Проучване на Би Би Си показва, че между съдържанието на стоки в Западна и Източна Европа има огромна разлика. На вид опаковките са едни и същи, но вкусът е коренно различен.
За подобна разлика отдавна се подозира в Чехия и Унгария, където потребителите казват, че храните в съседните Германия и Австрия са с много по-високо качество от тези на родните им пазара.
Това споделя и чехът Петър Зединек, който три пъти месечно пътува до съседния германски град Алтенбург, за да пазарува. Пътят е само 20 минути, но храните си заслужават, а освен това са и по-евтини, казва той пред Би Би Си.
Една консерва риба тон например в Германия струва 1 евро, а като я отвориш, отвътре се появяват големи парчета хубава риба. В Чехия цената на същата марка е 1.50 евро, а рибата е на пюре.
Петър показва и кренвирш, купен в Алтенбург, на чийто етикет пише съдържание на месо 87%.
Покажете ми една марка кренвирши в Чехия, която съдържа 87% месо. Няма такива, казва още той.
Според европейското законодателство производителите имат право да използват тази несправедлива практика. Те са задължени само да описват вложените съставки и да запазят еднакви опаковки.
Семейство Зединек, от друга страна, заедно с хиляди други потребители от Източна Европа, вярват, че става въпрос за заговор на големите производители, които използват славянските страни като кошче за отпадъци.
Миналата година министърът на селското стопанство в Чехия Мариан Юречка показа и други примери за некоректно отношение към източноевропейците.
Той извади на бял сват анализи, според които в популярна марка студен чай, продавана в Чехия, има 40% по-малко чаен екстракт в сравнение със същата бутилка, продавана в Германия. А в Чехия този студен чай е по-скъп.
При марка консерви от един и същ вид също бе установена подобна разлика. Докато на германския пазар те са съдържали истинско свинско месо, тези в Чехия имали преработено пилешко месо.
При сравнителен анализ на Химико-технологическия университет в Прага е установено, че от 24 изследвани продукта (шоколад, сирене, маргарин, кафе) в една трета от тях има значителни разлики между състава и качеството.
По тази причина се съставя Вишеградката четворка от Чехия, Словакия, Унгария и Полша. Тяхната цел е да прекратят тази практика, като поискат от Европейската комисия закон, задължащ производителите да предлагат стока с едни същи качество и вкус за цяла Европа.