gotvach.bg»Статии»Кое за какво е полезно»Кои са незаменимите аминокиселини?

Кои са незаменимите аминокиселини?

Kristina K.Kristina K.
Новак
14625
незаменими аминокиселини
Снимка: OpenClipart-Vectors/ pixabay.com
Табла за диван с приставки за дистанционни InnovaGoods
Практичен аксесоар за вашия дом:
Табла за диван с приставки за дистанционни InnovaGoods
28.00 лв.
Виж ››

Аминокиселините са органични съединения, които играят много критични роли във вашето тяло. Имате нужда от тях за жизненоважни процеси като изграждане на протеини, хормони и невротрансмитери. Те са концентрирани в храни, богати на протеини, като месо, риба и соя.

Човешкото тяло използва аминокиселини, за да произвежда протеини, да изпълнява критични метаболитни функции при образуването на други молекули и да произвежда енергия. Някои аминокиселини се синтезират от човешкото тяло, но незаменимите аминокиселини трябва да се набавят от храната.

Неесенциални аминокиселини

Неесенциалните аминокиселини могат да бъдат набавени от човешкото тяло чрез различни пътища на биосинтеза. Здравите хора с нормален синтез на аминокиселини произвеждат следните аминокиселини: аланин, аргинин, аспарагин, аспарагинова киселина, цистеин, глутамин, глицин, серин, глутаминова киселина, пролин и тирозин.

Есенциални аминокиселини

Незаменимите аминокиселини не могат да се произвеждат от човешкото тяло и трябва да се набавят от храната. Тези аминокиселини са задължителни, тъй като липсата на достатъчна бионаличност има неблагоприятни последици за здравето. През 30-те години на миналия век е установена есенциалността на осем аминокиселини. Осемте незаменими аминокиселини са изолевцин, левцин, лизин, метионин, фенилаланин, треонин, триптофан и валин. Хранителните източници на аминокиселини са храни, богати на протеини.

Девет есенциални аминокиселини

Когато аминокиселините за първи път са били класифицирани по есенциалност, само осем от 22-те стандартни аминокиселини са определени като незаменими за възрастните хора. Известно време се е смятало, че хистидинът е незаменим само в ранна детска възраст, което го прави условна аминокиселина. По-късно обаче, когато е установено, че е незаменим през целия човешки живот, хистидинът е прекласифициран като незаменима аминокиселина.

протеините са източници на аминокиселини

- Фенилаланин. Вашето тяло превръща тази аминокиселина в невротрансмитерите тирозин, допамин, епинефрин и норепинефрин. Той играе важна роля в структурата и функцията на протеините и ензимите и производството на други аминокиселини.

- Валин. Това е една от трите аминокиселини с разклонена верига (BCAA) в този списък. Валинът помага за стимулиране на мускулния растеж и регенерация и участва в производството на енергия.

- Треонин. Това е основна част от структурните протеини, като колаген и еластин, които са важни компоненти на кожата и съединителната тъкан. Той също така играе роля в метаболизма на мазнините и имунната функция.

- Триптофан. Често свързан със сънливост, триптофанът е предшественик на серотонина, невротрансмитер, който регулира вашия апетит, сън и настроение.

- Метионин. Тази аминокиселина играе важна роля в метаболизма и детоксикацията. Също така е необходима за растежа на тъканите и усвояването на цинк и селен, минерали, които са жизненоважни за вашето здраве.

- Левцин. Подобно на валина, левцинът е BCAA, който е от решаващо значение за синтеза на протеини и възстановяването на мускулите. Той също така помага за регулиране на нивата на кръвната захар, стимулира заздравяването на рани и произвежда хормони на растежа.

- Изолевцин. Последният от трите BCAA, изолевцинът участва в мускулния метаболизъм и е силно концентриран в мускулната тъкан. Също така е важен за имунната функция, производството на хемоглобин и енергийната регулация.

- Лизин. Лизинът играе основна роля в синтеза на протеини, усвояването на калций и производството на хормони и ензими. Също така е важен за производството на енергия, имунната функция и производството на колаген и еластин.

- Хистидин. Вашето тяло използва тази аминокиселина, за да произвежда хистамин, невротрансмитер, който е жизненоважен за имунния отговор, храносмилането, сексуалната функция и циклите сън-събуждане. Това е от решаващо значение за поддържането на миелиновата обвивка, защитна бариера, която заобикаля вашите нервни клетки.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest