Защо и как се накисва чия?

Чия пудинг

Чията е позната още на южноамериканските индианци. От новия свят тя идва в Европа. Днес се смята, че е храната на бъдещето, защото е нискокалорична, а дава много енергия и съдържа полезни фибри. Накратко ще ви представим начините за приготвяне на чия, както и ще ви запознаем с нейната история.

Правилото е една чаена лъжица семена чия да се разбърква в чаена чаша вода. За половин час или повече семената ще поемат течността и ще я превърнат в гъсто растително желе. Тази желираща реакция се дължи на разтворимите фибри, съдържащи се в семената чия.

Според специалистите по хранене същото явление, при което има желиращ ефект, се случва и в стомаха ни, когато ядем храна, съдържаща такива фибри. Желето, което се образува в стомаха, създава физическа бариера между въглехидратите и храносмилателните ензими, които ги разграждат, като така се забавя преобразуването на въглехидратите в захар.

Чията е полезна за диабетиците. Тя забавя преобразуването на въглехидратите в захар и създава предпоставки за издръжливост. Въглехидратите са горивото, което дава енергия на тялото ни. Удължаването на преобразуването им в захар води до стабилизиране на метаболитните промени и намаляване на редуващите се вълни от висока и ниска захар, като така се създава по-дълготраен ефект на снабдяване с гориво.

Консумацията на чия е започнала при древните ацтеки. Семената на културата от Централна и Южна Америка са известни като храната за бягане. Чията е високоенергийна. Счита се, че атцеките са преживявали с чия по време на завоевателните си походи. С една чаена лъжица чия мъжете индианци можели да издържат 24 часа. Те тичали благодарение на тези зърна от река Колорадо до Калифорнийския бряг, за да търгуват.

Какво може да се направи с чия?

Как се накисват семена чия

1. Можете да я изпиете

Поставете чия семена в чаша вода и да ги изпийте. Поставите чия в каквато и да е течност – кафе, чай, вода или сок, разбъркайте и оставите настрана за минута или две, така че да се накиснат добре. Ако пък ги оставите да се накиснат за по-дълго, те ще се превърнат в чия гел и можете да ги ядете с лъжица. Гелът ще има вкуса на течността, в която са киснати семената, и можете да го поставите в съд и съхраните в хладилник за по-късна консумация като вкусен десерт.

2. Можете да я поръсите върху почти всяка храна, салата, риба, зеленчуци, супи или прибавите в кисело мляко и всичко, за което се сетите.

3. Един от най-разпространените начини за консумация е чрез накисване на семената чия. Семената абсорбират голямо количество вода много бързо, обикновено до 10 мин. Можете да направите чия гел чрез добавяне на 1/3 чаша от семената в 2 чаши вода. Разбърквайте добре, така че да не останат бучки и след това поставете в буркан с капачка и яжте, когато пожелаете.

Накисване на чия в мляко

Чията съдържа протеини, антиоксиданти, калций, калий, желязо. Затова е добра за безглутенови диети. Тя е суперхрана, тъй като дава много енергия. Освен това тези семена са богати на Омега-3 мастни киселини и имат бор - минерал, който спомага за придвижването на калция към костите.

Може да си приготвите пудинг от чия или накисната в мляко чия. Чудесни са за здравословна следобедна закуска.

Рейтинг

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати