Защо пърженото е вредно

Вреда от бургери

Повечето хора знаят за лошото въздействие на пържените храни, благодарение на многото здравни статии и проучвания. Процесът на пържене е известен, като изключително нездравословен и токсичнен. Но въпросът е, защо пържената храна е вредна за нас? Какво се случва с храните по време на процеса на пържене, което ги прави по-нездравословни, отколкото други които са варени, сотирани, печени и т.н.?

Пържените храни увеличават съдържанието на мазнини

В проучване целящо да определи, процеса на готвене който доближава максималната сума на съдържанието на мазнини в храната, подсъдимите процеси са печене, сотиране и дълбоко пържене. Не е изненадващо, че процесът на печене произвежда малко количество мазнини, докато процесът на пържене се приближава до максимумът. Положението става по-лошо, когато се запържват храни с тесто около тях, тъй като тази храна е склонна да поема повече масло или мазнини за готвене.

Повечето ресторанти са склонни да пържат храните в масло, маргарин или хидрогенирани растителни масла, които съдържат транс-мазнини. Пърженето на храни в масло води до увеличаване съдържанието на наситени мазнини в храната. Картофи обикновено се пържат в хидрогенирани растителни масла и така те са завързват с транс-мазнини, които могат да доведат до няколко здравни проблема, включително предраковите състояния.

Храните, които се пържат в растителни мазнини, като царевица, шафран, соя или рапица, също са неподходящи, тъй като тези масла са податливи на топлина. Полиненаситените мастни вериги, съдържащи се в тези масла, са склонни да гранясат, когато са изложени на висока температура и може да доведат до отделянето на свободни радикали в организма, което води до възпаление и други нездравословни реакции. Пържената храна е лоша за вас, ако вие искате да намалите теглото си. Процесът на пържене добавя допълнителни калории в храната.

Пържено пиле

Пържените храни може да образуват токсични съединения

Установено е, че няколко пържени храни съдържат следи от токсичен химикал, наречен акриламид, което може да предизвика образуването на рак в тялото. Високото ниво на този химикал се намира в дълбоко пържените храни като пържени картофи, преработените меса и дори и при печеното кафе на прах, при температура по-висока от 120 градуса по Целзий.

Има ли здравословен начин да изпържим храни?

Установено е, че храните пържени в масло от кокосови орехи са много по-малко вредни от тези пържени с хидрогенирани растителни масла. Кокосово масло остава стабилно дори и при високи температури.

Пърженето на храни в зехтин е относително здравословен избор. Маслиновото масло не съдържа наситени мазнини и е източник на полезни мастни киселини, като Омега-3 и Омега-6 мастни киселини, намерени в мононенаситените и полиненаситените мазнини.

5 4
4 2
3 2
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати