Храните, които българите си купуват и консумират, са 65 процента чуждестранно производство. Прогнозите са, че следващата година българските продукти на пазара ще са едва 20 процента.
Според Димитър Зоров – председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България, родното производство е пред пълно унищожаване. По негови думи пред Агенция Фокус в съседна Румъния има по-добре разработена политика, която защитава местните производители.
Румънците предприеха и други антикризисни мерки – намалиха от 24 на 9% ДДС-то на хранителните продукти. Това допълнително ще стимулира покупателната способност – коментира Зоров пред Фокус.
Експертът казва още, че при европейските продукти, които се внасят у нас, съществува практика за различно наименование и етикиране. Това най-често се случва при полуфабрикати, които се наименуват като кашкавал, предвидени за руския пазар преди да бъде наложено ембрагото.
Опитите да се компенсират млекопреработвателите в България са неуспешни, тъй като при искането за допълнително подпомагане на производителите, от Европа отговаряли, че криза с млякото в нашата страна няма.
Социологическо проучване, проведено преди няколко седмици, показа от друга страна, че 94% от българите предпочитат да консумират храни родното производство. Голяма част от хората у нас смятат също, че правителството повече трябва да подкрепя българските производители.
В анкетите на TNS Opinion 81% от допитаните са споделили, че се интересуват от местоположението на цеха, от който се е появил продуктът, а 71% предпочитат продуктите, произведени в същата локация, като тяхната.
За 61% от анкетираните производството на месо, месни продукти и кайма в техния район не е достатъчно. За 89% от допитаните местните и централни власти трябва да положат повече усилия, за да се произвеждат повече местни храни.
Необходимо е изграждането на повече фермерски пазари и хранителни кооперативи, от които клиентите да си купуват качествена храна.
Коментари