Сирена

Натрий

Натрият е ценен микроелемент, който има важната функция да поддържа кръвния обем в организма. Той контролира работата на мускулите и нервите и предотвратява изтощението и топлинните удари, които ни грозят през горещите летни месеци.

Източници на натрий

За най-добрите източници на натрий се считат солта, беконът, зелените маслини, морската риба, сиренето и още други продукти. Известна доза натрий, но доста ниска, се съдържа в неосолените ядки, плодовете и зеленчуците с изключение на моркови, цвекло и спанак.

100 г хляб и тестени продукти съдържат около 50% от дневната нужда на натрий, като ръженият, царевичният и овесеният хляб са с най-високо съдържание.

Други храни, които са много богати на натрий са соевият сос, сокът от кисело зеле, месата, галетата, каперсите, сушените домати, кренвиршите, горчицата, бисквитите, чипса, вафлите.

Функции на натрий

Той действа в задължителен синхрон с калия. Натрият има огромно значение и за регулирането на кръвния обем и кръвното налягане. Поддържаното необходимо ниво натрий не само действа в синхрон с калия, но освен това изпълнява и някои самостоятелни функции. Натрият е особено важно при удовлетворяването на някои специфични физиологични процеси.

Калиево-натриевият баланс, като част от общия електролитен баланс на организма, е извънредно важно звено от относителното постоянство на вътрешната течна среда (хомеостаза). Натрият е основен за транспорта на органични вещества през клетъчните мембрани, алкално-киселинното равновесие на кръвта, както и активността на някои ензими и др. Дневният нужди на организма от натрий се набавят главно от два източника – готварската сол и натриевите съединения като мононатриевия глутамат. Нуждата от този елемент възлиза на 1-3 гр. дневно. Ако дневно човек приема от 5 до 15 гр. готварска сол, то той усвоява 2-6 гр. натрий.

Връзката между натрия и калия е аналогична на връзката между фосфор и калций. Когато нивата на единия от двата минерал са завишени, количествата от другия съответно намаляват и се оказват недостатъчни в организма. От контекста става ясно, че консумацията на големи количества сол води до изчерпване на запасите от калий.

Действието на натрия се изразява в регулацията на работата на нервите и мускулите. Когато човек спортува усилено е доста важно кръвният резерв да е на ниво заради повишения кръвопоток и кръвна циркулация в тялото. По-големият кръвен обем доставя по-голямо количество кръв в работещите мускули, като към тях към тях се осъществява и повишено транспортиране на хранителни вещества.

Дефицит на натрий

Повишеният кръвопоток изисква оптимално количество натрий в организма на човек. Спадането на кръвния обем представлява сериозен риск. Хранителните вещества не подхранват работещия мускул, мозъка и останалите работещи органи. Ниското ниво на натрий в организма води до нарушаване и дисбаланс в синхрона между натрий и калий.

Бекон

Като краен резултат могат да се причинят проблеми, свързани с нарушаване на функциите на сърцето, мозъка и черния дроб. Затова за електролитният баланс в клетката е много важно да се постигне баланс чрез точно определени нива калий и натрий. Недостигът на натрий може да доведе до сериозни последици не само за активно занимаващите се със спорт, но и при хората, водещи заседнал живот.

Крайни негативни последици от липсата на натрий могат да са виене на свят, гадене и дезориентация. Спадът в нивото на натрий в организма е предпоставка за нарушаване на функцията на бъбреците.

Количествата от натрий в хранителните продукти са абсолютно достатъчни, в резултат на което рядко се наблюдава дефицит на натрий в организма. Рискови фактори за недостиг на натрий за организма на човек могат да са обилното потене, както и крайното избягване на консумация на сол. Дефицитът на натрий при тези ситуации се изразява във вредни ефекти като мускулните крампи и нарушенията в асимилирането на въглехидратите. Също така дефицитът на натрий води до невралгия.

Предозиране с натрий

Свръхпредозиране с натрий, което означава над 13-14 грама дневно се считат за токсични. Прекомерната употреба на готварска сол причинява повишено артериално кръвно налягане. Това трябва да е знак внимание за хората с хипертония, които би трябвало да намалят приема на подправката до минимум. Ненужното количество от минерала (около 90%) се изхвърля от организма чрез урината.

5 5
4 2
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
барака
барака
09.10.2012 16:02
Не е доказано че повишеният прием на натрий повишава кръвното налягане. освен това намаления прием на натрий не намалява кръвното налягане. =))
4
1