Вредата от газираните напитки

Вредата от газираните напитки

Много специалисти твърдят, че злоупотребата с газирани напитки е опасна за здравето. По количество на калориите газираните напитки са преди белия хляб, тъй като съдържат много захар.

Газираните напитки се смятат за едни от най-вредните напитки, които консумираме. В малка бутилка подсладена газирана напитка могат да се съдържат до шестнадесет лъжици захар във вид на царевичен сироп.

Такъв сироп обикновено съдържа смес от четиридесет и пет процента глюкоза и петдесет и пет процента фруктоза. Но някои напитки са на базата на сироп с шестдесет и пет процента фруктоза.

Когато пиете такава подсладена напитка, задстомашната ви жлеза започва с голяма скорост да изработва инсулин, защото реагира на захарта, която е попаднала в тялото.

В резултат на това нивото на захарта рязко се повишава. Ето какво се случва, когато изпиете сладка газирана напитка:

След двадесет минути захарта в кръвта ви стига до високо ниво, а черният ви дроб реагира на това, като превръща захарта в мазнина.

След още двадесет минути абсобирането на кофеина в напитката приключва, зениците ви се разширяват, кръвното налягане се увеличава, черният дроб изхвърля захар в кръвта.

След още пет минути тялото ви увеличава изработката на допамин – хормон, който стимулира центровете на удоволствие в мозъка. Подобна е реакцията и след употреба на наркотици.

След още петнадесет минути нивото на захар в кръвта ви рязко пада, което води до това, че отново изпитвате желание да изпиете една чаша газирана напитка.

Фруктозата се превръща в мазнина по-бързо от останалите захари. Тя е по-опасна, защото не се преработва от черния дроб, а само се превръща в мастни натрупвания.

Една чаша газирана напитка може да съдържа достатъчно кофеин, който да предизвика безсъние, високо кръвно, нередовен сърдечен ритъм, повишени нива на холестерол в кръвта.

Защо да спрем консумацията на газирани напитки?

Съдържат рафинирана захар

В тези напитки няма хранителни компоненти (витамини или минерали), като по-голямата част се приготвя от филтрирана вода и рафинирани захари.

Причиняват затлъстяване

Ежедневната консумация на 330 мл газирани напитки води до наддаване на тегло от 500 г за един месец.

Според проучвания връзката между наддаването на тегло и газираните напитки е толкова близка, че след всяка консумирана чаша рискът от затлъстяване се увеличава 1, 6 пъти.

Захарен диабет

Газираните напитки съдържат много захар

Диабетът е свързан с наддаването на тегло и затлъстяването, защото продуктите, които насърчават наддаването на тегло, увеличават риска от развитие на диабет.

Газирани напитки не само насърчават наддаването на тегло, но също така влияят върху способността на организма да обработва захар.

Риск от остеопороза

Според специалистите киселинността на тези напитки намалява костната плътност и насърчава загубата на калций от организма, като по този начин увеличава риска от остеопороза.

В същото време високият прием на натрий сред децата е рисков фактор за нормалната структура на костите.

През 1950 г. децата пият 3 чаши мляко за една чаша газирана напитка; днес съотношението е обърнато - 3 чаши газирани напитки за всяка чаша мляко.

Кариес на зъбите

Според учените газираните напитки са отговорни за удвояването или утрояването на честотата на кариеса, защото атакуват и разяждат зъбния емайл.

Киселината в напитките причинява повече вреда на зъбите от твърдата захар, съдържаща се в бонбоните!

Заболявания на бъбреците

Изследователите са показали, че като консумирате голямо количество газирани напитки, рискът от развитие на камъни в бъбреците е много висок поради киселинността на тези продукти и радикалните минерални дисбаланси.

Високо кръвно налягане

Поглъщането на голямо количество фруктоза, което се намира особено в безалкохолните напитки, причинява повишаване на кръвното налягане.

Предизвикват киселини

Безалкохолните напитки са основният рисков фактор за киселини.

Метаболитен синдром

Газираните напитки водят до подуване на корема

Безалкохолните напитки са основен рисков фактор за развитие на метаболитен синдром - проявява се чрез: високо кръвно налягане, затлъстяване, хиперхолестеролемия и инсулинова резистентност.

Цироза на черния дроб

Има доказателства, че честата консумация на безалкохолни напитки увеличава риска от цироза на черния дроб, подобно на консумацията на алкохол.

Образуване на газове

Фосфорната киселина в газираните напитки се конкурира със солна киселина в стомаха, засягайки нейните функции, като по този начин храната остава неразградена и проблеми като храносмилане, чревни газове, подуване на корема.

Дехидратация

Газираните напитки имат диуретични свойства, водещи до дехидратация на организма. Кофеинът е диуретик, който причинява увеличаване на обема на урината. Високите нива на захар причиняват задържане на вода в организма, защото бъбреците се стремят да елиминират излишната захар от кръвта. По този начин, когато консумирате чаша газиран сок, за да утолите жаждата си, ще откриете, че ефектът ще е точно обратният!

Съдържат кофеин

Друга причина, която трябва да ви накара да се откажете от газирани напитки, е желанието да избягвате ненужната консумация на кофеин. Високите дози кофеин причиняват: раздразнителност, високо кръвно налягане, безсъние, храносмилателни разстройства, аритмии и др.

Аспартам

Газираните напитки водят до пристрастяване

Токсичното вещество в газираните напитки е изкуствен подсладител, наречен аспартам.

Аспартамът се произвежда от 3 химикали: аспарагинова киселина, фенилаланин и метанол. Въпреки че има над 92 странични ефекти, аспартамът често се добавя към храната, тъй като е 200 пъти по-сладък от нормалната захар.

Увреждане на клетките

Според последните проучвания газираните напитки причиняват тежко увреждане на клетките; Съдържащият се в тези напитки консервант Е211 (натриев бензоат) има способността да унищожава жизненоважните части на ДНК.

Здравословни алтернативи на газираните напитки

За щастие има множество заместители на газирани напитки, които не застрашават здравето поради богатото им съдържание на основни витамини и минерали. Сред тези алтернативи са:

- безалкохолни коктейли;

- вода;

- домашна лимонада;

- плодов сок - 100% натурален;

- свежа цитронада;

- билков чай;

- домашен студен чай;

- плодов нектар;

- прясно мляко;

- домашен айрян;

- полезни фрешове;

- плодови смутита;

Рейтинг

5 4
4 1
3 0
2 4
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
РУМЯНА САРЪИВАНОВА
РУМЯНА САРЪИВАНОВА
20.02.2012 17:50
ИНТЕРЕСНА И ПОЛЕЗНА Е СТАТИЯТА.
1
0