Да помогнем на Мишо да проходи

Желязо

Желязото е от жизненоважно значение за здравето и се съдържа във всяка човешка клетка, главно свързано с протеините, образуващи носещата кислород молекула на хемоглобина. Човешкото тяло съдържа около 4 грама желязо.

Хранителното желязо е в две форми, едната от които се среща само в месото на животните, тъй като се извлича от хемоглобина миоглобин и от животинските тъкани. Другата форма желязо се съдържа в растителните храни и млечните продукти.

Функциите на желязото в човешкия организъм

- Разпределение на кислород - желязото служи като ядро на молекулата на хемоглобина, който е кислород-носещия компонент на червените кръвни клетки. Червените кръвни клетки поемат кислорода от белите дробове и го разпространяват до тъканите в тялото. Тази тяхна способност се обяснява с наличието на желязо в молекулата на хемоглобина. При липса на желязо, организма ще произвежда по-малко хемоглобин и следователно по-малко кислород за доставяне до тъканите.

- Желязото също е важна съставка на друг протеин, наречен миоглобин. Той също е кислород-носеща молекула, която разпределя кислород към клетките в мускулите, особено скелетните мускули и тези на сърцето.

- Производство на енергия – желязото играе ключова роля в производството на енергия като съставка на някои ензими, включително и желязна каталаза, желязна пероксидаза и цитохром ензими. То също участва в производството на карнитин, несъществена аминокиселина, важна за правилното усвояване на мазнините. Функционирането на имунната система също е зависима от наличието на достатъчно желязо.

Дневен прием на желязо

Необходимостта на отделните групи хора от желязо е различна. Потребността от желязо на 1 кг от теглото е както следва: за възрастни - 0.1 мг, за деца - 0.6 мг и за бременни жени - 0.3 мг. Посочените количества желязо са за едно денонощие.

Дефицит на желязо

Дефицитът на желязо може да бъде причинен от недостатъчния му прием с храната, лоша абсорбция, паразитни инфекции и медицински състояния, които причиняват вътрешен кръвоизлив. Хората, които даряват кръв редовно, жени с прекомерен менструален кръвоизлив, тези, които използват лекарства (например, антиациди), които пречат на усвояването на желязо, бременните и кърмещи жени, могат да бъдат изложени на риск от дефицит на желязо. В допълнение, възрастните хора, вегетарианците, децата са често с недостатъчен прием на този минерал.

Железният дефицит причинява микроситична и хипохромична анемия, състояние, характеризиращо се с недостатъчно червени кръвни клетки и намален кислород абсорбционен капацитет. Хора с ниско съдържание на желязо в организма имат различни симптоми, включително и умора, слабост, ниска издръжливост, намалена способност за концентрация, повишена чувствителност към инфекции, косопад, световъртеж, главоболие, чупливи нокти, апатия и депресия. Те също могат да имат необичайно поведение на хранене, наречено цицер, при което те ядат неподходящи или неядливи материали като кал, глина, въглен, олово. При децата, железният дефицит е свързан с проблеми при учене и по-нисък коефициент на интелигентност.

Боб

Предозиране с желязо

Желязното отравяне, причинено от поглъщане на големи количества от желязо-съдържащи добавки, причинява гадене, повръщане, увреждане на лигавицата на чревния тракт, шок и чернодробна недостатъчност и е водеща причина за смъртността сред децата.

Голяма част от желязото, набавяно чрез храните се съдържа в зърнените култури и най-вече в триците и зародишите. В резултат на смилането на житото, което премахва триците и кълновете, се елиминира около 75% от естественото съдържание на желязо. Рафинираните зърна често са подсилени с желязо, но добавеното желязо е по-малко абсорбиращо се от естественото желязо. Готвенето в железни кухненски съдове добавя желязо към храната, което евентуално може да доведе до желязна токсичност.

Абсорбация на желязо

Абсорбцията на желязо се увеличава, когато е налице повишена физиологическа нужда от желязо, която се проявява при деца по време на периодите на бърз растеж и по време на бременност и кърмене.

Абсорбцията на желязо е намалена при хора с ниска стомашна киселина, състояние, което се среща при възрастните хора и тези, които използват често антиациди. В допълнение, усвояването на желязо може да се намали от кофеина и танинина, съдържащи се в кафе и чай. Ензимите фитатес, намиращи се в пълнозърнестите храни и оксалатес, намиращи се в спанака и шоколада, също мога да намалят абсорбцията на желязо.

Използването на следните лекарства може да се увеличи количеството на желязото, от което се нуждае организма: аспирин и нестероидни противовъзпалителни лекарства, хистамин блокатори, неомицин, антибиотици, станозолол - синтетичен анаболен стероид, който се свързва с природния хормон тестостерон, уорфарин.

Ползи от желязо

Желязото може да играе важна роля в превенцията и / или лечението на следните заболявания: алкохолизъм, колит, диабет, прекомерен менструален кръвоизлив, желязна анемия, левкемия, паразитни инфекции, синдром на неспокойните крака, стомашна язва, туберкулоза.

Богати на желязо храни

Повечето хранителни добавки съдържат железен сулфат. Други добавки, в които се среща желязото са ферос фумарат и ферос сукцинат. Отлични хранителни източници на желязо са спанак, мащерка и куркума.

Много добри източници на желязо са марулите, долнокачествена меласа, тофу, синап, ряпа, боб и гъби шийттаке. Добри източници на желязо са говеждо филе, леща, брюкселско зеле, аспержи, еленово месо, фасул, броколи, праз. В рибата, яйцата, зелето, гриса и хляба също има завидни количества желязо.[научи повече...]

  • Google+
  • Pinterest

3.9
Общо 18 гласували
5 7
4 3
3 7
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
мария
21.01.2013 22:38
благодаря Ви за информацията
3
0

Водещи от категорията

Избрано

Подобни Статии

От другите сайтове

Намираш се статия за Желязо от рубриката за различните витамини, минерали и аминокиселини в Готвач.бг. Ако смяташ, че информацията за Желязо е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формуляра за контакт. Търсиш допълнителна информация за Желязо? Пиши ни и нашите редактори ще разширят категорията.