събота, 25 октомври

Моркови

5 от 12 Гласа

Морковът е растение с дебел, месест корен с наситен цвят, който расте под земята и тънки зелени листа, появяващи се над земята. Макар че обикновено се асоциират с оранжев цвят, в действителност, морковите растат в множество различни цветове, включително бяло, жълто, червено или пурпурно.

Морковите принадлежат към семейство Сенникоцветни, към което принадлежат още и пащърнак, копър и кимион. Познати са над 100 различни сорта моркови, които се различават по размер и цвят. Корените на морковите имат хрупкава текстура и сладък, с аромат на мента вкус, докато зелените му листа са със свеж вкус и леко горчиви.

История на моркови

Благородното потекло на морковите може да се проследи хиляди години назад, като първоначално култивирането им е започнало в Централна Азия и Близкия изток. Морковите по това време са изглеждали съвсем различно от познатите ни днес видове, а именно били са с наситен лилав цвят, вариращ от лавандула до наситен патладжан. Това оцветяване е в следствие на пигментите на хранителните вещества антоцианини, които са се съдържали в тези моркови.

Жълто оцветени сортове моркови са се появили първо в Афганистан и след допълнителна обработка са се развили сортовете, които познаваме днес. И двата вида моркови са били разпространени в целия средиземноморски регион и са използвани от древните гърци и от римляните за медицински цели.

Морковите не са били популярен зеленчук в Европа до Ренесанса. В последствие те са разпространени и в северноамериканските колонии. Благодарение на своята повишена популярност в началото 1800 г., морковите са станали първите зеленчуци, които са консервирани. Днес, САЩ, Франция, Англия, Полша, Китай и Япония са сред най-големите производители на моркови.

Морковчета

Състав на моркови

В морковите се съдържа голямо количество летицин и пектин.

Морковите са отличен източник на провитамин А. Те са много добър източник на витамин С, витамин К и диетични фибри. 1 чаша или 122 гр. моркови съдържат 52, 46 калории, 1.26 гр. протеини и 0.23 гр. мазнини.

Морковите са богати и на витамините В1, В2, РР. В тях има много ензими, терпени, етерични масла и минерални вещества - натрий, магнезий, фосфор, калий, йод, желязо. В морковите има мед и манган.

Избор и съхранение на моркови

При избора на моркови трябва да се има в предвид, че корените им трябва да бъдат твърди, гладки, сравнително чисти и с ярки цветове. Колкото по-наситен оранжев цвят има морковът, толкова по-голямо е и съдържанието в него на бета каротин. Необходимо е да се избягват моркови, които са прекалено напукани или меки. Ако морковите се предлагат без зелените им върхове, цветът в края на ствола е показателен за възрастта им и трябва да се избягват тези с неясен цвят. Тъй като захарите са концентрирани в ядрото на морковите, като цяло тези с голям диаметър, ще имат по-голяма сърцевина и да бъдат по - сладки.

За запазване свежестта на морковите е необходимо да се намали количеството влага, което те губят. Поради това, е необходимо те да се съхраняват в най-студената част на хладилника в найлонова торбичка или увити в хартиена кърпа, което ще намали кондензацията. По този начин морковите ще останат свежи за около две седмици. Те също трябва да се съхраняват далеч от ябълки, круши, картофи и други плодове и зеленчуци, които произвеждат етиленов газ, тъй като той ще ги направи горчиви на вкус.

Кулинарна употреба на моркови

Морковите са много полезен и вкусен зеленчук, който намира широко приложение в кулинарията. Те могат да се консумира и сурови, но преди това трябва да се измият и обелят. Морковите влизат в състава на много салати - най-известната от които е салата зеле и моркови. Моркови се слагат на много зеленчукови и месни ястия, а вкусът им е неотразим.

Морковите се използват и в редица прясно изцедени сокове - както зеленчукови, така и плодови. В традиционно приготвяните зимни туршии морковите заемат почетно място.

Пресни Моркови

Ползи от моркови

Изследвания показват, че храните с високо съдържание на каротеноиди водят до намаляване на риска от сърдечни заболявания;

Бета каротинът, съдържащ се в морковите, помага за защита на зрението и особено на нощното виждане. След като бета каротинът се превръща във витамин А в черния дроб, той пътува до ретината, където тя го превръща в родопсин - лилав пигмент, който е необходим за нощно виждане.

Каротеноидите са полезни и по отношение на оптималното здраве - приемането на висока доза каротеноиди е свързано с 20% понижение на риска от рак на гърдата в постменопаузата, както и до 50% намаление на риска от рак на пикочния мехур, на шийката на матката, на простатата, дебелото черво, ларинкса и хранопровода.

Изследвания показват, че физиологичните нива, както и приеманите с храната каротеноиди, могат да бъдат обратно свързани с инсулиновата резистентност и високите нива на кръвната захар.

Съдържанието на фалкаринол в морковите спомага за опазване здравето на дебелото черво и води до намаляване риска от рак;

Изследвания показват, че както пушачите, така и пасивните пушачи е необходимо да приемат храни богати на витамин А, като морковите, за запазване на своето здраве, тъй като канцерогена в цигарения дим, наречен бензо (а) пирен, предизвиква дефицит на витамин А.

Сок от Моркови

Витамин В помага за добра памет и способност за концентрация. Той подпомага организма в ежедневната борба със стреса. Витамин Е е друга важна съставка на морковите, която се бори с малокръвието.

Редовната консумация на настъргани моркови, овкусени с масло и сметана, както и морковения сок повишават защитните сили на организма срещу инфекции.

Съдържащата се в морковите целулоза помага в грижите за стройна фигура, подпомага отслабването и освобождава тялото от вредните токсини.

Зеленчукът е много полезен за диабетиците, които страдат от дефицит на витамин А. Абсолютни всички части на моркова са полезни, дори зелените листа и корените. Морковът се отличава от другите зеленчуци с повишеното си съдържание на калиеви соли, които са жизнено необходими при проблеми със сърцето, бъбреците и кръвоносните съдове.

Вреди от моркови

Прекомерната консумация на храни, богати на каротин, като морковите може да доведе до състояние, наречено каротодерма, при което дланите или други части на кожата развиват жълт или оранжев цвят. Прекомерната консумация на този тип храни може също така да намали и способността на организма да конвертира тези храни във витамин А.

Отзиви (6)

  • 0
    0
    Отговор
    Анелия

    2013-10-16, Оценка 4 от 5 за Моркови

    Да, и аз го четох твърдението на този Милко Георгиев. Съгласна съм с вас Георги, че доказаха вече, че изкуствените витамини не се възприемат от организма на човека, дори носят някои вреди, но не му е мястото тук за това.Този Милко съм го виждала в една от телевизийте, където пак се опитваше да прокарва идеи за правилно хранене от 1968 г., но там по-скоро го иронизираха, отколкото да го приемат сериозно. Но действително е фитнес инструктор, проверих го, защото силно се съмнявах в думите му, след като чух в какво се опитваше да убеждава хората.
  • 0
    0
    Отговор
    Георги

    2013-10-16, Оценка 5 от 5 за Моркови

    Много ми хареса вашата статия за морковите. Открих едно мнение сред сайтовете, на някакъв фитнес инструктор, или нещо такова, на име Милко Георгиев, който цитира изследване направено преди около 30 години. Където се твърди, че морковите подхранват раковите клетки, и заключенията на "Х" учените били, че ако консумираме моркови в по-големи количества, има вероятност да си докараме рак на простатата.Това изследване е проведено с изкуствен вета каротин,и ще добавя, че е преди около 30 /тридесет/ години. За тези 30 г., науката за храненето направи не огромна крачка напред, а може да се каже, че е на светлинни години от преди 30 г. Повечето хора знаят, и вече не си купуват изкуствените витамини, които се продават най-вече по аптеките, защото скоро /от преди около 2г./ беше доказано, че човешкия организъм, и по-точно мембраната на човешката клетка, не допуска да преминат през нея изкуствени витамини и минерали. Излишно е да пиша повече. Така че подобни твърдения, на някой си, който не си е обновил книжките, а пуска твърдения от преди 30 г., е меко казано вредно. Само ще добавя, че захарите в моркова, нямат нищо общо със Трябва добикновенната захар - както твърди въпросния автор милко георгиев...
  • 0
    0
    Отговор
    заек

    2013-01-19, Оценка 4 от 5 за Моркови

    салата от моркови, зеле, чушка, сирене и зехтин.чудесна е през зимата.
  • 0
    0
    Отговор
    Мария

    2012-11-13, Оценка 5 от 5 за Моркови

    Аз си правя моркови с репички :) и добавям чесънче и магданоз. За сезона е супер салата, особено за тези, които не им понася зелената салата. :)
  • 0
    0
    Отговор
    дени

    2012-01-18, Оценка 4 от 5 за Моркови

    ние често си правиме салатка от моркови с краставици,малко чесънче за аромат и копър.....и за ракийка е невероятна
  • 0
    0
    Отговор
    dietolog

    2011-10-21, Оценка 4 от 5 за Моркови

    Моркови с ядки, супер. Моркови с риба и чесън, банан.

Намираш се публикация за Моркови от рубриката за различните продукти в Готвач.бг. Ако смяташ, че информацията за Моркови е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от линка за контакт. Търсиш допълнителна информация за Моркови? Пиши ни и екипът ни ще разширят публикацията.