Усвояване на витамините в храните

Усвояване на витамините в храните

Витамините са много важни за правилното развитие на организма. Това са органични вещества, които оказват влияние както върху функциите на нервната, ендокринната и имунната система, така и върху процеси като обмяната на веществата, растежа и т.н.

Или казано с други думи, витамините са жизненоважни за правилното функциониране на нашето тяло и имат пряко отношение към общото ни здравословно състояние. Ето защо недостигът на някой от тях може да доведе до сериозни здравословни проблеми.

За съжаление, тялото не може да произвежда само тези ценни вещества и те трябва да бъдат приемани с храната или под формата на хранителни добавки. Изключение прави само витамин D, който може да бъде произведен, когато тялото ни е изложено на пряка слънчева светлина.

Тук е мястото да вметнем, че витамините не са храна и не съдържат калории, т.е. от тях организмът не получава енергия. Въпреки това те играят огромна роля при трансформирането на въглехидратите и мазнините и на практика са условие за превръщането на хранителните вещества, която приемаме, в енергия.

Съществуват две групи витамини – такива, които се разтварят в мазнини /това са например витамините А, Е, D и K/ и такива, които се разтварят във вода /витамин С и тези, от група В/.

Витамините, разтварящи се в мазнини могат да се натрупват и съхраняват в тялото, затова не е необходимо да бъдат приемани всеки ден. Но трябва да се внимава и тяхната доза да не бъде превишавана, защото както недостигът, така превишаването на оптималното количество витамини може да доведе до нежелателни последици.

Витамините, които се разтварят във вода, трябва да бъдат доставяни на организма ежедневно. Не се притеснявайте, ако случайно тяхната доза бъде превишена, организмът се освобождава от тях по естествен път, чрез отделянето на телесните течности.

За да си набавите тези така ценни вещества е необходимо да се храните разнообразно. Витамин А се съдържа в храни като черния дроб, яйцата, доматите, тиквичките, морковите.

На витамин Е са богати повечето зеленчуци, яйцата и млякото, а що се отнася до витамините от Б комплекса, тях можете да ги намерите в бирената мая, черния дроб, месото, яйцата, млякото и всички бобови храни.

Витамин С се съдържа в много от плодовете и зеленчуците, като първенството води червеният пипер, следван от лимона, шипките, ягодите, касиса и още много други.

Рейтинг

5 3
4 2
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати