Последиците от нездравословното хранене

Последици от нездравословното хранене

Начинът на хранене е не само важен, но и определящ за здравето. Максимата, че ние сме това, което ядем, е напълно вярна. Това разбиране не е ново откритие, още в древен Китай са слагали знак за равенство между храната и лекарствата и са твърдели, че лекарят трябва да назначава лекарства само когато храната не дава очакваните резултати.

Щом ястията, които утоляват глада, имат потенциала да лекуват, то е вярно и обратното - те имат и силата да разболяват. Затова храната и здравето са взаимно свързани и едното предопределя другото.

Здравословното хранене представлява способността да се спазва хранителен режим, основан на рационално и балансирано меню, богато на необходимите на организма важни хранителни вещества. Храната трябва да изключва всякакви химични, биологични или други фактори, които могат да доведат до нарушения във функциите на човешките органи и системи.

Специалното лечебно хранене представлява диета, която се назначава след като заболяването вече е установено. Тя е строго специфична и всички храни, подправки, както и количествата им са в зависимост от същността на заболяването. Общите правила за здравословно хранене често не важат, защото всяко заболяване има свои особености и менюто се подчинява на изискванията, които се налагат от тях. Правилно подбраната диета и нейното спазване помага да се тушира тежестта на заболяването, намалява риска от усложнения и кризи и спомага за по-бързото излекуване.

Нездравословното хранене и последиците за тялото

Нездравословната храна е тази, в която липсват важните за организма хранителни вещества, заменени от пристрастяващи продукти с вредно действие. Те предизвикват дисбаланс в организма понякога заради липсата на някои хранителни вещества, друг път заради прекомерен прием на някои от тях. Резултатът е хранителни разстройства, които водят след себе си всевъзможни заболявания.

Когато храната не доставя на тялото необходимите му белтъчини в достатъчно количество, тогава тялото губи от своето тегло, получават се хормонални нарушения, увреждат се органи или цели системи, най-вече храносмилателната. Свръхвисокото ниво на белтъчини пък натоварва отделителната система, води до натрупване на токсини и засилва опасността от ракови заболявания.

Когато храната е лишена от мазнини, това води до недостиг на мастноразтворими витамини и ненаситени мастни киселини. Това е много опасно при малките деца, защото предизвиква отклонения в правилното развитие, причинява забавен растеж, дерматит и други. При прекомерното приемане на мазнини настъпва затлъстяване, развитие на диабет, високо кръвно още в ранна възраст, както и болести на сърцето, онкологични заболявания и други.

Ако храненето не осигурява достатъчно въглехидрати, се натрупват токсини в тялото, което уврежда най-напред стомашно-чревния тракт. Прекомерното количество въглехидрати води до затлъстяване, диабет и други болести на обмяната.

Сърдечни проблеми

Много актуални са дефицитите на различни елементи, които тялото не успява да си набави от храната заради неправилно хранене - недостиг на желязо и анемията, която върви с него. Недостиг на калций, който води до развитие на остеопороза, недостиг на цинк, който създава слаби места в имунитета и много други.

Как да се справим с нездравословното хранене?

Бъдете последователни

Хаотичното хранене, приемано всеки път през различно време, с интервали, които са твърде дълги или твърде къси между тях, е най-сигурната стъпка към загуба на фигура и/или стомашни разстройства. Вашето тяло се нуждае от ритъм в приема на храна, ритъм, който му позволява да усвоява консумираните по-рано и да ги превърне в енергия. Ако през цялото време гризете нещо (като гризини, пуканки, крекери, соленки), без да оставяте стомаха да прави пауза, не му позволявайте да се усвоява правилно. От друга страна, ако се храним рядко, той ще е склонен да забавя метаболитните си процеси и ще съхранява част от полученото в мастните отлагания.

Не яжте непосредствено преди лягане

Ако основното хранене за деня е вечер, вероятно преди лягане, ще се случат три неща:

- ще бъдете лишени от енергия през деня преди хранене;

- ще спите зле след това нездравословно хранене;

- ще наддадете на тегло.

Ето три неща, които със сигурност не искате, защото с течение на времето те ще разстроят цялото ви тяло. Специалистите препоръчват да се хапва лека вечеря, поне 2-3 часа преди лягане.

Ограничете пържените картофи

Пържените картофи са сред най-големите врагове на вашата фигура и ключов компонент на нездравословното хранене, тъй като те включват количество мазнини, които всъщност не ви трябват, но все пак въвеждате в тялото си. Отдайте ги и изберете за печени картофи във фурната. По-просто е, отколкото изглежда! Карначетата, кюфтетата, картофите със сирене и много други ястия, които харесвате, могат лесно да се изпекат във фурната, получавайки подобен вкус и огромен плюс по отношение на здравето. Може дори да приготвите картофи в йеър фрайър, където се ползва по-малко олио.

Не комбинирайте всякакви храни

Не е важно само какво ядете, но и как свързвате тези храни. Комбинирането на неправилни храни също е част от нездравословното хранене. Например плодовете ферментират, така че консумацията им трябва да става през първата част на деня и без да ги приемате с нищо друго за ядене. По-специално, не смесвайте плодове с животински храни или месо с нишестени храни като картофи. Не добра идея също така да комбиниране вкусна пица с картофена салата или пък спагети с няколко вида месо.

Избягвайте прекалено подслаждане на храните

Понякога майките, за да убедят децата си да не взимат желание за храна, прекалено подслаждат десертите, създавайки истинска зависимост на малките от сладкия вкус. И навикът, придобит веднъж, ще се поддържа през годините. Така се появява и нездравословното хранене при децата.

Внимавайте със солта

Нездравословно е да солите много храната

Знаете ли, че трябва да избягвате твърде много сол? За съжаление не е достатъчно да избягвате прекомерната консумация на сол, защото често се добавя към предварително опаковани храни, които купувате, без внимателно да четете етикета. Много от видовете подправки на пазара, например, успяват да придадат вкус на храната ви с цената на някои консерванти и съдържание на сол, за които не сте наясно. Прочетете внимателно етикетите и по-добре пригответе и поставете във фризера например собствения си микс за любима супа или зеленчукова яхния.

Не пропускайте закуската

Не напразно се казва, че закуската е най-важното хранене за деня: вярно е. Той ви осигурява енергия, помага да спрете преяждането в късните вечерни часове, създава състояние на баланс, помага ви да се съсредоточите по-добре. Ако почувствате, че не можете да ядете нищо сутрин, започнете да създавате навика за закуска с пюре.

Заменете соковете с различни по-здравословни възможности

Газираните сокове не ви помагат изобщо, защото те не съдържат никакви хранителни вещества. Те са предпоставка към нездравословно хранене. Ако водата не ви удовлетворява и чувствате нужда от нещо с допълнителен аромат, заменете я с домашни лимонади, джинджифилов чай, ензимна вода, диетични смутита, разредени с вода или натурални билкови чайове, домашен студен чай. Вариантите са много и здравословни.

Включете фибри в редовното си хранене

Фибрите вършат чудеса за храносмилането ви и не трябва да се консумират само от тези, които искат да отслабнат, но и от всеки, който иска да има добро храносмилане. Не избягвайте зърнените култури, дори и да се опитвате да отслабнете, те са един от най-важните източници на фибри и са подходящи както за закуска, така и леки основни хранения. Източници на фибри можете да намерите в ястия като броколи с кашкавал, грах, яхния с боб, леща, чиа, салати с авокадо, кремове с малини, десерти с ягоди.

Слушайте тялото си

Ключът към здравословното хранене не се крие през повечето време в набор от правила, написани на хартия, а в навици, създадени във времето. Тялото ви ще ви каже кое е добро за него и кое не, ако сте внимателни и го слушате, вие интерпретирате неговите сигнали.

Както разбрахте последиците от нездравословното хранене са много сериозни. Но има начин да ги избегнете, придържайки се към здравословно меню.

Рейтинг

5 1
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати

Свързани рецепти