Цинк

Цинк

Цинкът е необходим микроминерал в храната на дневна база, но само в много малки количества (50 милиграма или по-малко).

Цинк

Функции на цинк

- Регулиране на генетичните дейности. Цинкът е важен регулатор на множество генетични дейности. Клетките на тялото имат специално отделение, наречена ядро и вътре в ядрото са разположени приблизително 100000 гени. Тези гени предоставят указания за клетките и те трябва да решат кои инструкции да четат. Цинкът е от съществено значение за четенето на генетични инструкции и когато се приемат недостатъчни количества цинк, инструкциите могат да се разтълкуват погрешно.

- Подпомагане на баланса на кръвната захар и метаболитната степен. Инсулинът, хормон, произвеждан от панкреаса, е необходим за придвижване на захарта от кръвта до клетките. Отговорът на клетките към инсулина се нарича инсулинов отговор. Когато храните не предоставят достатъчно количество цинк, инсулиновият отговор намалява и става по-трудно да се стабилизира кръвната захар.

- Метаболитна степен - степента, в която организмът създава и използва енергия - също зависи от цинка за нейното регулиране. Когато цинка е дефицит в храната, метаболитната степен спада, заедно с хормоналната продукция на щитовидната жлеза.

- Поддържане чувствителността за мирис и вкус. Гъстин е малък протеин, който участва пряко в усещането на вкус. Цинкът е необходимо да бъде свързан с този протеин, за да може това усещане да функционира правилно.

- Поддържане на имунната функция - много видове имунни клетки зависят от цинка за оптималното си функциониране.

Дефицит на цинк

Поради наличието на връзка между цинка и усещането за вкус и миризма, нарушеното усещане е общ симптом на цинков дефицит. Депресия, липса на апетит, недостатъчен растеж при децата, както и чести настинки и инфекции, също могат да бъдат симптоми за недостатъчност на цинк в хранителната диета.

Рискови групи за цефицит на цинк

Пълни вегани и вегетарианци - месото и рибата са сред най-полезните източници на цинк за организма. Растителните храни от своя страна съдържат цинк, но в по-малки количества, който е много трудно усвоим. Те трябва да си го набавят чрез прием на добавки.

Бременни жени и кърмачки - повечето от хранителните вещества, които поглъщат бременните отиват директно за плода, което в един момент може да предизвика дефицит. Поради това, те трябва да приемат по-големи дози.

Алкохолици - много често те не се хранят правилно, което е едната причина за дефицит на цинк. Другата причина е в големите количества алкохол - той отмива и малките количества цинк, който се пази в черния дроб.

Хора на възраст над 50 години - способността на тялото да си набавя цинк с храната, намалява с увеличаването на възрастта.

Хора, които се хранят с твърде богата на фибри храна - фибрите, особено онези, които се намират в пълнозърнестите храни имат свойството да заключват цинка в себе си. По този начин не му позволяват да бъде усвоен от организма.

Предозиране с цинк

Цинк

Металният, горчив вкус в устата може да бъде показателен за токсичност, породена от прекомерния прием на цинк. Също така токсичността се свързва и със стомашни болки, гадене, повръщане, спазми, диария.

Националната академия на науките на САЩ определя допустимата горна граница за прием на цинк на 40 милиграма на ден за лица на 19 и повече години.

Контактът с вода на някои храни, които имат по-голямо съдържание на цинк, който е във водоразтворим вид, води до високи загуби на този минерал.

Доставката на цинк в организма може да се намали от приема на следните лекарства: тиазидни диуретици като Diuril или Enduron; АСЕ инхибитори като Capozide и Lotensin; антибиотици, като пеницилинамин или тетрациклин; ранитидин и орални контрацептиви (противозачатъчни хапчета).

Свойства на цинк

Цинкът може да играе роля при предотвратяването и/или лечението на следните заболявания: акне, алкохолизъм, болест на Алцхаймер, анорексия, атопичен дерматит, цервикална дисплазия, болест на Крон, диабет, епилепсия, базедова болест, херпес, СПИН, мъжки стерилитет, възпалителни заболявания на червата, грип, остеоартроза, псориазис, ревматоиден артрит и др.

Мъжкият организъм има нужда от цинк за да произвежда важните мъжки хормони /сред които тестостерон/. За да се повиши оплодителната способност на мъжа се препоръчва поне 6-седмичен прием на цинк преди стартиране на опитите за зачеване. Цинкът е един от ключовите елементи за здравето на простатната жлеза и предпазването от проблеми в уринарния тракт.

Цинкът е изключително важен за здравата кожа и коса. Без цинк зарастването на раните би бил почти невъзможен и много дълъг. От друга страна, хората, които ежедневно приемат нормални количества цинк имат по-добра памет от останалите.

Източници на цинк

Хранителните добавки, съдържащи цинк са представени в хелатирана форма, където цинкът е свързан с друга молекула. Хелатираните добавки най-често попадат в две категории. Първата категория е органични киселини, които включват пиколинова киселина, оротична киселина, лимонена киселина и глюконова киселина. Втората категория е аминокиселини, която включва метионин, монометионин и др. киселини.

Хранителните добавки, съдържащи цинк също са на разположение и в неорганична форма и се срещат под формата на цинков сулфат или цинков оксид.

Телешки черен дроб, гъби и спанак са много добри източници на цинк. Добри източници са: морските зеленчуци, босилек, мащерка, тиквени семена, говеждо, агнешко, аспержи, еленово месо, скариди, кленов сироп, броколи, грах, кисело мляко, сусамови семена, синап и др.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest

3.5
Общо 12 гласували
5 5
4 2
3 0
2 4
1 1
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Биомениджмънт
Биомениджмънт
29.01.2015 11:50
В човешката ДНК има 80 000 гени! От'де вие намерихте 100 000?
1
0