Плодове и зеленчуци, богати на калий

Плодове и зеленчуци с калий
Сушилник за прибори с 3 отделения и подложка за оттичане
Страхотен аксесоар за вашата кухня:
Сушилник за прибори с 3 отделения и подложка за оттичане
5.50 лв.
Виж ››

Продуктите, които консумираме, са важни за организма ни по различен начин. Всички те съдържат различни вещества, които са ценни за тялото ни.

Ще разгледаме в кои продукти най-много се съдържа калият. Преди обаче да се запознаем с тази информация, нека да видим защо той е толкова необходим за нас.

Калият е минерал, който е необходим за почти всички процеси в тялото ни. Високото съдържание на минерала в организма е изключително важно най-общо казано за биенето на сърцето.

Помага за правилното функциониране на бъбреците, полезен и важен минерал също за мускулите, както и за костите.

Ако имаме недостиг на калий, това неизбежно ще се отрази на организма ни – ще почувстваме умора от физически и от умствен характер.

Калий можем да намерим не само в плодовете и зеленчуците, а и в мляко, и месо.

Въпреки че хранителните продукти в миналото са имали доста по-висок процент на калий, и в наше време можем да си набавим калий, похапвайки повече някои определени храни.

Зеленчуци с калий

При зеленчуците най-много калий се съдържа в картофи, домати, сушени люти чушки. Не можем да не споменем и зеленчуци като спанак (и изобщо всички листни), артишок.

Гъби

Те осигуряват около 0, 3 грама калий на 100 грама консумирани. В допълнение, те могат да бъдат приготвени по много начини, комбинирани с десетки други храни и са с ниско съдържание на калории, само 28 ккал на сто грама. За да си набавите повече калий, похапвайте гъбена чорба, фалшива шкембе чорба, пастет от гъби, гъби в масло, пълнени гъби, гъбена салата, гъбени кюфтета.

Картофи

Картофите за източник на калий

Вероятно всеки обича картофи. Ако сте били предпазливи да ги ядете досега, но се носи слух, че са нездравословни и мазни, вероятно ще се радвате да знаете, че можете да ги ядете изпечени. В 100 грама печени картофи има 0, 53 грама калий, така че 15% от дневната нужда. Добре е обаче да знаете, че тази храна не се препоръчва за диабетици. И все пак, за да си осигурите повече калий чрез картофите, може да приготвяте картофена супа, картофи соте, бърза картофена салата, вегетариански кюфтета, класически огретен, картофени шницели.

Бял боб

Той е добър източник на фибри, протеини и нишесте. Той попълва дневната нужда от желязо, но също така е храна, доста богата на калий, като има 0, 6 грама от този минерал в 80 грама бял боб.

Спанак

Спанакът съдържа в 100 грама 16% от приема на калий, който трябва да консумираме ежедневно.

Плодове с калий

Сред плодовете с много калий са: банани, стафиди, сушени ягоди, сушените сини сливи.

Кайсии

Знаете ли, че всъщност сушените кайсии съдържат повече калий от пресни? Порция от 100 грама сушени кайсии ви дава почти 30% от препоръчителната дневна доза. Кайсиите също са полезни за кръвообращението, защото: Регулират кръвното налягане и телесните течности. Предотвратяват ревматични заболявания или артрит. Влагайте ги в плодови салати, сорбета, торти с кайсии, плодови кремове.

Сини сливи

Освен, че са богати на калий, пресните сливи съдържат фибри и въглехидрати. Само от 100 грама получавате 12% от препоръчителната дневна доза калий.

Сините сливи придобиват специална хранителна стойност в резултат на процеса на дехидратация. Това води до увеличаване на количеството на прости въглехидрати.

Сливите съдържат калий

В допълнение, сините сливи бързо повишават нивата на енергия поради високото си съдържание на захар. Тези плодове се борят със запека благодарение на фибрите в състава им и намаляват нивата на холестерола. Диетата със сини сливи ще ви помогне да се разтоварите и да си набавите калий. Но внимавайте, ако сте с чувствителен стомах.

Стафиди

Стафидите осигуряват 21% от препоръчителната дневна доза калий в порция от 100 г. Добре е обаче да запомните, че тези плодове съдържат много захар. Ето защо е препоръчително да се консумират в умерено количество. Можете да ги влагате в лесни кексове, сурови бонбони, сладкиши без печене, бързи торти, веган барчета.

Стафидите предлагат и следните предимства:

- Облекчават запека;

- Полезна храна при анемия са;

- Потушават треската;

- Регулират напрежението на кръвоносните съдове;

- Понижават кръвното налягане.

Смокини

100 г порция сушени смокини осигурява 19% от препоръчителната дневна доза калий. Направете си сладко от смокини или крем от смокини. Има много идеи за сладкиши със смокини.

Банани

Добре известно е, че бананите са сред плодовете, най-богати на калий, съдържащи 10% от препоръчителното дневно количество. Бананите поддържат баланса на течността в клетките и спомагат за правилното функциониране на нервната, чревната и мускулната система. Хапвайте повече бананов хляб, бананови палачинки, бананови сладкиши.

Киви

Кивито е изключителен плод. Освен калий съдържа голямо количество фибри и витамин С. В същото време кивито укрепва имунната система и помага за предотвратяване на храносмилателни проблеми. Торта с киви е всичко, което ви трябва днес.

Подправки с калий

Освен в плодовете и зеленчуците, калият присъства и в подправки, които много често се използват в нашата национална кухня.

Говорим за треви като магданоз, босилек, естрагон, кервел, куркума, ким, къри, риган, червен пипер, лют пипер, кимион, семена от целина, семена от копър, джинджифил, кориандър, карамфил, кардамон, чесън на прах.

Други източници на калий

Част от бобовите растения също съдържат голямо количество от този ценен за организма ни минерал – калият. Става дума най-вече за зрял боб и за соята. От месата най-подходящи за набавяне на калий са пилешко месо, както и червените меса. Заради широкото си разпространение като вещество в различни продукти – плодове, зеленчуци, подправки, меса, дефицитът на калий е сравнително рядко срещано състояние.

И все пак кои са признаците на калиев дефицит?

Дефицит на калий

Хронична умора

Ако чувствате, че никога не получавате достатъчно почивка и нямате достатъчно енергия, възможна причина може да е недостиг на калий. Всяка клетка в тялото ви се нуждае от калий, за да функционира. Ако се изморявате, въпреки че получавате достатъчно сън, може би е виновна липсата на калий. (Нездравословната диета, стресът или липсата на сън могат да бъдат причини за хронична умора, така че не трябва да бързате да заключите, че дефицитът на калий е основната причина преди посещението при семейния лекар! ).

Мускулни спазми

Калият играе ключова роля в свиването на мускулите, включително тези в сърдечния мускул. По този начин мускулните спазми са симптоми, които предават липсата на калий. Тежкият дефицит на калий не само засяга правилното функциониране на мускулите, но дори може да доведе до разрушаване на мускулната тъкан.

Замаяност

Нивата на калий могат да варират през целия ден, а голям спад може да забави сърдечната честота, което ви кара да припаднете от ниско кръвно налягане. Тази реакция не е честа и може да бъде предизвикана от други фактори, но е важно да отидете на консултация. Горещина и изтръпване в ръцете и краката са друг знак, който не бива да пренебрегвате.

Хипертония

Без достатъчно калий кръвоносните съдове могат да се влошат, което води до хипертония. Сърцебиенето е един от основните симптоми на недостиг на калий в организма, засяга ритмичните контракции на сърцето и причинява силни и ускорени удари.

Подуване на корема

Когато възникне недостиг на калий, тялото се опитва да регулира нивата на натрий и засяга мускулите на стомаха и червата, причинявайки подуване на корема, коремна болка, спазми или запек.

Рейтинг

5 2
4 3
3 2
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Любо
Любо
06.07.2013 18:53
Много полезно, благодаря
1
0