Фитостероли

Фитостероли

Фитостеролите, познати още като станоли представляват растителни мазнини, които играят много важна роля в основните процеси, протичащи в човешкото тяло.

Фитостеролите принадлежат към групата на т.нар. растителни стероли, която включва над 100 представителя.

В структурно отношение те са изключително близки с холестерола, поради което растителните клетки изпълняват подобни на него функции – изграждат клетъчните мембрани.

Фитостеролите са изключително ценни за здравето, но според данните на Европейската комисия по безопасност на храните само 1 до 4% от населението консумира ефективно количество фитостероли /1-3 г на ден/.

Ябълки

Средното потребление на фитостероли от останалото население не надхвърля 400 мг, което е изключително недостатъчно, ако се цели постигането на осезаем терапевтичен ефект.

Тъй като, за да се достигне упоменатата норма с храната е практически невъзможно, на пазара се появяват храни, обогатени с фитостеролимайонези, маргарини, плодови сокове, млечно-кисели продукти.

Източници на фитостероли

Едни от най-богатите източници на фитостероли са копър, бакла, боб, нахут, бадеми, макадамия, грах, бадемово масло, кашу, соя, мащерка, соево олио, фъстъци, градински чай, маруля, цвекло, аспержи, леща, кокос, смокини, карфиол, картофи, бамя, кестени, банани, стар лук, краставици, кайсии, ягоди, череши, ябълки, праскови, пъпеш, тиква, яйца, домати, чушки, круши, сливи, патладжани, слънчогледово семе, сусам.

Други богати източници на фитостероли са къри, индийско орехче, бахар, мента, куркума, червен пипер, джинджифил, сушен босилек. Фитостеролите могат да се набавят и от хранителни добавки.

Макадамия

Ползи от фитостероли

Една от основните функции на фитостеролите е понижаването нивата на лошия холестерол. Попадайки в червата, те пречат за усвояването на холестерола, който е внасян с храната, както и на онзи, попаднал в жлъчта чрез заблуждаването на рецепторите, контролиращи тези процеси.

Този наистина забележителен ефект на фитостеролите е изучаване в продължение на половин век и то с много задълбочен интерес.

Интересен факт е, че фитостеролите не се усвояват добре от организма. Тяхната роля се изразява в блокирането на холестерола в храносмилателния тракт. Веднъж щом го направят, те биват изхвърляни с екскрементите.

Установено е, че ежедневната консумация на 1 до 3 г фитостероли води до понижаването нивото на холестерола с 10-15%. Намаляването на холестерола в кръвта само с 10% понижава четирикратно риска от инфаркт на миокарда.

Тиква

Освен че понижават холестерола, фитостеролите подобряват ефективността на лекарствата за сърдечно-съдови проблеми.

Дефицит на фитостероли

Недостигът на фитостероли, особено в съвременното хранене, богато на животински мазнини, носи риск от сериозно повишаване нивата на лошия холестерол. Той се свързва с калция и предизвиква и калциев дефицит. Следва образуването на плаки по кръвоносните съдове, които на свой ред се стеснява и се развива хипертония.

Фитостероли в козметиката

Козметичните продукти, които съдържат фитостероли в своя състав премахват кожни раздразнения, облекчават паренето и сърбежите.

Те влияят върху ефективността на бариерната функция и предлагат много добра защита срещу омазняване. Фитостеролите имат много продължителен протективен и хидратиращ ефект върху кожата.

Фитостеролите премахват чувството за опънатост. Те са естествено решение за състояния на суха кожа, без да предизвикват каквото и да е дразнене. Ефективността им е доказана в клинични проучвания, проведени от немски изследователи.

Вреди от фитостероли

Повишеният прием на фитостероли от допълнително обогатените храни и хранителните добавки крие недостатък – леко се повишава усвояването на мастноразтворими витамини и антиоксиданти.

Рейтинг

5 2
4 2
3 1
2 3
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати