Кръвната захар след хранене с въглехидрати

Кръвна захар

За тялото ни е важно нивата на захар в кръвта да са в нормални граници, защото това показва, че процесите на доставяне на енергия до тъканите от страна на тялото ни са правилно регулирани. Проблем с обмяната на въглехидрати съществува при повишаване или понижаване на глюкозната концентрация в кръвта. Проблем съществува и когато захарта се отделя с урината.

Обмяна на въглехидратите

Въглехидратите дават енергията на организма, която осъществява всички жизнени процеси в него. Въглехидратите приемаме чрез храната си, но усвояването им не става по еднакъв начин. От техния вид и концентрацията на захар в тях се определя и начина, по който те се усвояват.

Бързи въглехидрати

Тези въглехидрати, които се усвояват бързо от организма и се наричат бързи, са опасни, защото с тях кръвта се насища с големи количества захар, която не е необходима. Това натоварва задстомашната жлеза, която отговаря на производството на инсулин. Той трябва да бъде в достатъчно количество, за да преработи захарта. Засиленото производство но инсулин води до диабет;

Кои храни са носители на вредни въглехидрати?

Бързи въглехидрати

Това са храни, които съдържат прости захари. Те нямат нужда да бъдат преработвани предварително в тялото. Такива са бялата захар, сладкото, мед, храните от бяло брашно, захарните и сладкарските изделия.

Бавни въглехидрати

Тези въглехидрати, които се усвояват бавно и се наричат бавни, са полезни за организма. Това са сложните въглехидрати, които първо се превръщат в прости и след това влизат в кръвния поток. Този процес протича бавно. Глюкозата в този случай не служи за добиване на енергия, а остава като гликогенов запас в черния дроб и мускулите. Частта от черния дроб се използва при спадане на нивата на захар в кръвта, а този от мускулите се използва за тяхното функциониране.

Излишъците от гликоген се трупат като мастна тъкан и водят до затлъстяване.

Кои храни са носители на полезни въглехидрати?

Бавни въглехидрати

Храните, които осигуряват бавни въглехидрати, са основно:

- плодовете като череши, сини сливи, грозде, праскови;

- зеленчуците като грах, моркови, патладжани, червени чушки;

- зърнените храни като ръж, кафяв ориз, киноа;

- млякото и млечните продукти също са източник на бавни въглехидрати.

При тези храни не се получават резки скокове в нивата на захарта в кръвта и затова ги наричат въглехидрати с нисък гликемичен индекс.

Хипергликемия

Хипергликемията е състоянието, при което нивата на захарта в кръвта са повишени. Ако това стане за кратко време, се счита за нормално, причината обикновено е при стресови състояния като страх, болка, засилена мускулна дейност и други.

Повишеното ниво на захар за продължително време е опасно. То се появява при заболяване на ендокринната система. Това води до нарушения в работата на задстомашната жлеза и тогава се отделя захар в урината.

Хипогликемия

Това е състояние, при което съдържанието на захар в кръвта е под нормалното ниво. Среща се при неправилно хранене и на здрави хора. Големите количества сладки неща, погълнати наведнъж, натоварват задстомашната жлеза до край. Тя отделя повече инсулин, за да усвои захарта, и тялото изпитва дефицит на енергия. Усеща се като силна физическа слабост, потене, сърцебиене, страх и възбуда. Трябва да се вземе веднага нещо сладко или дори захар. Хипогликемия се получава при болести на панкреаса, черния дроб, бъбреците, надбъбречната жлеза.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати