Зелен лук

Зелен лук

Всеки знае колко полезни са зеленчуците и как консумацията им ни дава здраве и дълголетие. Един много често използван зеленчук на българската трапеза е зеленият лук, който повечето хора смятат за съвсем обикновен и не се замислят, че всъщност той е изключително богат на ценни вещества и съответно е много полезен за здравето.

История на зелен лук

За първи път това непретенциозно и в същото време изключително ценно растение е отглеждано в Азия. Пастирите на животни първи разбрали, че луковиците му са годни за храна. Попадайки в Египет зеленият лук вече започва да се отглежда като културно растение.

Интересен факт е, че лечебните му свойства са открити от древните гърци, а воините от Рим го консумирали, защото смятали, че той засилва издръжливостта им.

Състав на зелен лук

Зеленият лук съдържа сериозен набор от полезни вещества и витамини. Той е богат на фибри и захари, от витамините най-добре са представени витамини от В-групата, витамини С, D, E и К1.

От минералите най-големи количества има от желязото, калий, калций, мед, манган, магнезий, натрий, селен, цинк и фосфор. В зеления лук има и редица ценни аминокиселини. Много интересен факт е, че количеството на захарите в зеления лук надхвърля това в крушите и ябълките.

Пресен лук

Отглеждане на зелен лук

Отглеждането на зелен лук може да се извършва както в закрити съоръжения, така и на открито. Обикновено той се явява предкултура върху площи, които са определени за по-ранни домати, патладжани, зеле и чушки. Подготовката на почвата се състои в наторяване и оформяне на пространството.

Луковиците се засаждат на дълбочина 4-5 см и на разстояние 5 см една от друга. Засаждането може да се извърши през есента (края на септември до края на ноември), като по този начин се осигурява свеж зелен лук през пролетните месеци. Зеленият лук може да се засади и в ранната пролет, но продукцията в този случай ще се очаква през май и юни.

След ръчното нареждане на луковиците на дълбочина 4-5 см следва покриването им с почва. Необходимо е почвата да се поддържа чиста от плевели и рохкава, което се постига чрез употреба на хербециди и редовно окопаване.

Когато листата на зеления лук достигнат нормалните размери, се пристъпва към прибирането му. Лукът се изскубва и почиства от почва, стари люспи и жълти листа.

Готвене със зелен лук

Зеленият лук е изключително добре познат в кулинарията, а благодарение на по-лекия си вкус намира широко приложение в българската кухня. Той е неизменна част от любимата зелена салата, която е едно от типичните пролетни ястия, които българинът слага на своята трапеза. В комбинация с маруля, краставица и репичка, овкусени със сол, оцет и олио, се получава невероятна салата.

Зеленият лук може да се използва вместо обикновен лук при замесването на кайма за кюфтенца, в ястия с ориз, супи и яхнии.

Яхния с лук

Агнешкото месо в комбинация със зелен лук е истинска наслада за сетивата. Един от най-лесните и вкусни начини за приготвянето му е в комбинация с бъркани яйца. Може да се използва в различни сосове, питки и баници.

Предлагаме ви страхотна и много лесна рецепта за хлебчета със зелен лук.

Необходими продукти: 150 мл вряла вода, 3 с.л. олио, около 300 г брашно, сол и една връзка зелен лук

Начин на приготвяне: Смесете брашното със солта и залейте с водата. Постепенно замесете тесто, което оставете да престои около 1 час. След това го нарежете на 7-8 парчета. Разточете всяко едно на тънко, намажете го с малко олио и поръсете със ситно нарязания лук.

Завийте питките на рула и ги оформете като охлюв. Както са завити, ги разточете и запечете от двете страни на леко намазан с олио тиган. Поднесете веднага.

Ползи от зелен лук

Полезните свойства на зеления лук са редица. Той е богат на фитонциди, които предпазват тялото от вирусни инфекции, а хлорофилът в него е полезен за кръвообразуването.

Зеленият лук е изключително полезен зеленчук при състояния като пролетна умора, световъртежи, сънливост, авитаминоза. В него се съдържат вещества, които укрепват сърдечния мускул и стените на кръвоносните съдове.

Високите нива калций и фосфор в лука влияят благотворно върху зъбите. Зеленият лук има нисък гликемичен индекс, затова е препоръчителен за консумация от спортуващи хора и такива, които искат да намалят килограмите си.

Полезен е за консумация при грип и простуда, защото фитонцидите действат пагубно върху болестните микроорганизми. Важно е да се отбележи, че цинкът в зеления лук е много повече в сравнение с други зелени зеленчуци.

Цинкът е много важен елемент, а дефицитът му води до чупливост на ноктите и косопад, има неблагоприятен ефект върху женската полова система, а при мъжете влияе върху тестостерона и сперматозоидната активност.

Зеленият лук предпазва от развитието на атеросклероза, а количествата калий и натрий в него помагат за извеждането на излишните течности от организма. Наличието на желязо помага за повишаването на хемоглобина.

Едни от последните изследвания доказаха, че в зеления лук се съдържа голямо количество кверцетин, който е известен като мощен антиоксидант, борещ се срещу онкологични заболявания.

Вреди от зелен лук

Зеленият лук не е подходящ за консумация от хора, които страдат от колит и гастрит, защото повишава киселинността в стомаха и още повече да се раздразни. Хора с по-чувствителна стомашна-чревно лигавица също трябва да избягват приема му. Болните от диабет и чернодробни заболявания е хубаво да го избягват.

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Илияна Димова
много полезна статия През зимата имаме пресен зелен лук в саксийки
0
0