Качеството на 70 процента от хляба, предлаган у нас, е под въпрос заради транспорта от производител към търговец. Много често хлебните иделия се превозват в мръсни бусове.
От Федерацията на хлебарите и сладкарите в България предупреждават, че в закона има сериозен пропуск при контрола на хляба. На проверка подлежат цеховете за производство и обектите, предлагащи хляб, но не и транспорта, с който той се предвижва от едната до другата точка.
Някои от производителите твърдят, че се отнасят съвестно към хигиената на превозните средства, но не са редки и случаите, при които тази работа се спестява. Непочистените бусове крият най-сериозен риск при неопакования хляб, който е 70% от пазара у нас.
Заради недостатъка в Закона за храните се подготвят промени, според които автомобилите, превозващи хляб, ще бъдат вписани в регистър и означени със знак, подобен на винетка, така че да се контролират от здравните власти.
Подготовката за новите промени потвърди председателят на Съюза на хлебопекарите и сладкарите Марияна Кукушева. По нейни думи от бранша от години настояват да се контролират превозните средства на производителите.
Кукушева и Пламен Моллов представиха и практическо ръководство за етикиране на хляб, хлебни изделия и сладкиши. Ръководството е изготвено след съвместната работа на БАБХ и на Съюза на хлебопекарите.
В него чрез практически примери са представени етикетите на най-разпространените хлебни и сладкарски изделия у нас. Издаването му се налага заради новия еврорегламент за етикетите на храните.
Кукушева допълни, че на етикетите на хляба задължително ще се изписва наличието на глутен, който е алерген. Трябва да бъде посочено и процентното съотношение на съставките.
Експертите допълват и че за проблемите в хлебопроизводството е нужно самите производители съвестно да контролират дейността си, а не да разчитат единствено на промени в закона.
Коментари