Малини

Малини

Малините са плодове на малиновия храст. Имат приятен цвят и наистина неустоим вкус. Характерно за тях е, че най-добре се развиват в хълмисти и планински места и районите с прохладен и влажен климат.

Историята на малините в Европа започва, когато кръстоносците ги донасят със себе си, на връщане към своите земи. За родно място на вкусния плод се счита планината Ида в днешна Турция. Въпреки че през 18 век малините са вече широко известни в Европа, отглеждането им в много места започва едва век по-късно. Малините имат сложна структура от много малки плодчета, които са долепени едно до друго, като всяко едно носи собствена ядлива семка.

Най-често срещани са две реколти малини: такива, които растат в юни месец, а също има и такива през пролетта. Пролетната реколта излиза в края на Юли и в края на Август и продължава докато не стане студено. За да се произведат добри малини, времето трябва да не бъде много влажно, нито много сухо или горещо. Малините са податливи към гъбички, ако времето е прекалено влажно и мокро.

Малините имат много цветове, освен червени, те могат да бъдат черни, в пурпурен цвят или златисти. Малините са тип къпина и са известни като Захарни малини. Те са различават от къпини по това, че имат кухина, когато се откъснат от стеблото.

Малините са обикновено скъпи в хранителните магазини, защото те са много меки и се нараняват лесно, трудни са за съхраняване, трябва да се ядат бързо и затова е добре да ги берете сами.

Състав на малините

Малините съдържат високо количество калий, витамин А и калций. Те съдържат и около 50% от препоръчителния дневен прием на витамин C. Малините, са много здравословна храна, съдържат голямо количество витамин C и нямат мазнини, холестерол или натрий. Те също са добър източник на желязо и фолати (който се използва, особено при лечение на ниско червени кръвни клетки или анемия).

Малините са богати на фибри. Половин до един килограм малини на ден може да осигури двадесет до тридесет грама фибри, които са задължителни за възрастните за деня. Затова ако имате възможност, хапвайте с удоволствие малини, капини и боровинки.

100 г малини съдържат 52 калории, 1.2 г белтъчини, 0.65 г мазнини и 11.9 г въглехидрати. 200 г малини са достатъчни да покрият необходимото количество витамин С за деня.

Малини и Боровинки

Избор и съхранение на малини

Изберете закръглени, твърди, напълно червени малини (жълти или пурпурни, ако това е цвета на сорта). Неузрелите плодове, ако са откъснати вече няма да узреят. Когато са узрели, малините се откъсват много по – лесно и стават по – тъмно червени. Ако с усилие откъсвате малината, значи тя не е узряла все още. 1 чаша малини е около 123 грама, и има средно около 64 калории.

Не купувайте големи количества малини, тъй като те бързо омекват и мухлясват на стайна температура, а в хладилник могат да се съхранят не повече от два дни. Лесно могат да се замразяват, като ги измивате и поставяте в торбичка, която запечатвате така, че да не остане въздух в нея.

Независимо дали берете малини от градината си или от оранжерия, ето няколко съвета, които трябва да вземете под внимание:

- Бъдете внимателни, краката и коленете ви може да навредят на плодовете, когато се движите по ръба на малиновия ред.

- Откъсвайте само тези плодове, които са напълно узрели.

- Отгръщайте листата, за да не пропуснете някоя скрила се малинка, която вече е готова да откъсване.

- Избягвайте да излагате откъснатите вече малини за дълго време на слънце. По - добре е да ги оставите на сянка, под някое дърво или в багажника на колата.

- Малините могат да се съхранят в хладилник за 2 – 3 дни, в зависимост от състоянието, в което са били откъснати. След няколко дни обаче, плодът губи свежестта, цвета си и се съсухря.

- Не измивайте плода, докато не сте готови да го изядете. Измиването ги прави по – податливи към разваляне.

- Малините са по - нетрайни от боровинките и ягодите, затова по – бързо ги поставете в хладилника. Температури между 3 и 8 градуса са най – добри за съхранение на малини, но внимавайте да не замръзнат! (Пресните малини са силно податливи към увреждане при замръзване).

Малини

Поради трудното съхранение консумирайте малините колкото се може по-бързо. Изсипете ги в широка чиния и отстранете мъхчетата и гъбичките по тях, ако има такива.

Кулинарна употреба на малините

Малините са много вкусен плод, който може да се консумира самостоятелно или в комбинация с редица други плодове. Освен това от малините се правят вкусни сладка, компоти и сокове. Малините влизат в състава на едни от най-вкусните торти и сладкиши, те могат да се използват както за украса, така и за пълнеж на сладките изкушения.

Малини се комбинират много добре с боровинки и ягоди, а самостоятелно могат да се добавят в сутрешното мюсли. Пасирайте малините с лед и получете вкусен домашен сладолед. Замразените малини се използват по-същия начин - в сладолед, с мляко или в мюсли. Сушените малини може да сложите във вкусен пълнозърнест кейк с ядки.

Ползи от малини

Малините съдържат киселина, която предпазва организма от ракови заболявания. Също така служат за понижаване на кръвната захар и за отстраняване на въглехидратите от кръвта на диабетиците. Малините подобряват храносмилането и се препоръчват като облекчаващо средство срещу стомашни болки, а високата им киселинност помага при стомашно-чревно разстройство. Кумаринът в малините нормализира съсирването в кръвта и укрепва кръвоносните съдове.

Доказано е, че малините имат силно изразено противотемпературно действие. При лека настинка не е необходимо да прибягвате към лекарства. Отвара, приготвена от кипнати сухи малини, според много лечители има свойството да сваля телесната температура. Тази отвара ще ви отърве от простудните болести, без намесата на медикаменти.

Малините са добро решение и при махмурлук, тъй като имат способността бързо да помогнете на тялото да се пречисти от вредните съставки на алкохола.

Диета с малини

Малините са с ниска калоричност и затова могат да бъдат консумирани в неограничени количества и да бъдат включени в различни диетични режими.

5 6
4 1
3 1
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати