Производителите на хранителни продукти в България да посочват върху етикетите състава на мазнини, наситени мазнини, сол и захар на „принципа на светофара", призовават от асоциация „Активни потребители".
Сдружението настоява, ако съответната съставка е в ниско количество спрямо дневните нужди на човешкия организъм от нея, да е оцветена в зелено. Съответно средното съдържание да се отбелязва в жълто или оранжево, а високото - в червено.
Потребителите взаимстват идеята от Великобритания, където вече това обозначаване е отдавна въведено. Светофарната система помага на потребителите да се ориентират по-добре с какво се хранят.
От потребителското сдружение предлагат следна система, основана на тази, създадена от Агенцията по стандартизация на храните на Великобритания. В зелено могат да бъдат следните грамажи от съставките на 100 г храна – 3 г мазнини, до 1.5 г наситени мазнини, до 0.3 г сол и до 5 г обща захар. В графа оранжево е препоръчително да попадат – 3 до 20 г мазнини, 1.5 до 5 г наситени мазнини, 0. 3 до 1.5 г сол, 5 г обща захар до 12. 5 г добавена. Съответно алармиращ червен етикет трябва да имат хранителните продукти, съдържащи над 20 г мазнини, над 5 г наситени мазнини, на 1. 5 г сол и над 12. 5 г добавена захар на 100 грама храна. Показателите за напитките са различни.
От Световната здравна асамблея (СЗА) препоръчват да се ограничат маркетингът, рекламата и промоциите на храни за деца до 16 г., които са бедни на полезни вещества, но са с високо съдържание на мазнини, захар и сол. Световната организация настоява за забрана за радио- и телевизионни реклами на нездравословни храни между 6 и 21 часа.
При търговията с нездравословни храни за децата да не трябва използват нови медии като интернет страници, социални мрежи и др. Противопоказно е още търговията с нездравословни храни да се стимулира с безплатни подаръци, играчки, колекционерски предмети. В рекламите и промоциите на нездравословни храни за деца да не се използват известни личности, анимационни герои, конкурси, съветват още от СЗА.
Коментари