Кои са водоразтворимите витамини?

Витамини
Сгъваема поставка за отцеждане за кухня-25%
Страхотен аксесоар за вашата кухня:
Сгъваема поставка за отцеждане за кухня
20.00 лв.
15.00 лв.
Виж ››

Витамините са онези хранителни вещества, които осигуряват нормалната дейност на организма и без тях протичането на жизнените функции би било невъзможно. Тези сложни органични съединения се делят на мастноразтворими и на водоразтворими, като в случая ще бъде разгледана втората група.

Витамин С

Витамин С има изключително важно значение за организма, защото засилва неговите имунни сили. Освен това влияе върху растежа, участва в окислителните процеси, засилва действието на хормоните на надбъбречните жлези, има заздравителни функции върху кръвоносните съдове и съединителната тъкан и др.

Витамин С стимулира образуването на кръв и повишава устойчивостта на организма към инфекции. Подобрява антитоксичните свойства на черния дроб, влияе положително върху храносмилателните процеси.

Витамин С взема активно участие в процеси, свързани с транспортирането на електрони, в синтеза на колаген, в разграждане на някои аминокиселини.

Изключително важен е за поддържането на по-добрата хора при спортистите. Дефицитът на витамин С в организма е състояние, познато като скорбут. Характерни симптоми при него са кървене от венците, лесна уморяемост, разклащане на зъбите, кръвоизливи в други части от тялото, бавно зарастващи рани, слаб имунитет.

Той не се образува в организма, но е широко разпространен в природата и се набавя чрез храната. Среща се в пресните плодове и зеленчуци, най-вече в ягодите, шипките, портокалите, лимоните, чушките, картофите и др.

Ръженият хляб съдържа витамин B1

Витамин В1

Витамин В1 играе важна роля в обмяната на веществата и участва активно в работата на нервната система и на мускулите. Среща се в хлебните продукти и особено в типовия и ръжения хляб.

Бобовите култури и триците също са богат източник на този витамин. Изчислено е, че човек трябва да приема около 1- 2 мг витамин В1, като при някои заболявания, като диабет, препоръчителната доза се повишава.

Витамин В1, познат още и като тиамин участва активно в производството на енергия. Дефицитът на важния витамин се проявява със загуба на апетит, мускулният тонус е нарушен. Храносмилателните функции са нарушени, човекът е силно отпаднал и без енергия.

Витамин B2 в млечните продукти

Витамин В2

Витамин В2 се среща в млечните продукти, жълтъка на яйцето, черния дроб и бобовите храни. Той участва дейно във възстановяването на тъканите и в растежа на човешкия организъм. Витамин В2 засилва метаболизма, защото всички основни хранителни вещества се нуждаят от него, за да се разградят.

Той предпазва от анемия, повишава естествените защитни функции на организма, помага за по-бързото зарастване на рани, поддържа здравето на кожата и зрението, защитава нервната система и предпазва от заболявания като множествена склероза, болест на Алцхаймер, тревожност и редица други.

Витамин РР

Витамин РР се среща в месото, рибата, типовото брашно и черния дроб, предпазва от заболявания на централната нервна система. Тялото не произвежда витамин РР, така че е задължително да се набавя с храната или под формата на добавка. Известен е като пелагропредпазващ, тъй като неговата липса довежда до заболяване, познато като пелагра.

Витамин В6

Участва във функциите на централната нервна система и при недостиг се стига до атеросклероза. Среща се в маята, соята, дрождите, пшеницата, триците и др.

Витамин В6 е най-важният от всички водноразтворими витамини за усвояване на енергията от въглехидратите. Съответно е много ценен за правилния растеж, за усвояването на аминокиселините и за обмяната на веществата. Облекчава гаденето, намалява сухотата в устата и намалява проблеми с уринирането. Приемът му намалява риска от сърдечно-съдови болести. Смята се, че намалява необходимостта от инсулин при диабетици. Полезен е и за страдащи от артрит и ставни оплаквания.

Витамин В12

Витамин В12

Оказва силно влияние върху въглехидратната и белтъчната обмяна и участва в образуването на кръвта. Ако организмът усети липсата му се стига до анемия, но може да бъде набавен от млякото и млечните продукти, яйцата и черния дроб.

Витамин В12 помага за образуването на бели и червени клетки, подпомага образуването на енергия, важен елемент е за образуването на невротрансмитери, поддържа здравето и красотата на кожата, косата, ноктите. Витаминът е ключов фактор за производството на миелиновата обвивка на нервите, което означава, че помага в превенцията срещу неврологични болести. Балансира настроението и укрепва имунитета, поддържа мозъчните функции и е много важен за бременните жени.

Биотин

Биотин се образува в бактериите на червата, но може лесно да бъде унищожен, ако пиете суров белтък. Хранителните добавки с биотин помагат за поддържането на силна имунна система; укрепват мозъчното здраве; регулират нивата на кръвната захар и облекчават симптомите при диабетна невропатия.

Биотинът се грижи за сърдечно здраве, помага за разкрасяването и ускорява метаболизма. Не на последно място намалява възпалението в организма, което предпазва от различни опасни заболявания.

Филиевата киселина е важна при бременност

Фолиева киселина

Фолиевата киселина също се образува в бактериите на червата. Тя се среща най-вече в листните зеленчуци и в житните храни. Приемът ѝ в ранните месеци на бременността е критично важен за здравето на плода.

Пантеонова киселина

Пантеонова киселина се среща навсякъде в природата. При недостиг може да се стигне до нарушения в растежа, стомашно-чревни заболявания, нервни смущения и др. сериозни последствия за човешкото здраве.

Рейтинг

5 1
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати