Хранителна стойност на лещата

Хранителна стойност на лещата

Лещата е тревисто растение от семейство Бобови, което става все по-популярно в кулинарията. Тази култура е не само вкусна, но и здравословна, особено за тези, които спортуват и се придържат към здравословен начин на живот. Лещата е подходящата храна за вашата диета, за да се увеличи количеството протеин, от което се нуждаете за мускулен растеж.

Хранителна стойност, съдържание на калории и химичен състав

Никой друг от семейството на бобовите не може да се похвали с толкова високо съдържание на протеини като лещата. В допълнение към протеините, тази уникална култура съдържа в своя химичен състав въглехидрати, мазнини, фибри, минерални соли и витамини. Всички тези компоненти са в балансирано количество и следователно имат максимална хранителна стойност.

Има няколко вида леща:

- Кафявият е най-често срещаният сорт. Най-често кафявата леща се използва за приготвяне на супи, тъй като зърната им са добре сварени и поддържат добре формата си. Този сорт се препоръчва да се накисва за 20-30 минути преди готвене;

- Зеленият сорт - използва се за приготвяне на диетични салати и гарнитури. Не изисква накисване преди готвене;

- Червена леща - това е обелен сорт, тоест без горна обвивка се готви по-бързо от другите сортове;

- Черна леща (белуга) - това е най-рядко използваният сорт леща. При варене той сменя цвета си на светъл, но в същото време не губи формата си, което позволява да се използва като гарнитура;

- Жълта леща - външният ѝ вид наподобява грах. Този сорт се счита за универсален и се използва в много ястия.

Всеки сорт леща има някои вещества в по-голяма степен, други в по-малка степен, а трети вещества в някои сортове напълно липсват. Въпреки това, лещата съдържа най-важните хранителни вещества за човешкото тяло и всички те са в биоактивна форма, което означава, че се усвояват по-добре и по-бързо.

Покълналата леща трябва да се подчертае отделно. Този продукт има повишено количество аминокиселини и редовната му употреба допринася за:

- подобряване на функционирането на храносмилателната система;

- възстановяване на метаболитните процеси в организма;

- подобряване на имунитета;

- възстановяване на кожата, укрепване структурата на косата.

Покълналата леща съдържа много йод, калций, желязо, магнезий и мастни киселини. Калоричното съдържание на този продукт е 106.5 ккал на 100 г. Поради толкова ниско съдържание на калории, покълналата леща често се използва от жени, които са на диета.

Полезни свойства на лещата

Леща

Полезните свойства на лещата за човешкото тяло се дължат на факта, че този продукт се абсорбира бързо и почти изцяло в човешкото тяло, по-специално се отнася до растителни протеини.

Забележително е, че тази зърнена култура съдържа по-малко мазнини от други бобови растения като грах. Освен това лещата е с високо съдържание на желязо, затова се препоръчва за хора с анемия.

Много учени твърдят, че лещата може да замести хляба и дори месото по техните хранителни свойства. За вегетарианците този продукт е истинска находка, тъй като почти напълно замества животинския протеин.

Лещата трябва да бъде задължителна за хората с диабет. Тя не повишава кръвната захар, а по-скоро я нормализира поради абсорбиращите си свойства. Също така, лекарите препоръчват да се яде леща за тези, които страдат от язва на стомаха или колит.

В случай на проблеми с пикочно-половата система, трябва да обърнете внимание на бульона от леща. В комбинация с предписаното лечение, това ще помогне да се справите с болестта.

Богата на калий култура значително подобрява сърдечната функция и има положителен ефект върху кръвоносната система.

Това бобово растение е добро за жените. Продуктът съдържа изофлавони, които помагат в борбата с рака на гърдата. В допълнение, това вещество помага за справяне с депресията и значително намалява дискомфорта по време на менопаузата. Изофлавоните не се разрушават след готвене, което означава, че лещата може да се готви по най-различни начини.

В съвременния свят жените често са изложени на стрес и безсъние. Зелената леща също може да помогне за премахването на тези проблеми. Консумирайки я редовно, вие насищате тялото с триптофан, аминокиселина, която се превръща в серотонин в тялото. Липсата на това вещество често прави жената раздразнителна и тревожна.

Някои лекари вярват, че тази бобова култура помага в борбата с безплодието.

Мъжете също се насърчават да включват леща в седмичната си диета, тъй като те значително увеличават сексуалната активност. При импотентност диетолозите съветват да ядете ястия от леща 1-2 пъти седмично.

Покълнала леща има същите ползи за здравето като обикновената леща. Но именно кълновете укрепват костната тъкан, затова е важно да давате леща на деца (разбира се, ако няма алергия към продукта).

Противопоказания за употреба и вреда

Баница с червена леща
Снимка: Йорданка Ковачева

Въпреки че лещата е изключително полезна, тя има и редица противопоказания за въвеждането ѝ в диетата. За да не навреди на тялото, лещата трябва да се яде с повишено внимание от хора, които имат проблеми със стомашно-чревния тракт, тъй като този бобов продукт може да допринесе за образуването на газове.

Тези, които страдат от дисбиоза, също трябва да спрат да ядат леща по същата причина. Ако ядете леща твърде често, има шанс кожата ви да стане суха и да загуби еластичност.

Лекарите не препоръчват строги диетични ограничения. Лещата ще бъде здравословна, само ако се яде умерено и се комбинира с други храни. Два или три пъти седмично са достатъчни, за да наситите тялото с всичко, с което тази култура е толкова богата.

Културата е категорично противопоказана за хора, страдащи от подагра.

Съвет! За да не претоварвате стомаха, препоръчително е да накиснете бобовите култури преди готвене.

Ако вече имате пакет леща у дома, вижте рецептата за вкусна леща, която да приготвите още днес. Ако сте по-смели и искате да експериментирате, опитайте кюфтенца от леща, супа от леща, леща на фурна или стигнете още по-далеч - до невероятната баница с леща.

Рейтинг

5 2
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати