Защо пърженото е вредно

Вреда от бургери с пържени храни
Сгъваема поставка за отцеждане за кухня-15%
Страхотен аксесоар за вашата кухня:
Сгъваема поставка за отцеждане за кухня
20.00 лв.
17.00 лв.
Виж ››

Повечето хора знаят за лошото въздействие на пържените храни, благодарение на многото здравни статии и проучвания. Процесът на пържене е известен като изключително нездравословен и токсичнен.

Но въпросът е, защо пържената храна е вредна за нас? Какво се случва с храните по време на процеса на пържене, което ги прави по-нездравословни, отколкото други които са варени, сотирани, печени и т.н.?

При процеса на пържене се използва мазнина, която се загрява до 200 и повече градуса. Под въздействието на високата температура се променя структурата на продукта, но по-опасното е, че се променя и структурата на самата мазнина. В резултат на това се отделят свободни радикали, които влияят много негативно на клетките в тялото, а често дори ги разболяват. Възможно е да се наблюдават и генни мутации, което е сериозен рисков фактор за развитие на рак.

Пържените храни увеличават съдържанието на мазнини

В проучване целящо да определи, процеса на готвене който доближава максималната сума на съдържанието на мазнини в храната, подсъдимите процеси са печене, сотиране и дълбоко пържене. Не е изненадващо, че процесът на печене произвежда малко количество мазнини, докато процесът на пържене се приближава до максимумът. Положението става по-лошо, когато се запържват храни с тесто около тях, тъй като тази храна е склонна да поема повече масло или мазнини за готвене.

Повечето ресторанти са склонни да пържат храните в масло, маргарин или хидрогенирани растителни масла, които съдържат транс-мазнини. Пърженето на храни в масло води до увеличаване съдържанието на наситени мазнини в храната. Картофи обикновено се пържат в хидрогенирани растителни масла и така те са завързват с транс-мазнини, които могат да доведат до няколко здравни проблема, включително предраковите състояния.

Храните, които се пържат в растителни мазнини, като царевица, шафран, соя или рапица, също са неподходящи, тъй като тези масла са податливи на топлина.

Имайте предвид, че има и други фактори, които играят роля върху хранителните качества на пържените ястия. Много е важно дали се използва нова или употребявана мазнина, дали пържите в тиган или фритюрник. Количеството използвана сол в пържените ястия също трябва да се вземе предвид - колкото по-солено е едно ястие, толкова по-вредно е то.

Пържено пиле

Полиненаситените мастни вериги, съдържащи се в тези масла, са склонни да гранясат, когато са изложени на висока температура и може да доведат до отделянето на свободни радикали в организма, което води до възпаление и други нездравословни реакции. Пържената храна е лоша за вас, ако вие искате да намалите теглото си. Процесът на пържене добавя допълнителни калории в храната.

Пържените храни може да образуват токсични съединения

Установено е, че няколко пържени храни съдържат следи от токсичен химикал, наречен акриламид, което може да предизвика образуването на рак в тялото. Високото ниво на този химикал се намира в дълбоко пържените храни като пържени картофи, преработените меса и дори и при печеното кафе на прах, при температура по-висока от 120 градуса по Целзий.

Липса на витамини в пържените храни

Макар че са богати на много мазнини, пържените храни са изключително бедни на витамини и на практика може да се каже, че са лишени от тях. По време на термичната обработка се разрушават основните антиоксиданти - витамини А и С. Важно е да се отбележи, че при печене се наблюдава същият ефект, но не толкова интензивно както при пърженето.

Пържени картофи

Пържените храни вредят на сърцето

Пържената храна причинява запушване на артериите и значително затруднява работата на сърдечно-съдовата система. Прекалено честата консумация на пържени храни причинява повишаване нивото на холестерола и липидите в кръвта, което несъмнено може да доведе до сърдечно-съдов проблем.

Има ли здравословен начин да изпържим храни?

Установено е, че храните пържени в масло от кокосови орехи са много по-малко вредни от тези пържени с хидрогенирани растителни масла. Кокосово масло остава стабилно дори и при високи температури.

Пърженето на храни в зехтин е относително здравословен избор. Маслиновото масло не съдържа наситени мазнини и е източник на полезни мастни киселини, като Омега-3 и Омега-6 мастни киселини, намерени в мононенаситените и полиненаситените мазнини.

Има ли решение?

Както става ясно, честата консумация на пържени храни е истински бич за здравето на организма. Най-доброто, което можем да направим за здравето си е да ограничим напълно консумацията на пържени и мазни храни. Най-добрите начини за приготвяне на храната са задушаване, варене и печене.

Консумацията на пържени храни до голяма степен се определя като навик, затова промяната в начина на приготвяне на храната първоначално ще е по-трудна, но само след няколко седмици успешно ще успеете да адаптирате менюто си към новия начин на хранене.

Разбира се, не е фатално понякога да се хапне нещо пържено, но когато става въпрос за всекидневна консумация на подобни храни, вредите за организма са прекалено големи.

Рейтинг

5 5
4 2
3 2
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати