Сливи

Сливи

Сливите принадлежат към семейство Розоцветни. Родината им е Китай и са внесени в Япония преди не повече от 300 години. За да запазят вкуса им през цялата година, хората са започнали да ги сушат с практики, наследени още от римляните.

Съществуват повече от 140 вида сливи. Сливата е костилков плод, подобен на нектарината, прасковата и кайсията, но е много по-разнообразен от роднините си на форма, размер и особено цвят. Има и много различни вкусове от много сладък до тръпчив. Някои сливи са специално селектирани, за да бъдат изсушени и да запазят сладостта си.

Състав на сливите

Сливите са богати на въглехидрати, имат малко мазнини и калории. Нямат натрий или холестерол. Също са добър източник на витамин С и провитамин А. Сините сливи са много богати на калий - само една чаша сливи е достатъчна да задоволи дневните нужди на организма.

Сливи

Сливите съдържат голямо количество вода и пектин. Захарта в тях достига 9%, влакна 0.5%, белтъчини 0.8%. От органичните киселини в сливите преобладава ябълчната - 1.3%. От витамините най-много са тези от В групата, РР и С, както вече споменахме. От минералите най-добре са представени желязо, калий, фосфор и калций.

100 г сливи съдържат 0.28 г мазнини, 0.7 г белтъчини, 11.4 г въглехидрати, 864 мг калий, калций 80 мг, желязо 15 мг, фосфор 83 мг. Сушените сини сливи имат много по-висока енергийна стойност - 264 калории.

Видове сливи

На пазарите за сливи преобладават двайсетина вида, повечето Японски или Европейски. Японските сливи са без костилка. Повечето видове имат жълто или червеникаво, доста сочно месо, и кожа от тъмна червена до червено-черна. Най-разпространените видове са Санта Роса и Червена превъзходна. Сливите слонско сърце са с червено месо и са подходящи за готвене. Сливите често се използват за сок или сладко.

Европейските сливи да по-малки, по-плътни и по-малко сочни. Цветът на кожата им и винаги син или лилав, костилките се отделят лесно. Месото им е златисто жълто. Използват се за сушени сливи. Някои разновидности се продават и сурови, наричат се сини сливи. От най-разпространените видове са Италиански, Президент, Императрица, Стенли и Трагедия. Сливите Демсън са малки десертни сливи, използвани главно за консервиране.

Сливи и сливова ракия

Сезонът на домашните сливи е от Май до Октомври, като на пазара първо излизат Японските, най-много през Август, следвани от европейските през есента.

Избор и съхранение на сливи

Сливите трябва да са закръглени и добре оцветени според вида си. Обикновено са до 3-6 см. големи. Ако плодът се поддава на лек натиск, значи е готов за ядене; можете да купувате и леко меки сливи и да ги оставите да омекнат вкъщи. Така обаче няма да станат по-сладки. Зрелите сливи са леко меки на върха и в основата. Внимавайте за обелена кожа, петна или дупки.

За да омекнат твърдите сливи, сложете ги в затворен хартиен плик при стайна температура за ден-два. Когато омекнат ги сложете в хладилника. Зрелите сливи могат да стоят в хладилника не повече от три дни.

Кулинарно приложение на сливи

Сливите са най-сочни при стайна температура, но винаги трябва да ги мием преди ядене или готвене. За да махнете костилката, разрежете плода на две и махнете костилката като завъртите двете половини. За да нарежете слива, използвайте остър тънък нож и режете кожата към костилката.

Европейските разновидности са по-добри от японските, когато става дума за готвене. Сготвените сливи обикновено се ядат с кожата, но ако трябва да ги обелите първо ги подръжте във вряща вода за половин минута.

Компот от сливи

Печене на сливи

Сложете половинките сливи в тава и поръсете със захар и подправки на вкус. Опитайте да прибавите няколко лъжици плодов сок вместо вода и покрийте. Печете докато омекнат; прибавете още течност ако има нужда. Печете за около 20 минути на 400 градуса.

Варене на сливи

Сливите могат да се сготвят цели (продупчете ги с вилица предварително), на половинки или на парченца. За да ги сервирате цели, сгответе ги с кожата, за да запазите формата им. Сложете ги да се варят в сок, вино, или вода и захар докато омекнат. Варят се 3-8 мин (европейските сливи се приготвят много по-бързо от японските).

Включете сливите в плана „По пет на ден”

- Нарежете сливи в следващата си плодова салата, за да прибавите една идея лилаво.

- Парченцата слива добавят уникален вкус на печената риба.

- Украсете киселото мляко или сладоледа със парченца сливи и други любими плодове.

- Използвайте бебешки пюрета от сливи като мазнина за готвене.

- Смесете нарязани сливи, боровинки, нектарини и ягоди и поръсете със сместа гофрети и палачинки. Ще получите цветна и здравословна закуска.

Ползи от сливите

Сливите стимулират движението на червата. Използват се за разхлабване. Кожата им съдържа веществото отговорно за този ефект, така че ако обелите кожата, няма да страдате от добре известния страничен ефект на сливите.

Сините сливи са изключително полезни при анемии и авитаминози, особено при желязодефицитната анемия. Препоръчват се в редица диети за отслабване, имат силни антибактериални свойства, подпомагат процесите на възстановяване в организма след тежки физически или умствени натоварвания. Учените твърдят, че само в една слива се съдържат толкова антиоксиданти, колкото в 100 боровинки.

Сливите се използват като силно жлъчогонно, пикочогонно, антисклеротично и противодиабетично средство. Компотът от сини сливи помага при болести на сърцето и черния дроб. Сушените сливи са полезни при склероза.

Сливите възбуждат апетита, дезинфекцират червата и подобряват храносмилането. Изключително полезни са при атеросклероза. Отварата от сливови листа помага при стоматити и афти.

Вреди от сливите

Сливите съдържат оксалати, поради което не бива да се консумират от хора, които страдат от бъбречни заболявания.

5 2
4 1
3 1
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати