бих казала следното-вси4ко е полезно,но по малко,дори и отровата
5
1
Стан
Стан
23.02.2013 22:03
Статията е пълна с грешки и демагогия. Почти няма твърдение, което да оставя фактически вярно впечатление за качествата на тази храна. Такива статии са лош пример за неискреност, изопачаване, създаване на погрешни впечатления. Все едно да похвалиш колко са полезни цигарите - винаги можеш да намериш аргументи по начина, по който е направено тук за сланината.
1
20