Кортизол

Висок кортизол

Кортизолът представлява хормон, който се произвежда от холестерола и принадлежи към групата на глюкокортикоидите. Отделя се от надбъбречните жлези след подаден сигнал от хипофизната жлеза.

Нормално във всеки организъм се произвежда между 10 и 30 мг кортизол за 24 часа, като нивата му варират през деня – сутрин са най-високи и най-ниски са вечер и нощем.

Кортизолът се нарича хормон на стреса и това никак не е случайно – основният фактор, който стимулира синтеза му, са различни видове стрес, които могат да са с най-различен характер – консумация на вредни храни, усилени тренировки, травми, силни емоции, недохранване, недостатъчно сън, заболявания, изпитване на болка.

Ползи от кортизол

Когато кортизолът е в нормални нива, той носи само ползи за организма. Нормалното му секретиране е важно за протичането на редица важни процеси. Той намалява чувствителността към болка, увеличава съпротивителните сили на организма, подобрява паметта и способността за концентриране.

Кортизол

Вреди от кортизол

Високите нива на кортизол за продължителен период носи редица негативи. Постепенно се понижава имунитетът, понижава се секрецията на хормоните тестостерон и соматотропин, потиска се функцията на щитовидната жлеза, настъпва дисбаланс в кръвната захар, повишава се кръвното, намаляват се познавателните способности.

Постоянно намалява мускулната тъкан, увеличава се мастната тъкан, ускорява се стареенето на клетките. Високите нива на кортизол предизвикват поява на язва, диабет и стрии, намалява се костната плътност, което е основен фактор за поява на остеопороза.

Симптоми при висок кортизол

Симптомите при висок кортозол са най-различни. Човек, страдащ от подобен проблем, започва да се изпитва различни промени в настроението – тревожност, депресия и повишена раздразнителност. Това се дължи на факта, че кортизолът оказва влияние върху синтезирането на допамин и серотонин.

Както стана ясно, синтезът на кортизол е най-висок рано сутрин, когато човек трябва да се събуди и да е свеж и енергичен. Хората, които имат висок кортизол сутрин, се чувстват уморени, а за сметка на това вечер са бодри.

Теглото постепенно се повишава, защото кортизолът не само стимулира апетита, но и засилва желанието за слaдко. Високите нива на хормона причиняват дехидратация на кожата, която, от своя страна, води до появата на преждевременни бръчки и състаряване.

Високият кортизол, причинен от постоянен стрес, може да причини повишение на кръвното и по този начин да завиши риска от развитието на сърдечно-съдови заболявания.

Кортизол

Изследване на кортизол

Изследването на кортизол се назначава, за да се определят нивата му в кръвта. Обикновено се вземат две кръвни проби – една сутрин и една вечер, защото нивата му са различни. Най-често подобно изследване се назначава, за да се диагностицират проблеми с хипофизата или с надбъбречните жлези.

Преди назначаването на изследването човек трябва да се подготви. За целта в деня преди него се избягва физическа активност, а половин час преди самата проба се лежи. Приемът на някои медикаменти може да промени резултатите, затова ако човек пие хапчета, трябва да уведоми лекаря си за тях.

Изследването не бива да се провежда след изживян психически или физически стрес, по време на бременност или при ниска кръвна захар, при прием на някои медикаменти.

Отклоненията от нормите могат да се дължат на определени болести и проблеми. Високите нива може да се дължат на увреждания на бъбреците, черния дроб, затлъстяване, депресия, хипертиреоидизъм. Най-често срещаната причина е синдром на Кушинг.

Ниските нива на кортизол може да са причинени от кървене в някой вътрешен орган или болест на Адисон.

Регулиране на кортизол

Избягването на трайно повишените нива на кортизол е важна предпоставка за доброто здраве. За да се предотвратят негативните последици, всеки човек трябва да се опитва да спазва няколко основни правила. На първо място е необходимо да се намали доколкото е възможно стресът.

Той е основен виновник за високия кортизол и трябва да се регулира. Пълноценният сън е важен, прекалено натоварващите тренировки трябва да се заменят с умерени. Драстичните диети се избягват, а храната трябва да бъде качествена и пълноценна. Кафето и енергийните напитки трябва да се намалят, да се избягва цигареният дим.

Всекидневният стрес, породен от ангажименти, обездвижване, прием на кофеин, алкохол и цигари, недоспиване и дисбаланс в храненето трябва да се заменят от упражнения, практикуване на йога и медитация, цялостна промяна в начина на живот.

Здраве

Хранене и кортизол

Както по отношение на много други хормони, така и тук се оказва, че храненето е сред най-важните фактори за поддържане на нормални нива на кортизол.

За да се поддържат нивата на кортизол, особено при активно трениращи хора, трябва да се изгради подходящ режим на хранене, който включва около 6 хранения на ден, разделени в малки порции. Силно намаленият калориен прием може да увеличи нивата на кортизол с до 40%.

Повишаването на кортизол се получава и от консумация на храни с твърде много захар, шоколад и кафе, храни с много високо съдържание на мазнини.

Чесънът е една от най-полезните храни по отношение на контрол на кортизола. Това се дължи на факта, че той е богат на витамин С.

5 1
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати

Топ Статии Днес